Министър Аврамова: В диалог с превозвачите ще намерим решение за тола

Снимка: Infomreja.bg

Преговорите с превозвачите за тол таксите продължават. Сигурна съм, че в конструктивен диалог ще намерим пресечната точка между обществения и корпоративния интерес. Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в предаването „Здравей, България“ на Нова телевизия. Ние не искаме да убием превозваческия бранш в България. Напротив, като партньори трябва да намерим пресечна точка на тези два интереса. Интересът на българските граждани е да има добри пътища в България, каза още тя.

Тол системата е един от вариантите за финансиране на пътния сектор, който от години е недофинансиран. Средствата, които се отделят в бюджета всяка година, са недостатъчни да покрият всички нужди. Направената инвентаризация на републиканската пътна мрежа показа, че 8000 км са в лошо състояние. За да решим тези проблеми, ни е нужна тежка и трудна реформа, необходимо е да въведем тол системата. Видно от случващото се в последните дни, няма да е лесно, коментира още министърът. Тя напомни, че според проучване на МРРБ 67% от българските граждани подкрепят този модел, за да има повече средства за пътища.

Работи се регулярно, по график. Технически на 16 август ще имаме възможност да пуснем тол системата, каза Аврамова. От днес започва тестови период, за да се проверят всички нейни компоненти. От 16 август ще започне доказване в реално време на фискалната част на тола.

По задание 25% или 10 8000 км от цялата пътна мрежа в страната, която включва 20 000 км републикански и 20 000 км общински пътища, ще бъдат в обхвата на тола. Част от тях, които са в лошо състояние, ще бъдат с нулева такса, обясни Аврамова. Спекулативни са твърденията, че тол таксите при превоз до малки населени места ще повишат значително цените на хранителните стоки. Тежкотоварните автомобили от 3.5 до 12 тона, които снабдяват населените места сбързооборотни стоки, са с най-ниска тарифа не само в България, но и в Европа. Министърът подчерта, че общинската пътна мрежа ще е безплатна за тежкотоварните превозни средства.

Петя Аврамова даде пример и с автобусния транспорт. Направените изчисления показват, че ако цялата тежест след въвеждането на тол системата отиде в цената на билета, най-голямо ще бъде увеличението – с 1 лев, по направлението София – Варна при 20 пътници в автобуса, а не при 45 или 50.

Регионалният министър съобщи, че очаква още 6,5 км от АМ „Струма“ да бъдат пуснати за движение преди 24 май, когато ще има 3 почивни дни и се очаква по-интензивен трафик. Отсечката между Благоевград и п.в. „Благоевград – юг“ ще облекчи  придвижването, като с нея се избягва влизането в града. От АМ „Струма“ остава тежкият участък през Кресненското дефиле. До края на годината трябва да имаме избран изпълнител и да започне проектиране и строителство.  До 2023 г. трябва да приключим с магистралата, за да не изгубим европейско финансиране, подчерта Аврамова.

Очаква се в близките една-две седмици да бъдат отворени и ценовите оферти, подадени за двата лота на участъка от Мездра до Ботевград, така че до края на годината да започнат и реални строителни дейности. 

По отношение на наложеното ограничение на скоростта до 90 км/ч в участъка между Чирпан и Стара Загора на магистрала „Тракия“, регионалният министър коментира, че то е с цел осигуряване на безопасност на пътуващите. Неравностите по платното се дължат на проблеми с пътната основа. За ремонт на отсечката ще се търсят целеви средства. Предвид наближаващия летен сезон и очаквания интензивен трафик по магистралата, ремонтните дейности на този участък, открит през 2007 г., би трябвало да са след края му.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 9kd
loading...