Европейската прокуратура разследва фирмите, строили тунел "Железница"

Снимка: Infomreja.bg

Извършват претърсвания в шест фирми и четири частни къщи в две български области

По искане на Европейската прокуратура в София се извършват претърсвания в шест фирми и четири частни къщи в две български области. Претърсванията са предназначени за събиране на доказателства по съмнения за присвояване, злоупотреба с еврофондове и пране на пари, свързани със строителството на тунел „Железница“, най-дългият пътен тунел в България, който наскоро беше отворен за движение, съобщават от евроинституцията.

Строителството на тунел „Железница“ се ръководи от Агенция „Пътна инфраструктура“, която сключи с консорциум от три фирми проекта, съфинансиран от Европейския кохезионен фонд, по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ ( 2014-2020 г.). Изпълнителят получи приблизително 185 милиона лева (около 95,6 милиона евро), 85% от които са финансирани от фондовете на ЕС . 

След сигнал, получен от ДАНС, Европейската прокуратура в София започна проверка, която разкри, че една от компаниите, част от консорциума, е заподозряна в няколко криминални престъпления, включително присвояване, злоупотреба с еврофондове и пране на пари. Твърди се, че разследваната компания е извършила за много кратко време няколко фиктивни парични превода на стойност над 11 милиона лева (5,6 милиона евро) към верига от кухи фирми, което е довело до теглене на големи суми в брой от физически лица с криминални досиета. Тези компании и лица се появяват и в друго текущо разследване на EPPO относно инфраструктурни проекти в железопътния сектор.

Продължава разследването, за да се установи естеството и степента на предполагаемите престъпни деяния. Днешните обиски са извършени от Главна дирекция "Национална полиция" (ГДНП) и Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС).

При строителството на мостовото съоръжение над река Струма преди „Железница“ за първи път у нас е използвана технологията „потактово избутване“ на стоманобетоновата конструкция. Прилагането ѝ улесни преминаването на участъка над 6 препятствия – р. Струма, път I-1 София – Кулата, жп линията София – Кулата, общинския път Благоевград – Симитли и служебен път до северния портал, без това да налага ограничаване на интензивния трафик по път Е-79 по време на строителството. Характерното при тази иновативна технология е, че работна площадка се използва за изработване на отделните елементи, които с хидравлична система се повдигат и избутват напред, като всеки един елемент се монтира пред готовия. Виадуктът е с две самостоятелни съоръжения за двете посоки на движение. Платното за Кулата е с дължина 510 м, а за София – 560 м. Височината на моста е между 10 м и 18 м, а разстоянието между колоните е от 45 до 60 м.

АМ „Струма“ е първият инфраструктурен обект, на който е изградена хеликоптерна площадка. Тя е на около 410 м от южния портал на тунела, пътувайки от Благоевград към Кулата и на 40 м от път І-1 (Е-79). До съоръжението ще може да се достигне както от първокласния път, през отбивката при разклона за с. Железница, така и от новия участък от автомагистралата. Площадката е с асфалтобетон и размери 40 м на 40 м. Разположена е на 315 метра надморска височина и при определянето на точното ѝ местоположение е съобразена и скоростта на вятъра в района – т. нар. в метеорологията „роза на ветровете“. Съоръжението е с видеонаблюдение и всички необходими системи за сигурност и комуникация, пожароизвестяване и т. н., които са част от системите за безопасност на тунел „Железница“. На хеликоптерната площадка ще могат да излитат и кацат медицински вертолети до 3,750 тона. Максималното тегло на една медицинска въздушна линейка заедно с оборудване, гориво и екипаж е около 3,175 тона. Хеликоптерната площадка ще може да се ползва и от вертолети на държавни институции – ВВС за спасителни операции при тежки или масови инциденти от планинската спасителна служба и други.

Тунел „Железница“ е изграден от Консорциум „АМ СТРУМА ТУНЕЛ 2018“, в който участват: „ДЖИ ПИ ГРУП“ АД, „ГЛОБАЛ КЪНСТРЪКШЪН“ ООД и „ВИА ПЛАН“ ЕООД. Стойността на договора е 215 362 525,40 лв. без ДДС. Строителният надзор е на „План Инвест Железница“ ДЗЗД. В обединението участват: „ПЛАН ИНВЕСТ ПЛОВДИВ“, „ИНФРА ПРОЕКТ КОНСУЛТ“ ЕООД, „Аскос 03“ ЕООД, „СЪРЧ КОРПОРЕЙШЪН СРЛ“. Стойността на договора е 3 994 440 лв. без ДДС.

Участъкът преди тунела, пътувайки от София към Кулата, с дължина 720 м заедно с обслужващия тунелен път при северния портал и мостово съоръжение, е изграден от ДЗЗД „Железница – Север“, в което са: „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой“ АД и „Главболгарстрой Интернешънъл“ ЕАД. Стойността на договора е 29 985 345 лв. без ДДС. Строителният надзор е осъществен от ДЗЗД „ТЕС Консулт“, в което са: „СТРОЛ 1000“ АД, ТРИ-ЕС“ ЕООД и „ЕКСПЕРТ ДЕСИЖЪНС“ ООД. Техният договор е за 599 783 лв. без ДДС.

Отсечката след тунела е с дължина 1,4 км и по трасето ѝ са построени селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изградени и реконструирани са инженерни мрежи и др. Изпълнител е „ПСТ ГРУП“ ЕАД. Стойността на договора е 26 968 888.02 лв. без ДДС, заедно с допълнително споразумение за укрепване на регистрираното свлачище. Строителният надзор е на ДЗЗД „ПЪТКОНСУЛТ 2000-КОНСУЛТ 64“, в което са: „ПЪТКОНСУЛТ 2000“ ЕООД и „КОНСУЛТ 64“ ООД. Техният договор е за 645 291.00 лв. лв. без ДДС, заедно с допълнителното споразумение за укрепване на регистрираното свлачище.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода a2g

FACEBOOK