Парк "Македония" в Благоевград: Бизнес план предвиждал да бъде продаден на безценица

Снимка: Извадка от бизнес плана

Областната администрация подаде жалба срещу главния архитект на Общината

Областният управител Мария Димова поиска от Административен съд - Благоевград отмяна на заповед на главния архитект на Община Благоевград, свързана с парк „Македония“.

Заповедта от юни 2023 г. е за одобряване на подробен устройствен план. С нея предоставеният от държавата на Общината през 2016 г. имот в района на бившата казарма се разделя на два самостоятелни парцела. Променя се и предназначението на единия от тях от „интер експо център и конгресен център, музей, парк, спортен център и православен храм“ на „индустриален парк за високотехнологични интензивно базирани на знания услуги“.

Хронология на събитията около парк „Македония“:

Имотът на държавата е прехвърлен с решение на МС от държавата на Община Благоевград през 2016. Условието, при което Общината ще остане собственик на имота, даден ѝ от държавата, е, че за 5 години ще изгради интер експо център. Което не се случва и до 2023 година, така Общината е задължена – след като не е спазила договора, да прехвърли собствеността на имота обратно на държавата. Общината обаче не спазва изискванията на решението на МС, но и действията продължават като е издадена въпросната заповед на главния архитект на Общината за ПУП-а и се сменя и предназначението на имота. А според закона ОбС няма право да гласува такава промяна на предназначението на имота.

През май 2023 г. МРРБ уведомява с писмо Областната администрация, че все още Общината не е върнала имота на държавата. На 29 май е изпратено писмо до кмета на Общината и председателя на ОбС от областния управител. В това писмо се казва, че Общината има месец време да върне имота на държавата. На 30 юни, когато срокът за изпълнението на оказаните от ОА стъпки по прехвърляне, главният архитект на Общината без решение на ОбС променя предназначението на имота.

Всички действия на ОА са насочени изцяло в интерес на държавата, на спазването на закона и в интерес на гражданите – защото всяко спазване на закона е в интерес на гражданите, каза Мария Димова - областен управител, на брифиг, свикан днес.

Според последното решение от ОбС и бизнес плана за реализирането на този експо център не става ясно в какъв срок ще се случи проекта, на каква стойност ще е той, как ще бъдат осигурени средства, дали операторът на парка сам ще реализира средствата или ще бъдат привлечени външни инвеститори. В бизнес плана е записано, че ще се направи проучване дали инвеститор има интерес да строи парка, упоменати са програми, по които евентуално да се получи финансиране за проекта. Посочено още е, че е възможно Общината да тегли и заем!

Най-обезпокоително е, че това трансфериране на собствеността от публична в частна е лесен начин Общината да се разпореди с нея. В бизнес плана е посочено, че „за да се привлекат първоначално инвеститори може ДА Е НЕОБХОДИМО ЗЕМЯТА ДА СЕ ПРОДАДЕ ПЪРВОНАЧАЛНО НА ЦЕНА, ПОД СРЕДНАТА НА ПАЗАРА“.

Защо сега?

Защо дни преди изборния ден Областната администрация изнася данни по този казус. Той е тема при четирима областни управители и при 4 кметски кабинета.

Мария Димова обясни пред ИНФОМРЕЖА, че през последните месеци ОбС – Благоевград е гласувал 4 поредни решения, свързани с парка. Всички те са върнати от Областната администарция към ОбС, тъй като не са законоосъобразни.

Защо обаче се получава „забавяне“?

Всяка сесия на ОбС и взетите от нея решения се изпращат като протокол на ОА, а ОА има 14-дневен срок да ги разгледа и евентуално върне за преразглеждане на ОбС. ОбС има срок от още две седмици да преразгледа върнатото решение и да вземе отношение към него. Така четири решения с по около месец за всяко – води до 4 месеца лутане между двете институции. И в същото време – от Сухопътните войнски в Благоевград многократно изпращат писма до ОА с искане Администрацията да вземе отношение по казуса. Причината е, че алея, по която преминава техниката на военните, се намира в спорния имот. Последното писмо от Войнските към ОА е изпратено на 27 октомври. В допълнение – за да може ОА да събере достатъчен доказателствен материал, с който да входира жалбата да бъде отменена заповедта на главния архитект, е необходимо време.

Сега ОА подготвя и съдебен иск срещу Община Благоевград за връщане на имота на държавата. Защо ОА ще съди Общината – защото ОА е институцията, която упражнява контрол върху държавните имоти на територията на областта и трябва да спази закона, който казва, че Общината трябва да си върне „подаръка“, тъй като не е използван по предназначение.

От ОА многократно са изпращани уведомителни писма до Община Благоевград, с които Общината е информирана, че срокът наближава и Общината трябва да предприеме мерки, каквито обаче не са били взети.

Какво следва?

Ако Общината върне на държавата имота – това става по административен път – документално, чрез деакуване от страна на Общината и актуване от страна на Областната администрация, то Общината отново ще има право да получи земята обратно и да реализира проект.

Община Благоевград разпространи позиция по случая, в която се казва:

Община Благоевград призовава институциите да спазват добрия тон и да не позволяват да бъдат използвани за политически цели.

Тази сутрин Областна администрация разпространи информация, в която се посочва, че иска Административен съд - Благоевград да отмени заповед на главния архитект на Община Благоевград и имотът в района на бившите казарми да бъде върнат в патримониума на Държавата.

Уточняваме, че заповедта на главния архитект, отнасяща се за одобрение на ПУП на терена на бившите казарми, е издадена на база на влязло в сила решение на ОбС - Благоевград, което областният управител Мария Димова е имала възможност да върне, но подобни действия не са предприети в предвидените за целта срокове.

Напомняме, че между Община Благоевград и Областна администрация се водят множество дела, предимно спечелени от кметския екип. Въпреки това Община Благоевград не си е позволявала да коментира съдебни казуси преди постановяване решението на магистратите.

Вярваме, че независимата съдебна система ще се произнесе справедливо, тъй като парк „Македония“ и към момента е изцяло публична общинска собственост и всеки опит той да бъде отнет означава, че имотът се отнема не от кмета, не от Общински съвет, а от жителите на община Благоевград.

Ето и официалната позиция на Областната администрация:

Имотът, чието предназначение е променено със заповедта на главния архитект е непосредствен съсед на имот - публична собственост на държавата, което изисква тя писмено да бъде уведомена за готвената промяна. Това не е направено. Нещо повече, направеното изменение е с очевидна цел имотът публична държавна собственост да бъде изключен като непосредствен съсед на новообразувания със заповедта имот, е становището на юристите.

Тази промяна е лишена от градоустройствена логика и цели единствено заобикаляне на разпоредбите на чл. 131 ЗУТ относно кръга от заинтересовани лица в производството по допускане, разглеждане, съгласуване и одобряване на ПУП и техните изменения, се казва в жалбата до Административен съд.

Според юристите на Областна администрация Благоевград заповедта е издадена при превратно упражняване на властнически правомощия и при особено съществено нарушаване на материалния закон. С жалбата те са поискали от съда да отмени като незаконосъобразно и разпореждането за предварително изпълнение на заповедта.

Обжалваната заповед е нищожна, защото е издадена от некомпетентен орган - главния архитект на Община Благоевград, който няма правомощия да променя предназначението на имот – публична общинска собственост, предоставен на Община Благоевград по реда на чл. 54 ЗДС, както и защото е издадена при условията на превратно упражняване на властнически правомощия и с цел заобикаляне на императивни разпоредби на Закона за държавната собственост. Вместо кметът на Общината, респ. главният архитект на Общината, да изготвят и внесат в Общинския съвет докладна записка за приемане на решение за обратно прехвърляне на имота, предоставен безвъзмездно от Държавата, главният архитект одобрява изменение на действащия план, с което цели осуетяване на производство по връщане на имота в патримониума на Държавата.

С одобрения проект за изменение на действащия ПУП-ПРЗ теренът, предоставен от Държавата на Община Благоевград се разделя на два нови урегулирани имота, като новообразувания УПИ II се отрежда за „за индустриален парк за високотехнологични интензивно базирани на знания услуги“. Създаването на индустриален парк върху част от терена, предоставен от Държавата по реда на чл. 54 ЗДС, който безспорно е публична общинска собственост без право на промяна на предназначението не отговаря на критериите на чл. 54, ал. 3 ЗДС за допустим апорт в капитала на търговско дружество за реализиране на обекти, необходими за трайно задоволяване на обществени потребности от местно значение.

С подадената до Административен съд Благоевград жалба се иска отмяна на въпросната заповед на главния архитект на Община Благоевград, като незаконосъоразна, като мотивите, които юристите изтъкват в защита на своето твърдение са, че тя е постановена при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила –  не са изяснени всички факти и обстоятелства от значение за случая; пренебрегнато е обстоятелството, че процесният имот е придобит от Община Благоевград в резултат от проведена процедура по чл. 54 ЗДС, който предвижда императивни ограничения относно предназначението и ползването на имота, които Общината е длъжна да съобрази при извършване на административно-правни действия, засягащи имота.

Няма решение на Общински съвет, с което той като собственик на имота дава съгласие за промяна на предназначението на имотите в обхвата на проекта за изменение на ПУП. Липсва задължителното съгласие на Министерство на отбраната, което управлява съседния имот публична държавна собственост.

Незаконосъобразно е и разпореждането на главния архитект за допускане предварително изпълнение на издадения административен акт, тъй като не е налице държавен, респективно обществен интерес. Главният архитект не е обосновал по никакъв начин наличието на обстоятелства, обуславящи необходимостта за защита на важни държавни или обществени интереси, налагащи предварителното му изпълнение.

Снимка: ОА, Мария Димова, Infomreja.bg
Снимка: Карта на имота

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 8as

FACEBOOK