Днес бяха оповестен резулатите от матурите след 4. клас и 7. клас.
Според анализ на МОН националното външно оценяване на четвътокласниците показва следното:
- В теста преобладават въпросите с отворен отговор
- Все повече се наблюдава доближаване на постижимостта за въпросите със свободен отговор и с избираем отговор
- На въпросите с избираем отговор с най-голяма лекота са се справили с въпрос № 3 (92,94%), а са се затруднили на въпрос № 8 (75,68)
- На въпросите със свободен отговор с най-висока постижимост е въпрос № 11 (свързан е с езикови знания), на който верен отговор са написали 75,65% от учениците, а на въпрос № 1 (изисква разбиране и разсъждение върху текста) максималния за задачата брой точки (2 т.) са получили 72,62% от учениците.
- Най-голямо затруднение е предизвикал въпрос № 5, на който 37,64% от учениците са получили максималния за задачата брой точки (2 т.), а процентът на получилите 1 т. (29,59%) се изравнява с процента на неотговорилите (28,99%).
- Математиката се очертава като любим предмет за много ученици и с лекота се справят с алгебрични пресмятания, които са дълго отработвани
- Близо половината (46,86%) от учениците са получили максималния за задачата брой точки ( 2 т.) на задача № 19 , която изисква да се построи математически израз и да се реши. Това се доказва и с високия процент ученици, които са се справили със сходната задача № 16.
- В същото време близо 1/3 от учениците (30,61%) са дали грешен отговор, а 10% не са работили по задачата
- Най-неуверени са при геометричните задачи - с най-ниска постижимост е задача № 14
ЧОВЕКЪТ И ОБЩЕСТВОТО
- Резултатите потвърждават, че учебното съдържание по човекът и обществото не затруднява учениците
- Уверено се справят с въпроси, свързани с възпроизвеждане на знания за велики личности и събития от нашата история, както и с държавното устройство
- Изградена е стабилна основа по безопасност на движението и за реакции при бедствия
- По-неуверени се чувстват в отговорите на географските въпроси, изискващи формирано пространствено мислене № 7 – 73,24% постижимост; № 9 – 72,60 % постижимост)
- Най-много ги е затруднил въпрос № 12 (столицата по времето на Асеневци)
ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА
- Силно уверени са в отговорите си, когато се опират на личен опит (въпрос № 1 – 96,91% постижимост)
- № 17 (86,64% постижимост) демонстрира уменията на учениците да разчитат карта и да извличат информация от нея
- На задача № 19, изискваща прилагане на комплексни умения, максималния брой точки (2 т.) са получили 50,74 % от учениците, а частично верен отговор (1т.) са отговорили – 35,12 %.
За 8. клас е направен следния анализ:
- Резултатите са съизмерими с предходната година и по двата предмета
- Среден резултат от първи модул по БЕЛ - 32,60 т. (от 65) = добър
- Среден резултат от първи модул по М – 30,43 т. (от 65) = добър
- Повече добри и много добри оценки и по двата предмета
- Увеличен е броят на отличните оценки и е намален броят на слабите оценки в първи модул по математика
- Продължава тенденцията все повече седмокласници да работят по втори модул по БЕЛ
Български език:
- По-високо ниво на уменията за определяне вида на изреченията по състав, което е пряко свързано с пунктуацията на сложни изречения (зад. 15, 16)
- По-малко грешки при преобразуването на пряката реч в непряка, в пунктуацията на новоконструираното изречение
- Правилно свързват цитат със заглавието на съответната творба
- Все по-успешно изпълняват дидактическата задача
- Необходимо е да продължи целенасочената работа по посока на:
- извличане и обработване на информация от текст и таблица особено когато не е пряко повторена (зад. 5, 6, 9)
- уменията да се разсъждава, да се структурират логически издържани, пунктуационно оформени твърдения във връзка със зад. 25
- разпознаване на съставно сказуемо в изречение (зад. 14)
- съвместяване на глаголните времена
- точен и ясен изказ
- недопускане на правописни и пунктуационни грешки, както и на лексикални неточности
- открояване графически на абзаците
Математика:
- За първи път задача от геометрия има най-висок процент на успеваемост – зад. 9 – 71 %. От учениците се изисква да определят необходимото условие два триъгълника да бъдат еднакви.
- Учениците умеят да намират корените на линейно уравнение и линейно неравенство (зад.3 и зад. 4), както и умеят да определят различните видове ъгли, да прилагат изучените свойства в триъгълника, да намират сбора от корените на модулно уравнение или да прилагат свойствата на симетралата при определяне на елементите на даден триъгълник.
- В зад. 21А се разчита и интерпретира информация, зададена графично (41 % от учениците са овладели тези знания), но само половината от тях са успели да пресметнат част (процент) от дадено число.
- 43 % от учениците, участвали във втория модул, могат да прилагат знания за пропорция (зад. 22 А), и само 19 % са успели да оценят получения резултат в зад. 22 Б. Същият процент ученици умеят да изчисляват максималната, минималната температура по Целзий и средноаритметичната им стойност по Целзий в зад. 22 В.