Министърът на отбраната за състоянието на ВВС: Не всичко е пари, трябва и контрол!

Стоп кадър/ БНТ/ Отляво на дясно: Запрянов, Ефтимов

Сериозен проблем е изтичането на кадри в други структури, отбеляза Запрянов

В Министерството на отбраната представят резултатите от проверката във Военновъздушните сили. В брифинга участват министърът на отбраната Атанас Запрянов, началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов и заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков.

Проверката беше изискана след като при демонстрационен полет край Граф Игнатиево на 13 септември загинаха двамата пилоти Петко Димитров и Венцислав Дункин.

Моята съвест не ми позволява да скрия истината за състоянието на Военновъздушните ни сили. За три години станаха три катастрофи в различни авиобази и това е изключително тревожно, каза Запрянов.

На основата на анализа и изводите от доклада мога да дефинирам няколко групи проблеми, оказващи влияние върху безопасността на полетите – хроничен недостиг на изправна летателна техника през годините. Наличният брой самолети и вертолети за оперативно използване не са достатъчни за поддържане на нальота на пилотите за изпълнение на всички задачи и упражнение по бойната подготовка, каза Запрянов още.

След началото на войната в Украйна Запрянов МиГ-29 и Су-25 останаха без поддръжка. Не можем да ги ремонтираме нито в Русия, нито в Беларус.

От три вертолета Ми-17 само един е останал в оперативна готовност.

Поддръжката на западната техника - самолетите „Спартан” и вертолетите „Кугар”, поддръжката им е зависима от вечно ограничения финансов ресурс. 

Стратегически сгрешената политика през годините да се залага на съветски платформи и забавеното превъоръжаване на ВСС ни доведоха до настоящата криза със състоянието на летателната техника, заяви Запрянов.

И припомни забавянето при придобиването на многоцелеви изтребител.

За него все не достигаха пари и когато видяхме, че няма алтернатива за поддържането на МиГ-29, и се наложи спешно да вземем решение за доставката на нов боен изпитателен самолет.

Той каза, че в доклада има много класифицирана информация, сред която летателните часове на всички пилоти.

Благодарение на решенията, взети преди аз да стана министър, ние догодина ще имаме още 5 нови вертолета „Кугър“ и ще извършим ремонт на още 3.

Така летателните часове за година ще бъдат планирани и това ще повлияе на нальота на пилотите.

За младите пилоти не остава достатъчно ресурс, с който да увеличат нальота си и да придобият повече опит, стана ясно от думите на министъра.

Сериозен проблем е изтичането на кадри в други структури поради различия в заплатите. Част от вертолетните ни пилоти отиват в МВР или в Министерството на транспорта поради по-високите заплати там, каза още Запрянов.

Той призова 51-вото НС да увеличи заплатите на военните, „ако искаме въобще да имаме армия“.

Третият проблем е това, че са остарели част от нормативните документи, касаещи планирането и отчитането на летателната дейност, нерегламентиращи отговорностите на лицата, участващи в управлението на полетите.

Не е обръщано внимание на изпълнението на задачите от страна на командира. Командирът носи отговорност за цялостно състояние! Всеки командира трябва да има воля и да изисква от подчинените си да спазват стриктно документите си, каза Запрянов.

Според доклада, подготовката на курсантите не е обвързана професионално.

Грешката от 2003 да разделим авиационната база и подготовката във Военновъздушното училище без да има отговорност на щаба на ВВС и да контролират и подготовката в самото училище, ще трябва да бъде отстранена, препоръча Запрянов.

Той апелирал командирите с думите: Не всичко е пари!

Голяма част от проблемите не изискват средства, а искат командирска намеса и работа на специалистите.

Десетилетията недофинансирене в системата на МО води до рискове от допускане на инциденти, до авиокатастрофи, каза адмирал Емил Ефтимов.

Трябват повече средства за сферата, заяви Ефтимов.

Предстои командването на ВВС да предостави концепция за военна авиация, която в бъдеще да минимизира риска за младите пилоти. Трябва да се реши този въпрос и намери ресурса за това, каза адмирал Емил Ефтимов.

Относно катастрофата с двамата загинали пилоти край „Граф Игнатиево” Запрянов отрече разследването да се е забавило.

Всички данни от черната кутия са налични и има готов доклад. Министерството на отбраната предоставяло нужните документи, каза Запрянов.

Във ВВУ готвим пилотите, за да получат граждански сертификат, но във учебната база трябва да ги доучваме. Има разкъсване на подготовката на пилотите. Трябва да наградим подготовката на пилотите, за да изучават и документите за боен пилот, трети клас. А не да се доучват, каза Запрянов.

Той заяви, че ще има кадрови промени във ВВС.

КОМЕНТАРИ

Цивилна гражданка16:00 - 12.11.2024
Тези господа адмирали, генерали и всякакви други -али, не трябва ли отдавна да са в заслужена почивка?? Видимата им възраст е между 75 и 80 години!!! Не могат ли да се намерят млади служащи, които не са завършили военна академия в Русия , на които не им се привиждат американски призрачни врагове???
Код за сигурност, въведете кода 7jk

FACEBOOK