Купуването и продаването на гласове са престъпления!
Вчера десетки университети в страната затвориха вратите си в знак на протест. Академичната общност постави държавата на колене и изрази ясно исканията си, а именно по-високи заплати. Какво е възнаграждението обаче? То е уважение към труда. То показва как работодателят – в случая управляващите, ценят свои учители.
Това заяви кандидатът за народен представител в 1 МИР-Благоевград – Радослав Кирев.
Той допълва:
ВУЗ-овете са „производители“ на най-добрите кадри и експерти, а държавата – един от най-добрите „износители“ на този капацитет в чужбина. И така – попадаме във формулата на нископлатени педагози, академици, възпитатели, на нископлатена работна ръка, на почти никакви стимули за образование и карира, но на висок пиар и добре украсени слова, че децата са нашето бъдеще. В същото време образованието от най-ранна детска възраст се нуждае от реформи, които определят и по-нататъшното развитие на всеки ученик… и на родителите, които го издържат.
Затова важно е да се осъществи:
-Промяна на модела на финансиране на училищата с включване на критерии, отчитащи и резултатите от образователния процес. Бюджетно финансиране само за държавни и общински училища;
-Въвеждане на нови учебни планове, учебни програми и учебно съдържание, съобразено със съвременните изисквания и с възрастовите и психологически особености на децата и учениците;
-Един учебник по предмет за всеки клас в цялата страна. Промяна на нормативната уредба за конкурсите за избор и одобрение на учебниците;
-Засилване на възпитателната функция на училището и детската градина;
-Утвърждаване на учителската професия като регулирана професия — професия с висока обществена значимост, поставена под контрола и закрилата на държавата. Ежегодно увеличение на учителските заплати и поддържане на нивото им над средната работна заплата за страната;
-От 2024 г. увеличаване на еднократната помощ за ученици на 350 лв. и предоставяне на такава и за учениците от пети до седми клас включително.
-Значително увеличение на студентската стипендия и особено на тази, отпускана за постигнати резултати в учебния процес. Нов закон за държавно студентско кредитиране, обезпечаващ заплащане на обучението и издръжка на обучаемите, основан на най-добрите европейски практики;
-Зачитане времето на редовната докторантура за осигурителен стаж;
Увеличаване на държавното финансиране за университети за научни изследвания и иновации и с доказани постижения с цел развитието им като изследователски университети;
-Финансирането да бъде увеличено до 1% от Държавния бюджет за висше образование и 0,5% за наука.
Обвързване на безплатното обучение във висшите училища с договори за реализация на завършилите студенти в България;
-Развитие на центровете за върхови технологии и върхова наука, развойните центрове и центрове за технологичен трансфер; възможност на бизнеса да работи с тях.