Транспортна блокада на София, протестиращите се готвят да останат и след 12 часа

Снимка: Димитър Кьосемарлиев

В протеста се включиха и работещите в "Метрополитен", които днес не са на смяна

От 4.00 до 12.00 часа днес ще бъдат блокирани всички гаражи на наземния транспорт и депа в София. Ако не постигнем резултат, следващата стъпка са ефективни стачни действия, безсрочна стачка за целия градски транспорт, включително и метрото. Това каза председателят на Федерацията на транспортните работници "Подкрепа" Иван Кирилов в предаването "Утрото на фокус“ на Радио "Фокус“.

Средната заплата, която получават работещите в столичния градски транспорт, е не повече от 2500 лева. Той нарече спекулации твърденията на столичния кмет за заплати от порядъка на 3400-4000 лева. "Основната заплата на един водач е 2105 лева. Към нея прибавяме сума за клас "Прослужено време“, сума за храна, малко нощен труд и много часове извънреден труд, което води до там брутната заплата да стигне над 3000 лева. Но това е следствие на много положен извънреден труд – между 50 и 70 часа на месец. В 31 календарни дни шофьорите почиват по три-четири дни“, обясни Кирилов.

В общината е внесен проект за тригодишно споразумение за сътрудничество, с което синдикатите се опитват да осигурят сигурност сред работниците и привличане на допълнителни кадри за дефицитните места.

"Искаме увеличение на основните заплати на работещите в столичния градски транспорт с 400 лева за тази година, 500 лева за 2026 и 600 за 2027 г. Когато се знае, че в една сфера доходите ще нарастват периодично и в адекватни размери, това би могло да доведе до желаещи да упражняват тези нелеки професии“, поясни Иван Кирилов.

Първоначалната заявка е протестът днес да приключи в 12.00 часа, но настроенията сред част от протестиращите са други. "Настроението на работниците е точно обратното – да отстояват интересите си, докато не бъдат удовлетворени. Имаме индикации от някои места, че те не са съгласни да си тръгнат в 12.00 часа и да отпушат движението на превозните средства. Силно се надявам напрежението да бъде уталожено, да се стигне до договореност, за да не създаваме неприятности на гражданите“, допълни Кирилов.

Ще поканя кмета Васил Терзиев, да седне до мен, ще го повозя. Да види за тези пари как се става ватман. Как се карат пътници, как се разправяме с пътници и после се прибираме живи и здрави. Това заяви един от протестиращите пред bTV.

В протеста се включиха и работещите в "Метрополитен", които днес не са на смяна. "Метрополитен" получава заплати не такива, каквито обявява кмета. Един ръководител движение получава 1840 лв. Това е млад служител, който работи по специалността 4 години, обясни протестиращ.

Емил Иванов, ватман, обясни, че на месец му се събират поне 40 часа извънреден труд. "40 часа са пет работни дни. Като стана дума за отпуска - вдигат рамене и казват, че няма хора", посочи той.

От групата на ГЕРБ-СДС в Столичния общински съвет разпространиха политическа позиция за стачката. В нея се казва: 

Групата на ГЕРБ-СДС в Столичния общински съвет изразява своята подкрепа на работещите в градския транспорт на столицата, които на 14 май 2025 г. бяха принудени да прибегнат до стачни действия в отговор на задълбочаващата се криза в сектора.

Днешната стачка е пряк резултат от недалновидната, хаотична и икономически неиздържана политика, водена от ръководството на транспортния ресор в лицето на „Спаси София“. Приетата от тях Икономическа рамка на обществения транспорт за 2024 г. се оказа не просто непрофесионална – тя постави на колене общинските дружества в наземния транспорт. Недостатъчни субсидии, нереалистични прогнози за приходи и пълна липса на ангажираност към реалните нужди на служителите в сектора доведоха до тежко финансово състояние, което вече прераства в социално напрежение.

Освен това, въпреки категорично приетите решения на Столичния общински съвет за осигуряване на инвестиции, насочени към подобряване на условията на труд на водачите, техниците и останалия персонал в транспортните дружества, администрацията на кмета на София вече няколко месеца демонстрира пълно бездействие. Нито едно от решенията не е изпълнено, а отговорността за това се носи лично от кмета и екипа му, които очевидно не разбират колко важна е ролята на обществения транспорт за функционирането на града.

София има нужда от сигурен, редовен и достоен обществен транспорт – и това не може да се постигне със замазване на проблеми, подмяна на приоритети и PR акции. Необходими са компетентни решения, отговорно управление и най-вече – уважение към труда на хилядите служители, които ежедневно осигуряват придвижването на столичани.

Групата на ГЕРБ-СДС ще настоява за незабавно изпълнение на приетите от СОС мерки, спешно внасяне на Икономическата рамка на транспорта за 2025 г., за да стане част от обсъжданията на бюджета и предприемане на адекватни действия за стабилизиране на транспортните дружества.

„Експлоатационната обстановка в столичния метрополитен е спокойна, след като успешно обслужи завишения пътникопоток в сутрешния час пик на днешния ден. Във връзка с блокирането на наземния градски транспорт в град София, от изпълнителния директор Николай Найденов и ръководството на „Метрополитен” ЕАД са взети всички превантивни мерки за нормалното обслужване на желаещите да пътуват, като са пуснати допълнителни четири влака, които се движат по линии 1,2 и 4, както и два допълнителни влака по линия 3. Намалени са и интервалите на движение на влаковете по всички линии
на метрото“, заявиха от Дружеството. 

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода aa6

FACEBOOK