Благоевград първи в страната: Искат електромобилите да плащат синя зона

Стоп кадър от видео на ОбС

Нови правила за паркиране дискутират в ОбС

Благоевград ще бъде първата община в България, която ще въведе платено паркиране в синя зона за електромобилите.

Това сочи предложение на управителя на общинската фирма „Паркинги и гаражи“ – Бойко Пандурски.

Предложението се обсъжда към този момент в комисиите към ОбС. В последния петък от месеца същото това предложение ще бъде изложено пред съветниците, които ще кажат „да“ или „не“ на исканата нормативна промяна.

„Електормобилите ще трябва да се ползват с почасово платено паркиране. Идеята на синята зона е да има ротация. Елекромобилите престояват на зоната за платено паркиране по цял ден. Получаваме информация от нашите служители, че престояват дълги часове и също рушат пътната настилка. По-тежки са от другите автомобили даже“, каза на заседание на комисия по образование, култура и вероизповедания Пандурски.

Искаме да увеличим и процентът на сините паркоместа за хора с трайни увреждания, така че да се изравнят с тези за платения абонамент. Искаме от 10% на общия брой места, процентът да се вдигне на 15. Определянето на местата ще стане спрямо Комисия, която да урегулира местата за по-лесен достъп на хората с увреждания. Настояваме да се върне ограничението до три часа за конкретните паркоместа, обясни още управителят.

Пандурски е поискал и становище на Агенцията на хора с увреждания, за което уведоми, че е положително за този проект, чиито мотиви са следните:

В своето  предложение  управителят  на „Паркинги и гаражи - Благоевград" ЕООД е включил и информация от извършен анализ за първите шест месеца на годината. От анализа става ясно, че общият брой паркоместа в зоната за платено паркиране към юни 2025 г. е 1322. Издадените карти на хора с трайни увреждания за периода са 864 бр., като е важно да се отбележи, че на местата, предвидени за автомобили, обслужващи хора с трайни увреждания паркират и такива автомобили с карти, издадени от други общини, тъй като същите важат на територията на цялата страна. Към юни 2025 г. са издадени 1025 пропуска за живущите в зоната за платено паркиране, както и 136 бр. служебни абонаменти за държавни институции, чиито седалища попадат в обхвата на зоната. От извършения анализ се установява също, че регистрираните към юни 2025 г. автомобили, задвижвани изцяло от електрическа енергия на територията на община Благоевград са 158 бр. Т.е. и последните заемат значителна част от общия брой паркоместа. Освен това в зоната са предвидени и до 15% или до 230 паркоместа за ,,Платен абонамент". За горепосочения период има сключени 82 договори за абонаменти. Видно е от посочените числа, броят на издадените пропуски, карти и талони надвишава броя на местата в зоната, поради което дружеството е затруднено да осъществява основната си услуга, а именно да осигурява свободни паркоместа, които да предоставя за почасово паркиране.

Предлага се още сините карти на лица с увреждания с пожизнен ТЕЛК да важат за три години.

Причината е, че се установява, че роднини на починали лица продължават да ползват за паркиране тези карти, обясни юристът на ОбС – адв. Теодор Тошев.

Направено е и предложение за разширяване на площта за синя зона – в „кално петно“ при адвокатската колегия.

Това не е решение! Тази синя зона, по този начин, е обречена и тя не може да изпълнява никакви функции освен да плаща заплати на тези, които работят за нея. Тя не урегулира движението в момента – не само за синята зона, но и заради организацията на движението. Синята зона е обречена. В цялата страна електромообилите не плащат синя зона. Ние ще сме пионери в това, каза Димитър Урдев.

Увеличението на площта е абсурдно, защото автомобилите плащат данъци и нека да обособим паркинги, но уличната мрежа трябва да е свободна за движение, каза Урдев.

Трябва да направим зона с обхват – целия град. Защото всеки квадратен метър асфалт струва една цена. Можем да вземем опита на западни градове, които въвеждат зона в целия град, а живущите в определени райони имат право на платен винетен стикер, а за цялата останала зона за паркиране заплащат. В Люксембург например всички живущи имат и двучасово безплатно паркиране в града, освен винетния стикер по местоживеене. Ние трябва да вървим стъпка по стъпка към промените, заяви Теодор Тошев.

Виждам ефект като гражданин ефекта от разширяването на синя зона в центъра, макар че не съм привърженик на разширяването на зоната само в центъра, което също мисля, че няма да доведе до желания ефект, каза още Тошев.

Трябва да забраним синя зона, да обособим 20 места и да въведем автомати за плащане и да има само контрольори, така ще решим проблема, а не да има синя зона, за да има 50 служители. Големият проблем на Благоевград е контролът!, контрира Урдев.

В мотивите си до ОбС, кметът Байкушев, който представя становището на Панурски, е:

В действащата към момента подзаконова нормативна уредба на територията на община Благоевград е предвидено, че автомобилите, задвижвани изцяло от електрическа енергия, паркират безплатно. С оглед на това, че броят на електрическите автомобили нараства, справедливо е всички участници в движението да поемат еднакви разходи за ползването на все по-ограничения обществен ресурс, а именно паркоместата. Освен това осигуреното в сега действащите разпоредби на наредбата безплатно паркиране на такива автомобили стимулира повече хора да ги използват за придвижване в града, вместо да ползват обществен транспорт, колела или да се придвижват пеша. Това допринася за натоварване на трафика и търсенето на места за паркиране в централните улици. Основната цел на платеният престой е да служи като мярка за управление на градската мобилност, а не да осигурява безплатни паркоместа на определен брой хора, който нараства с доста бързи темпове.

Липсва ми аргумент как Благоевград иска да стимулира „зеленото“, добави Гергана Муртова.

А според Общината (отново в мотивите):

С приемането на Наредба за изменение и допълнение на наредбата за реда и условията за престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на община Благоевград се цели да бъде постигнато подобряване качеството на основната услуга, която предоставя дружеството, а именно осигуряването на свободни паркоместа, които да предоставя за почасово паркиране; засилване на контрола по спазване на разпоредбите на наредбата; ограничаване на трафика в града, и по-конкретно в централна градска част, което от своя страна ще доведе до намаляване на шумовото замърсяване и по-безопасна околна среда за жителите и гостите на града.

Аргументите за нормативната промяна включват нуждата от справедливо разпределение на ограничените паркоместа, намаляване на автомобилния поток в централната част на града и насърчаване на устойчиви форми на мобилност като обществения и велосипедния транспорт. Почасовото платено паркиране е механизъм за ограничаване на пътуванията с личен автомобил в рамките на града. с което се цели облекчаване на трафика, подобряване на качеството на въздуха, редуциране на шумовото замърсяване и други косвени ползи.

Електроавтомобилите са еко, но самото производство не е еко. Ежедневно получават сигнали за това, че данъкоплатците, собственици на друг коли, също плащат данъци, но нямат постоянен престой в зона, тъй както досега електромобилите, обясни Пандурски.

Според Муртова честата промяна на наредби създава разколебаване на доверие в обществото.

Според Муртова честата промяна на наредби създава разколебаване на доверие в обществото.

Антония Сивикова, председател на комисията заяви: Не знам как ще стимулираме купуването на електромобилите, след като им отнемане привилегии. В наредбата за местни данъци така и не стана ясно защо ел. автомобилите не са с облекчени данъци. Те плащат доста висок данък всъщност.

Има друг начин за регулация за тези 157 автомобила. Защото те не паркират всички едновременно и максимално за работния ден. Може би става дума за отделни случаи, заяви ще председателят.

Според Сивикова, промяната на талоните за паркиране с лица с ТЕЛК, също може да има нарушения дори и след промените.

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода i2d

FACEBOOK