12 000 тона "сирене" от палмово масло е произведено у нас през 2023 г.

Снимка: mediapool.bg

Цената подсказва за качеството

12 000 тона сирене е произведено с влагане на палмови мазнини през 2023 година по официални данни на аграрното ведомство, обяви в неделя Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация "Активни потребители".

"През последните няколко години ние вече не виждаме имитиращи продукти в супермаркетите. Или има измами, или тези продукти прескачат супермаркетите и отиват в ресторантите, в баничките и в шопската салата", предположи той.

Над 10 години продължава борбата с имитиращите продукти. Те се появиха преди около 15 години и оттогава все още имат трайно място в страната.

Богомил Николов уточни, че ако е на мястото на земеделския министър Кирил Вътев, би разпоредил на контролните органи, в частност на БАБХ, да проследява и да показва на хората къде отиват тези 12 000 тона.

"Заслужаваме на първо място да знаем, а след това да мислим как това да се пресече", съветва Николов.

Изпълнителният директор на Асоциация "Активни потребители" добави, че когато пазаруваме кашкавал и сирене в магазините, най-вече цената може да ни подскаже за качеството.

"Ако цената е прекалено ниска, това е гаранция, че се постига чрез внасяне на имитиращи добавки. Актуални цени не искам да казвам, но е ясно, че сирене под 15-16лв./кг. няма как да бъде истинско", смята Николов.

Той отбеляза, че продуктите по БДС минават през по-строга верификация.

"Човек, който произвежда по БДС, не би си позволил така лековато да си рискува името. Ако бъде разобличен, това ще бъде много лош удар за него", коментира Богомил Николов, след което уточни, че за него проблемите са най-вече в местата за обществено хранене.

"Ние искаме БАБХ да проверява активно. Преди години правехме тест на банички и установихме, че масово те са с влагане на имитиращо сирене. Много по-добре за потребителя е да си купува баничка с извара, отколкото със сирене, в което има палмово масло", каза експертът.

Николов припомни и, че преди няколко месеца България е защитила киселото мляко като традиционен продукт.

"Още не сме видели онова прословуто кръгче на нито една кофичка в магазините. Надявам се браншът да си уточни процедурите, по които ще работи, и час по-скоро практиката да започне, защото тя е много позитивна както за нас като потребители, тъй като ще имаме повече гаранции, че не ни мамят, така и за самите производители, които ще започнат да изнасят повече в ЕС, но и не само”, отбеляза Николов. /mediapool.bg/

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода sj2

FACEBOOK