Желязков: Ако има бездействие на когото и да е, той ще бъде най-малкото отстранен
В Областното пътно управление - Плевен се извършват претърсвания, изземва се документация, свързана с поддръжката на пътния участък Телиш-Радомирци, извършените ремонти и други дейности. Това научи bTV от източници в следствието.
Следователи са влезли и в сградата на Областно пътно управление в гр. Плевен, което отговаря за поддръжката за фаталния пътен участък.
В четвъртък със заповед на и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов разследването на катастрофата бе прехвърлено на Националното следствие.
Днес екип от следователи от Национална следствена служба провежда нов оглед на мястото на тежката катастрофа на пътя Телиш-Радомирци, на която в началото на седмицата загина 12-годишната Сияна.
Има изначални проблеми, свързани с пътната инфраструктура в момента. АПИ ще изготви доклад, а успоредно с него се осъществява проверка, от които ще се види дали още при проектирането на пътя Радомирци - Телиш няма сбъркани радиуси, както и къде е проблемът с маркировката. Ако бъде ясно установена нечия вина, той ще бъде отстранен. Това коментира премиерът Росен Желязков по повод отсечката.
Въпросът по темата постави председателят на МЕЧ. Радостин Василев попита Желязков ще има ли уволнения след катастрофата. Министър-председателят отвърна, че не вярва, че решението на проблема е в отстраняването на който и да е от ръководните длъжности.
Преди три дни край Телиш беше убита 12-годишната Сияна. Трябва да кажем вече, че България убива своите деца. Това не е инцидент, това е екзекуция. Екзекуция на дете в завладяната държава. Какви спешни мерки ще вземете вие, регионалният министър, Йордан Вълчев – шефът на АПИ? Кога ще бъде арестуван той и всички шефове на АПИ, които са били изпълняващи длъжността в периода, в който е имало сезиране за този път?, попита от трибуната Радостин Василев.
Напълно съм съгласен с г-н Василев, че това е изключително голяма трагедия. В момента Агенцията за пътна безопасност, паралелно с проверката, която е назначена в АПИ, ще изготви доклад, от който ще се види дали още при проектирането и изпълнението на този път – говоря десетилетия назад, няма сбъркани радиуси на двата следващи завоя, които са при спускането. Къде е свързан проблемът с пътната маркировка и обозначаването на скоростта. Уверявам ви, че ако бъде много ясно установена съпричастността, в това число и бездействието на когото и да е, той ще бъде най-малкото отстранен, каза Желязков.
Проблемът с пътните произшествия и високата смъртност и травматизъм се дължат на комплексни фактори. Те започват от подготовката на водачите, минават през инфраструктурата и контролната дейност на държавата, както и през отношението на участниците в пътното движение и отговорността към собствената и чужда съдба, подчерта премиерът.
А само за 24 часа АПИ три пъти промени знаците за скорост на мястото.
От АПИ обясняват, че в момента ситуацията се прецизира, като скоростта ще се намалява постепенно.
„Слагаме едни знаци, сменяме ги, после пак ги сменяме - какво се случва? Вижте, в момента се случва, че се допълва проекта за сигнализиране на участъка с ПТП, като същият предвижда поетапно съгласно разпоредбите ограничение на скоростта, от 90 на 70 през 60. Всичко е изготвено на база съвместен протокол с Пътна полиция-Плевен, ОПУ и АПИ“, казва инж. Даниел Иваничков от АПИ.
Вчера регионалният министър издаде заповед за обследване в рамките на седмица на всички участъци с концентрация на пътно-транспортни произшествия и ако се установят слабости, да бъдат обезопасени мигновено.
Иван Иванов допълни, че срокът, който е бил поставен на среща между МВР и АПИ в минал период, е бил месец юли. Затова ще се случи сега и веднага, за да няма други такива инциденти, поради липса на едно или друго нещо. Утре ще бъдат идентифицирани всички опасни участъци по данни на МВР.
В отговор на въпрос за планирания основен ремонт на участъка при Телиш, в който при тежкия пътен инцидент на 31 март загина 12-годишната Сияна, регионалният министър обясни, че всяко пътно трасе има процес на амортизация и своевременно се планират основните ремонти, които се извършват. И допълни, че поради неподписването през цялата минала година на договори за поддържане на републиканската пътна мрежа, което определи като престъпно бездействие, конкретното трасе не е било ремонтирано. „В момента рестартираме тези процеси, за да може тези договори да бъдат сключени и да се извършат всички основни ремонти“, заяви Иванов.
Обследванията ще покажат дали състоянието на участъка между селата Радомирци и Телиш на път I-3 Плевен – Луковит е добро или не е добро. В момента тече следствие и всички събрани от нас данни ще бъдат предоставени на следствието, каза още той.
Министър Иванов напомни, че по негово разпореждане вчера е отстранено ръководството на ОПУ – Плевен, за да може да се извърши обективна проверка. Такава ще се извърши и в АПИ. „Ще бъда абсолютно безкомпромисен към всяко нарушение, ако бъде установено такова“, категоричен бе той. След проверката ще стане ясно дали има проблеми в АПИ. В момента под мое ръководство те работят под пълна пара и изпълняват всичките си ангажименти. Дали има нарушения ще стане ясно след проверката, която съм разпоредил.
Министърът изрази още веднъж съболезнования към семейството на загиналото дете за трагедията. Той подчерта, че това не би се случило, ако АМ „Хемус“ и пътят Мездра – Ботевград бяха пуснати в срок и строителството на тези важни инфраструктурни обекти не беше забавено 4 години. „2 месеца работим в авариен режим за рестартиране на системата, за да започне извършването на ремонти по републиканската пътна мрежа. Отговорността се носи от тези, които през годините са забавили тези процеси,“, посочи той.