Автогарата в Благоевград не е застрашена от "изчезване"

Снимка: Infomreja.bg, автогарата през 2018

Напротив - тя се развива

Автогарата в Благоевград няма как да се превърне в хотел – например, без разрешение от кмета.

Това стана ясно от пресконференция, дадена от председателя на Общинския съвет в Благоевград – Радослав Тасков.

Той коментира точка 15 от дневния ред, а именно продажбата на общински имот, върху който е разположена автогарата на Марио Богданов – собственик на „Пътнически превози“.

Богданов плаща малко над милион на Общината, за да придобие терена, върху който е сградата, придобита лично от него след продажба.

Пред ИНФОМРЕЖА Богданов заяви, че всички, които са посетили или преминали през автогарата, виждат промените, които са безспорни и не за малко инвестиция.

Аз съм в сферата на транспорта от 30 години и всеки, които ме познава, знае за отношението ми към всичко свързано с него. Относно бившите автогари в Банско и Разлог, то това са решения, които са взети от хора, които не се грижат и нямат отношение към транспорта, каза Богданов, провокиран от опасенията на част от хората да не би автогарата да бъде превърната в нещо друго.

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ТУК: Автогара в Банско ще има, и то по европейски модел

Темата възбуди много страсти в обществото дали Общината не се отнася неглижирано към собствеността си. А в становището, което Богданов е внесъл до кмета и ОбС е упоменато ясно, че причината да иска да придобие имота е предстояща категоризация на автогарата, която сета е от категория 2. Собственикът иска да повиши статута ѝ до първа категория и за това е необходимо да се случи процедурата. А каква всъщност е тя – да бъде приет акт в ОбС заедно със статута на автогарата като общинска частна собственост, което не е направено през годините.

Да, наистина напоследък особено и в социалните мрежи се публикуват едни становища на хора, които се появяват когато някой нещо иска да направи, каза Тасков.

Той разкри и фактологията до момента относно статута на сградата и терена към нея.

Автогарата е изградена преди 1989 година и до промените тя е държавна собственост като всичко останало. Едва след промените започва разделение на урбанизираните територии – на общинска, държавна и т.н. На практика тази автогара винаги е била и хората я познават като „държавна“. Следва продажба на активите и от държавна собственост автогарата е придобита от „Пътнически превози“ и става частна. До 2002 година сградата и земята са били държавна собственост. За земята очевидно Областната управа не е имала необходимите документи за собственост и става общинска. Или казано иначе - тъй като държавата не е актувала въпросната земя като държавна, след това общината е актувала този имот като общински.

Със заповед на областния управител от 23.4.2002 година се отписва от актовите книги на държавните имоти автогарата като се прехвърля в „Пътнически превози“ ООД. С предаването на сградата и съответната инфраструктура в частен субект, отпада публичния характер на имота, тъй като той спира да има предназначението за трайно задоволяване на обществените потребности от национално или местно значение по смисъла на държавната собственост или пък закона за общинската собственост. Тоест още тогава е имало основание за промяна на собствеността от общинска публична в общинска частна собственост.

През 2012 година се създава един акт за публична общинска собственост от Общината, като тогава не е отчетен факта, че има сграда, която е с частен характер. И се стига до съответния казус – при приет ПУП, имотът категорично е с предназначение за автогара. С приетия ПУП характерът е променен, но липсва отделен акт на ОбС. Ние сме приели само ПУП, а изрично трябва да кажем, че се променя и характера на земята, което се прави по друг ред, уточни Тасков.

Имаме два акта за общинска собственост от 2012 година, който е публичен, другия е от 2023 година, който е частен вследствие на приет ПУП през 2023 година. Тъй като в кадастралната карата имота фигурира като частна общинска собственост, утре, решението, което ще вземаме ОбС, е да промени характера на земята от публична в частна собственост, заяви председателят.

Според мен човекът, който иска да закупи автогарата, е наш съгражданин и, по мое мнение, е уважаван. Дал е доста в спорта, включително и понастоящем, освен автогарата, целия градски транспорт е негов. Трябва да подхождаме с доверие към инвеститорите. Ако към всичко подхождаме с недоверие, как се очаква в нашия град да привличаме инвеститори. Много се изговори, много неща се изписаха, повечето неверни и в сферата на хипотезите. Смятам, че за да бъде града ни такъв, какъвто искаме, трябва да престанем с това, каза още Тасков.

Припомняме, че в общинска администрация е постъпило заявление от „Пътнически превози“ ООД, представлявано от управителя Марио Богданов, съдържащо предложение за закупуване на общински имот, върху който има законно построена сграда на бул. „Св. Димитър Солунски“ номер 34.

Сградата е със специфично предназначение, а именно: сграда на транспорта.

Според заявителя, за автогара има издадено удостоверение за категоризация, с което е определена като автогара II категория, като има изградени 6 сектора, оборудвани с навеси. Така определената степен не отговаря на статута на град Благоевград като областен център и на изискванията за съвременния автобусен транспорт. От автогарата ежедневно тръгват и преминават голям брой автобуси, които превишават многократно капацитета на автогарата. Динамиката на натовареността на автогарата се установява от следните данни: Общинска транспортна схема - 13 автобуса; Областна транспортна схема - 63 автобуса; Републиканска транспортна схема — 93 автобуса.

Заявителят посочва, че част от автобусите, изпълняващи превози от републиканската транспортна схема, и пет автобуса, изпълняващи международен превоз на пътници, не спират в района на автогарата, а на обособените спирки на градския транспорт. Това допринася за допълнителен конфликт на движението на градските автобуси, затруднение в изпълнението на автобусните разписания от тях, създава предпоставки за ПTП и опасност за живота и здравето на пътниците. Такова спиране на спирките на градския транспорт е и в нарушение на разпоредбите на Закона за автомобилните превози, касаещи движението, спирането и престоя на автобуси на територията на населеното място.

На следващо място, в заявлението е обосновано желанието па „Пътнически превози“ ООД да бъде повишена категорията на автогарата в степен I категория. За тази цел трябва да бъдат изградени допълнително 2 сектора за заминаващи и преминаващи автобуси, оборудвани с навеси. Нужно е и изграждане на 3 сектора за пристигащи автобуси. За лицата с увреждания и лицата с намалена подвижност следва да се изгради покрита алея от паркинга (за частни автомобили) до автогарата и съответно до секторите.

Не на последно място, има съществени изисквания на Наредба № 33 за автобусните превози, които към момента не са изпълнени, тъй като имотът не е собственост на ..Пътнически превози“ ООД, а би следвало да се изпълнят, като например: площадка с твърда настилка (бетон, асфалт или паваж) за движение и престой на автобусите с нанесена пътна маркировка; маркирано място на територията на автогарата за спиране и престой на автомобили, превозващи лица с увреждания и лица с намалена подвижност, които ползват услугите на автогарата и др.

В заявлението е посочено и че поради специфичното разположение на автогарата, трябва да бъде осигурено място за паркиране на частните автомобили на гражданите, ползващи услугите на автогарата, както и е нужно изграждане на вътрешна пиаца за таксита (които нямат възможност да спират на бул. „Св. Димитър Солунски“), които обслужват гражданите, пътуващи с автобуси, спиращи на автогарата.

Всички тези изисквания за пълноценно използване на автогарата и привеждането ѝ в съответствие с изискванията за I категория, не са изпълнени към момента.

Издадено е удостоверение през февруари тази година от главния архитект на Община Благоевград, с което се удостоверява, че в поземления имот няма констатирано незаконно строителство.

Възложено бе на независим оценител извършване на оценка на пазарната стойност на горепосочения имот, който след оглед на място е изготвил доклад за експертна оценка. От доклада е видно, че пазарната стойност на общинския имот е в размер на 1 020 000 лв. без ДДС.

Върху имота има законно изградена сграда — частна собственост. Имотът не се ползва за нуждите и дейностите на Община Благоевград съгласно чл. 3, ал. 2 от закона за общинската собственост.

Съгласно чл. 7, ал. 2 от 3OC имотите публична общинска собственост не могат да се прехвърлят на трети лица освен в случаите определени със закон. Ето защо е необходимо преди приемане на решение за разпореждане с имота, на основание чл. 6 от 3OC, да се промени характера на имота от публична в частна общинска собственост.

Съгласно закона собственикът на сградата има право да ползва имота доколкото това е необходимо за използване на сградата според нейното предназначение.

Самостоятелното използване на земята от Община Благоевград е несъвместимо с модернизацията и повишаването на категорията на автогарата, която изисква пълноценно използване на съществуващата сграда и имота именно за тази цел.

Има и липса на финансова възможност Община Благоевград да поддържа имота съобразно неговото предназначение, затова ще бъде от полза за местната общност от заявеното от собственика на сградата модернизиране на имота и осигуряване на съвременна автогара, посочва в мотивите си Богданов.

Очаква се след решение на ОбС кметът да сключи договор за покупко-продажба с „Пътнически превози“ ООД.

На последната сесия точката отпадна за гласуване.

ПОВЕЧЕ ВИЖТЕ ВЪВ ВИДЕОТО:

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода a2g

FACEBOOK