Изложени са мотиви от управителя на "Паркинги и гаражи"
Какви ще са новите правила за паркиране в Благоевград, ако общинските съветници одобрят предложение на шефа на ресорното дружество „Паркинги и гаражи“?
Отговорът се прие в проект за изменение и допълнение на наредбата за реда и условията за престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на община Благоевград.
В деловодството на Община Благоевград е постъпило предложение от управителя на „Паркинги и гаражи - Благоевград“ ЕООД на 1 август.
Изложени са следните мотиви в тази насока:
С Наредбата за реда и условията за престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на община Благоевград, действаща до декември 2024 г. хората с трайни увреждания имаха право да паркират безплатно автомобилите, които ги обслужват само на специално определени за целта места, като бе налице и ограничение във времето, през което може да престои един автомобил на едно паркомясто - а именно 3 часа.
Въведените правила за „Престой и паркиране на ППС, обслужващи хора с трайни увреждания“ от приетата с Решение № 587 по Протокол № 16 от заседание на Общински съвет Благоевград, проведено на 20.12.2024 г„ Наредба за реда и условията за престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на община Благоевград, дадоха възможност на хората с трайни увреждания да паркират автомобилите, които ги обслужват неограничено по време и място.
Така приетите правила от своя страна са довели до несправедливо и неефективно ползване на паркоместата от хората, които ползват карти за паркиране на места определени за превозни средства, обслужващи хора с трайни увреждания, до затруднения при осъществяване на контрол по отношение на лицата, ползващи такава карта, както и до големи финансови загуби за дружеството.
На следващо място с предложението си, управителят на дружеството предлага да отпаднат чл. 28, ал. 1, т. 4, цялата глава пета - ,,Паркиране на електрически превозни средства" и Приложение № 5 от Наредбата за реда условията за престой и паркиране на ППС на територията на община Благоевград. Мотивите за отпадане на горецитираните разпоредби са следните:
В действащата към момента подзаконова нормативна уредба на територията на община Благоевград е предвидено, че автомобилите, задвижвани изцяло от електрическа енергия, паркират безплатно. С оглед на това, че броят на електрическите автомобили нараства, справедливо е всички участници в движението да поемат еднакви разходи за ползването на все по-ограничения обществен ресурс, а именно паркоместата. Освен това осигуреното в сега действащите разпоредби на наредбата безплатно паркиране на такива автомобили стимулира повече хора да ги използват за придвижване в града, вместо да ползват обществен транспорт, колела или да се придвижват пеша. Това допринася за натоварване на трафика и търсенето на места за паркиране в централните улици. Основната цел на платеният престой е да служи като мярка за управление на градската мобилност, а не да осигурява безплатни паркоместа на определен брой хора, който нараства с доста бързи темпове.
За онагледяване на горните твърдения, в своето предложение управителят на
„Паркинги и гаражи - Благоевград" ЕООД е включил и информация от извършен анализ за първите шест месеца на годината.
От анализа става ясно, че общият брой паркоместа в зоната за платено паркиране към юни 2025 г. е 1322. Издадените карти на хора с трайни увреждания за периода са 864 бр., като е важно да се отбележи, че на местата, предвидени за автомобили, обслужващи хора с трайни увреждания паркират и такива автомобили с карти, издадени от други общини, тъй като същите важат на територията на цялата страна. Към юни 2025 г. са издадени 1025 пропуска за живущите в зоната за платено паркиране, както и 136 бр. служебни абонаменти за държавни институции, чиито седалища попадат в обхвата на зоната. От извършения анализ се установява също, че регистрираните към юни 2025 г. автомобили, задвижвани изцяло от електрическа енергия на територията на община Благоевград са 158 бр. Т. е. и последните заемат значителна част от общия брой паркоместа. Освен това в зоната са предвидени и до 15% или до 230 паркоместа за ,,Платен абонамент". За горепосочения период има сключени 82 договори за абонаменти.
Видно е от посочените числа, броят на издадените пропуски, карти и талони надвишава броя на местата в зоната, поради което дружеството е затруднено да осъществява основната си услуга, а именно да осигурява свободни паркоместа, които да предоставя за почасово паркиране.
С предлаганите промени се цели намирането на баланс между желаещите да ползват паркоместа в зоната за платено паркиране и лицата, имащи право съгласно закона или наредбата да паркират безплатно или на преференциални цени в обхвата на зоната на паркоместа в зоната. С проекта на изменение и допълнение на подзаконовия нормативен акт се предвижда увеличаване на общия брой места в обхвата на зоната за платено паркиране на ППС, превозващи или управлявани от хора с увреждания, от 10% на 15%.
Така предлаганите промени са получили положително становище от Агенцията за хора с увреждания.
Според Бойко Пандурски, с промените ще бъдат осигурени свободни паркоместа, които да предоставя за почасово паркиране; засилва се контролът по спазване на разпоредбите на наредбата; ограничава се трафикът в града, и по-конкретно в централна градска част, което от своя страна ще доведе до намаляване на шумовото замърсяване и по-безопасна околна среда за жителите и гостите на града.
Аргументите за нормативната промяна включват нуждата от справедливо разпределение на ограничените паркоместа, намаляване на автомобилния поток в централната част на града и насърчаване на устойчиви форми на мобилност като обществения и велосипедния транспорт. Почасовото платено паркиране е механизъм за ограничаване на пътуванията с личен автомобил в рамките на града. с което се цели облекчаване на трафика, подобряване на качеството на въздуха, редуциране на шумовото замърсяване и други косвени ползи, пише в мотивите си Пандурски.
Заседанието на ОбС ще се състои този петък.