Държава секна кранчето на общините за ремонти, Байкушев: Не смятаме, че е партийно обосновано

Снимка: Infomreja.bg

Байкушев: Държавата има затруднения

Няма нито едно дело срещу Община Благоевград за уволнен незаконно от 1999 година насам.

Това съобщи Методи Байкушев пред гражданите на инициирано от институцията обществено обсъждане на годишния отчет за изпълнение на бюджета, инвестиционната програма, сметките за средства от Европейския съюз и състоянието на общинския дълг за 2024 година.

Още когато заявих искането на кредит, казах, че ще го връщаме дълги години и ще искаме рефинансиране. Нямаше как да се справим с изплащането му, което не е новина. Има го на видео. Не става въпрос за нов дълг, а продължаване на ползването на ресурса, който ни предоставяме Министерството на финансите. Много Общини го правят тихо. Нямаме дългове от 40 млн. лв., напротив – погасяваме си дълговете, изпълняваме си проектите и за съжаление продължаваме да плащаме стари дългове и финансови корекции, каза кметът, който уточни днешното съобщение, че Общината в лицето на кмета иска рефинансиране на тегления дълг от 5 млн. лв.

Улиците, които в момента се ремонтира, се изпълняват по Националната програма за държавния бюджет. Тя тръгна с много силна заявка, че ще се изпълнява, след което програмата зацикли с плащанията. Причината е, че държавният бюджет изпитва много силни затруднения със събираемостта. Ние обаче имахме уверението на МФ, че плащанията ще вървят. Последното плащане към Общината ни е през декември 2024 година и то бе междинно, каза Байкушев във връзка с питане кога разкопаните улици ще бъдат асфалтирани.

Не смятаме, че е партийно обосновано това забавяне, а държавата има затруднения. Опитваме се със собствени средства да платим на строителите и те да затворят, каза Байкушев.

Кметът каза, че парите на практика ги няма разчетени, а държавата е забранила подобни проекти да бъдат плащани със заеми, което затруднява изключително много всички Общини. Искаме да убедим строителите, макар и с частични плащания, да довършат улиците, каза още кметът.

Според него, строителите са имали правото отдавна да си тръгнат предвид забавянето на плащанията, но след ежедневни диалози с ръководството, не го правят.

Санирането се осъществява по НПВУ и обществените поръчки за инженеринг бяха възложени през май. В момента имаме проекти за част от сградите. За останалите до месец трябва да имаме съответните проекти. Да издадем разрешения за строеж и те да започнат. До 30 юни 2026 година е срокът, с който всичко трябва да е изпълнено, каза Байкушев във връзка с въпрос за енергийното обновяване на жилищните сгради, кандидатствали и одобрени за ремонтите.

17 блока по етап едно са ясните кандидати, но по етап две от санирането не е открит изпълнител на обществената поръчка, защото нито една от фирмите не е подала оферта.

Ще търсим фирма, която да изпълни тези обекти. Изпратихме покани на благоевградските фирми, но няма отклик, обясни Байкушев.

След 38 минути общественото обсъждане приключи с малък брой хора, дошли да изслушат кмета.

Председателят на Общински съвет  Благоевград, Антоанета Богданова, откри събитието и представи основните акценти от изминалата финансова година.

Сред ключовите решения и резултати за 2024 г. бяха посочени:

Въвеждането на делегираните бюджети в детските градини – дългоочаквана стъпка, отлагана повече от 15 години.

Промяната на статута на ФА „Пирин“, Камерна опера и Биг Бенд – вече културни институти с право да управляват собствен бюджет и да кандидатстват за външно финансиране. Само за 2024 г. ФА „Пирин“ спечели проект на стойност 250 000 лв. по Програма „Нематериално културно наследство“.

Решението за поемане на дългосрочен общински дълг на стойност до 14,5 млн. лв., от който към края на 2024 г. са усвоени 570 хил. лв. През 2025г. до момента не са усвоявани средства.

Две съществени актуализации на бюджета:

2,3 млн. лв. от извънреден приход след придобиването на активите на „Булгартабак“ от Българска банка за развитие.

2,3 млн. лв. от МОСВ за закупуване на специализирани сметоизвозващи автомобили за новоизградената Анаеробна инсталация.

100% усвояване на средствата по целевата субсидия за капиталови разходи.

Годишният отчет за изпълнението на бюджета е внесен за разглеждане от Общински съвет на основание чл. 21, ал. 1, т. 6 от Закон за местното самоуправление и местната администрация, чл. 140 от Закона за публичните финанси, чл. 49 и чл. 52 от Наредбата за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет на община Благоевград и чл. 9, ал. 1 от Закона за общинския дълг.

Представен е по показателите, по които е приет, като неразделна част от него е годишният отчет за състоянието на общинския дълг. За 2024 година е извършен одит на отчетните данни на общината от Сметна палата. Към настоящия момент е представен проект на одитен доклад за извършен финансов одит от Сметна палата. Община Благоевград е внесла становище по констатациите на одитния екип. Към годишния отчет са приложени проект на одитен доклад на Сметна палата и становище от Кмета на община Благоевград.

Представени бяха и финансови показатели в сравнение с останалите областни градове:

Собствени приходи – 22,73% (близо до средното за страната 25%).

Покритие на местните дейности със собствени приходи – 75,84% (над средното за страната 67,3%).

Дял на капиталовите разходи – средното ниво за страната е 16.4%, Благоевград е с показател приблизително 11% и изпреварва половината от областните градове, но в същото време е с 5,5 на сто под средното за страната. Предвид факта, че при анализа на данните се взимат предвид само разходите, които са за сметка на бюджета (собствени приходи, трансфери, целева субсидия и заеми) ниският на пръв поглед размер на показателя не означава непременно, че инвестиционната активност на общината е слаба. Голяма част от общините, включително и Благоевград, изпълняват мащабни инвестиционни обекти с финансиране през европейски проекти.

Общински дълг – съотношение от 59% при средно 44% за страната. За сравнение 2023 година община Благоевград приключи 2023 година с показател 83.4%  при  46.58%  средно за страната. Тези данни показват, че общата задлъжнялост на общината намалява и то драстично само за една година, докато средната за страната намалява само с 2,5 на сто. По-големи общини като Перник, София и Варна, които имат далеч по-високи собствени приходи, са с показатели по дълга между 4 и 32 пункта по-високи от тези на Благоевград.

Плащания по дълга – важен показател, който е индикатор за финансовото състояние и дисциплина в общината, не е размерът на дълга, а правилно ли са планирани и разчетени погашенията по него са, и изпълнени ли са фискалните правила по чл. 32, ал. 1 от ЗПФ. Съотношението на плащанията по дълга към средногодишния размер на изравнителната субсидия и приходите, при максимално допустими 15%, за община Благоевград е  4 % за 2024 година. За сравнение, в края на 2023 година, този показател бе 7,5%, което още веднъж показва, че общината спазва стриктно фискалните правила и планира плащанията по дълга така, че да не натоварват прекалено бюджета.

Събираемост на местните данъци – 76,74% (с 0,7 пункта над средната за страната). Събираемостта на Данък върху недвижимите имоти за 2024 година е 85,26%, което е с 5 пункта по-добра събираемост от средната на национално равнище (80,25%).

Събираемостта на Данък върху превозните средства за 2024 година е 68,22%, тя е приблизително същата като предходната година и е с 3,6% по-висока от средната за страната. Причината е ниската събираемост на данъка от собствениците на автомобили, които са регистрирани в общината, но не пребивават на територията на страната и е характерна за всички общини близо до държавна граница.

Осреднената събираемост от двата данъка на Община Благоевград е 76,74% при средна за страната 76,04%, т.е. с 0,7 пункта повече.

Председателят подчерта, че запазването на бюджетната устойчивост и доброто финансово управление са водещ приоритет на екипа.

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2za

FACEBOOK