Отговорът е „да“, но според министъра на транспорта – по-скоро не
Има ли служители на Автомобилната администрация, които са уволнявани или разследвани за корупция и отново са назначавани в системата?
Отговорът е „да“, но според министъра на транспорта – по-скоро не.
ИНФОМРЕЖА преди година разкри случай от ДАИ в Благоевград, който вече е част от съдебната хроника – със защитени свидетели, с хора, отстранени от системата и такива, които са се завърнали дори на ръководни позиции… до скоро.
Според Гроздан Караджов в сферата на транспорта е започнало „очистване“ от служители, свързани с подобни практики.
По-рано днес Богдан Милчев от Института за пътна безопасност заяви в интервю за БНТ, че в системата на Държавната автомобилна инспекция работят хора, над които чадър, а в своя позиция до медиите казва:
„Министър Караджов е включил в екипа си лица, които вече са били замесвани в подобни скандали в миналото и са били освободени от длъжност“.
Назначавани са хора на ръководни позиция, уволнявани за корупционни практики, каза Милчев.
Когато говори с имена, ще има стойност. Единият случай е за човек, работил в системата, но уволнен след катастрофа с автобус на АМ "Хемус". Връзка между корупция и катастрофи има, но случаят с това ПТП - няма съпричастност на това лице, което съм назначил на свои съветник, с катастрофата, отговори му по-късно от ефира на обществената телевизия Караджов.
Караджов каза, че моли да му бъдат дадени имена на корумпирани служители, които той да предаде на прокуратурата.
В случая обаче министърът говореше за свои съветник, но не отбеляза, че в регионалните дирекции на пътните институции има други случаи.
Ето и един от тях:
На 14 май 2019 г. Специализираната прокуратура приключи разследването срещу единадесет служители в „Автомобилна администрация“ - Благоевград, обвинени за участие в организирана престъпна група за искане и получаване на подкупи.
Привлечените към наказателна отговорност служители първоначално бяха десетима. След преценка на събраните доказателства, на 31 януари 2019 г. бе обвинен още един.
На 13 февруари 2019 г. започна предявяването на прецизираните обвинения, както и внасяне на обвинителен акт в Специализирания наказателен съд.
От 2019 до 29 ноември 2022 година има пълна тишина по развитието на казуса със задържаните.
На посочената дата, видно от справка в Софийския градски съд (след закриването на Специализираната наказателна прокуратура), е даден ход по делото с 10-имата задържани. Но всичко започва с фалстарт, тъй като един от обвиняемите – Райко Динев, не се явява. Причината – не се е чувствал добре и съдът назначава психологическа експертиза за установяване на състоянието му. Така, след 3-4 отлагания на делото, реалният му ход е даден на 19 септември 2023 година, когато са разпитани и първите свидетели.
Нова дата от съда е дадена за 16 октомври, когато отново делото се отлага.
Какво обаче се случва с обвиняемите в периода 2019 – 2022?
След задържането им през 2018, те са отстранени временно от работа в Изпълнителната агенция, за да не повлияят на свидетелите по разследването, както стана ясно от хронологията по-горе.
През февруари 2022 година спецсъдът решава да отмени принудителната мярка за отстраняването на инспекторите. От прокуратурата възразяват отново потвърждавайки мотива си, че може да има влияние върху свидетелите по делото.
Подсъдимите обаче обжалват мярката с тезата, че в продължителен период са безработни и това нарушава правото им на труд.
Съдът взима под внимание чистото съдебно минало на инспекторите и доброто им поведение пред съда. А адвокатите на обвиняемите убеждават магистратите, че няма как да се влияе на свидетелите, тъй като те вече са разпитвани многократно, включително и пред съдия.
Шефът на втората специнстанция Георги Ушев и колегите му потвърждават отменянето на мярката.
Един по един, но не всички на куп, даяджиите започват работа отново като служители в отдел „Контрол“ към Регионалната дирекция на автомобилната администрация със седалище София.
А на по-късен етап – групата отново се събира на едно място – изходната точка – Благоевград, от която са задържани преди 8 години.
Петър Денишев, Красимир Иванов, Евтим Гоцев, Димитър Туджаров, Димитър Занков, Георги Глиндурски са инспектори по контрола към Регионалната дирекция, в Благоевград.
През октомври 2023 като инспектор е върнат в Благоевград и Красимир Панов.
А главен инспектор е Бойко Ханджийски. Той е заемал длъжността "директор" в периода около 2013 г.
За капак – в началото на септември 2023 началник на отдел „Автомобилна администрация“ – Благоевград става Ангел Янчев, чиято съпруга по време на задържането му през 2018 е спецпрокурор – Ирина Янчева.
Само двама от обвиняемите нямат в момента връзка с групата обвиняеми в Благоевград – това са Райко Динев, който е напуснал доброволно системата, и Росен Марков, който е назначен в TOLL-сектора. В момента (към 30сепетмври 2025) Марков е шеф на Областното пътно управление в Благоевград.
Марков е брат на тогавашния (през 2018) главен секретар на Министерството на транспорта Иван Марков.
Роднинските взаимоотношения не спират до тук. Евтим Гоцев, Димитър Туджров, Димитър Занков и Георги Глинджуркси имат роднинска връзка помежду си.
По-голяма част от обвиняемите пък са родом от Санданско и Петричко, затова сред транспортните фирми, които са проверявани, те получават прозвището „Санданската група“.
По-рано днес от Института за пътна безопасност разпространиха позиция до медиите, в която се казва, че „в Министерството на транспорта и съобщенията е налице сериозен риск от функциониране на добре организирана корупционна схема. Това следва да бъде обект на незабавно разследване от страна на компетентните органи.“
От ИПБ настояват за: Независима и прозрачна проверка на дейността на ИААА с участие на външни експерти; Публичен отчет на предприетите от МТС действия по случая; Пълна ревизия на кадровата политика и назначенията, извършени от министър Караджов.
Според ИПБ двамата инспектори, рекетирали екипа шофьори на Роби Уилямс, „са действали уверено и с чувство за безнаказаност пред няколко свидетели – водачи на МПС“.
„При задържането е открита значителна сума пари, което говори за системност в действията им. В рамките на последните шест месеца Институтът за пътна безопасност, както и други неправителствени организации и граждани, са подали множество сигнали за корупционни практики в ИААА. Въпреки това, до момента от страна на Министерството не са предприети конкретни действия – не е уволнен нито един служител по линия на корупция. Министър Караджов отказа предложения за включване като наблюдатели от НПО при проверките на инспектори от ИААА – мярка, която можеше да повиши прозрачността и общественото доверие. Беше направен опит случаят да бъде потулен и да не достигне до обществеността. Процедурите по дисциплинарните производства за уволнение на държавен служител са с ясно разписан срок и правила. Всеки опит за прибързано действие, извън установената правна рамка, може да бъде обявен от съда за незаконосъобразен. Така се печели мълчание на задържаните“, заявиха още от Института.
Реакция имаше и от „Да, България“.
Формацията внесе законопроект за задължително използване на боди-камери от служителите на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
Законопроектът изисква, при осъществяване на контрол по Закона за автомобилните превози и по Закона за движението по пътищата, служителите на ИААА да имат включени боди-камери.
От партията заявяват, че това, което видяхме с камионите на Роби Уилямс, едва ли е изолиран случай, и припомнят, че преди десетина години беше хванат бивш шеф на ИААА със стотици хиляди в кеш в гардероба.
„Да, България“ настоява законопроектът да бъде разгледан максимално бързо, защото „усещането за корупция“, както в ГЕРБ наричат поголовната корупция в България, трябва да бъде пресичано категорично, докато се превърне в усещане за нормална европейска държава.
„Отдавна говорим за единен контролен орган на пътя и е крайно време вече да се случи“. Това коментира пред журналисти министър-председателят Росен Желязков.