Ковачева: Абсурд е при по-ниска цена на газа, хората да плащат по-скъпо парно и топлата вода

Снимка: Омбудсман

Тя настоява да бъде извършен обстоен анализ на баланса на средствата

„Заявявам категорично становище против планираното повишение на цените на топлинната енергия за битовите клиенти за периода от 1 юли 2023 г. до 30 юни 2024 г. Поскъпването на парното и топлата вода е неприемливо за гражданите предвид сегашната нестабилна икономическа ситуация в страната, както и възможностите, които нормативната уредба дава на КЕВР за балансиране на интересите на потребителите и дружествата“. Позицията на омбудсмана Диана Ковачева бе представена днес, по време на общественото обсъждане в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), от експерт на институцията, съобщават от пресцентъра на институцията.

Проектът за решение на Комисията предвижда увеличение на регулираните цени на топлинната енергия за крайните клиенти на топлофикационните дружества с основно гориво природен газ в диапазона 0,05% - 0,48%. Според проф. Ковачева това е недопустимо особено в условията на силно и продължително понижение на основния ценообразуващ фактор – цените на природния газ, които съгласно прогнозата на КЕВР ще спаднат средно с 23,82% за следващия регулаторен период.

Аргументът на омбудсмана е, че при поевтиняването на основното гориво е обосновано и логично да се обсъжда намаление на цените на произведената топлинна енергия от природния газ за топла вода и отопление за крайните клиенти, а не ново поскъпване.

Общественият защитник обръща внимание, че напрактика предложеното от КЕВР минимално повишение на цените на топлинната енергия в действителност ще се превърне в значително поскъпване на топлинната енергия за всички клиенти на топлата вода и парното - с малко над 11% от 1 юли 2023 г., поради повишението на ставката на ДДС от 9% на 20%. Така потребителите ще се окажат в абсурдната ситуация при значително намаление на цените на природния газ да заплащат по-високи цени за топлинна енергия, каквито нямаше дори по време на безпрецедентната енергийна криза през 2022 г.

В становището си омбудсманът отправя предложения да бъдат разгледани и използвани всички възможности за компенсиране на недовзетия приход на обща стойност около 276 млн. лв. на топлофикационните дружества с основно гориво природен газ, като се използват други източници, вместо повишението на крайните цени на топлинната енергия.

„Смятам за правилно целта за предстоящия регулаторен период да бъде намаление на цените на топлата вода и парното, с цел компенсиране на повишението на ставката на ДДС от 9% на 20%“, посочва проф. Диана Ковачева.

Тя настоява да бъде извършен обстоен анализ на баланса на средствата във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ в съпоставим период до 30 юни 2023 г., с оглед обсъждане на възможностите за поемане на тежестта от недовзетия приход на топлофикационните дружества за регулаторния период 1 юли 2022 г. – 30 юни 2023 г. от Фонда.

Подчертава, че е необходимо да се анализира внимателно отново и възможността за разсрочено компенсиране на разликите между прогнозните и отчетните разходи на дружествата за природен газ - за няколко следващи периода, с цел по-равномерно разпределяне във времето на финансовата тежест за крайните клиенти при изплащането на недовзетия приход на топлофикациите.

По отношение на тока за бита в становището си омбудсманът апелира да се преразгледа Проектът на решение на КЕВР за цените на ел. енергията предвид намалението на цената на тока на енергийната борса в последните месеци и изплащането на компенсации от страна на държавата на ЕРП-тата и Електроенергийния системен оператор (ЕСО) за електроенергията за технологични разходи.

Според публично достъпна информация за периода от 1 януари 2022 г. до 31 март 2023 г. за  компенсиране на технологичните загуби на електропреносната и електроразпределителната мрежа са изплатени 497 млн. лева.

„Настоявам КЕВР да предостави подробна и ясна информация как тези средства са отразени в цените на мрежовите услуги за битовите потребители. В противен случай остава съмнение за начина на използване на тези средства, предоставени безвъзмездно от държавата“, заявява омбудсманът.

Позицията на проф. Ковачева е, че при продължаващата тежка икономическа обстановка в страната се изисква при определянето на цените на електроенергията по-стриктно от всякога да бъде спазван принципът за осигуряване на баланс между интересите на енергийните предприятия и клиентите.

Съгласно Проекта на решение на КЕВР цените на електрическата енергия се увеличават спрямо действащите при „Електрохолд Продажби“ ЕАД с 3,44%, при „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД - 3,41% и „Енерго-Про Продажби“ АД - 4,24% за природа от 1 юли 2023 г. до 30 юни 2024 г.

Омбудсманът пита кое налага цените на нощната енергия да се увеличат съответно със 120,92% - за Електрохолд Продажби, 151,44% за ЕВН България и 154,69% за Енерго-Про, както и на дневната енергия - съответно между 30,85% и 32,09%, при положение, че цената, по която НЕК ще продава ел. енергия на крайните снабдители се увеличава с 38,67 % (от 81,90 лв./МВтч на 113,54 лв./МВтч).

Проф.  Ковачева попита и защо компонентата за дейността „снабдяване с електрическа енергия от краен снабдител" е определена в максимален размер - 7%.

Обърна внимание, че определеният размер на средногодишните технологични разходи (загуби по мрежата) е по 7,5% на трите ЕРП-та.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xa

FACEBOOK