Асен Василев праща ДНСК и АДФИ да проверят всеки километър пътно строителство

Снимка: БГНЕС

Близо 2,5 милиарда лева са дадени за прикрито строителство

Близо 2,5 млрд. лв. са дадени за прикрито строителство. Думите на премиера Кирил Петков потвърди финансовият министър Асен Василев на извънреден брифинг в Министерство на финансите. Припомняме, че малко преди това министърът в оставка Гроздан Караджов обвини в лъжа премиера.

Докладът ще бъде изпратен в Народното събрание и в прокуратурата, като Асен Василев посочи, че прокуратурата трябва да обследва всички договори. Препоръката е да се потърси наказателна отговорност всяко едно лице според подписите. Това е най-малкото документална измама, заяви Василев.

Ще бъде сезирана и ДНСК, която трябва да мине през всяка една отсечка. Проверката да се направи не по документи, а да бъде реална проверка. Където и каквото има и може да се събере от документите.

Ако ДНСК установи, че част от тези пътища отговарят на закона, трябва да се приеме закон за търпимост, който да уреди и гаранцията и поддръжката занапред, както и разрешенията за ползване. Това може да стане обаче и след решение от експертни комисии, които да удостоверят качеството.

Асен Василев обясни и основните заключения от доклада, като даде и примери.

Близо 2,5 млрд. лв. са дадени за прикрито строителство чрез 34 рамкови договора, подписани между 2018-2020. Около 1000 на брой са направените възлагания по тези процедури на стойност над 3,419 милиарда лева.

Предмет на договорите бил текущ ремонт и поддръжка - това значи отстраняване на повреди, зимно почистване, разчистване след катастрофи. Текущ ремонт и поддръжка не изисква одобрени инвестиционни проекти, не изисква надзор, не минава през комисия, няма комисии по приемане строителство, не се дават и гаранции.

От тях 1 милиард са за текущ ремонт и поддръжка, над 2,462 милиарда са прикрито строителство.

"Ако АПИ се беше придържала към текущ ремонт, нямаше да сме във финансовия казус, в който сме в момента. Нарушението на ЗОП се дължи изцяло на прикрито строителство. Става въпрос за почти 2,5 милиарда. Това е нарушение на Закона за обществените поръчки", каза Василев.

79% от допълнителните извънредни задания са инвестиционно проектиране, основен ремонт и реконструкция, които изискват оценка за съответствие, инвестиционни проекти, разрешение за строежи, надзор, гаранция. Реално 80% от направените възлагания ги нямат, а би следвало да ги имат. Тези отсечки са незаконни строежи и по смисъла на ЗУТ. Те представляват и неправомерна държавна помощ, тъй като са възложени на неконкурентен принцип", каза Василев.

Асен Василев даде и примери с "меко казани скандални" практики.

Отсечка от път край Смолян, превантивен ремонт на път 31861 на стойност над 45 милиона лева. Строителството е възложено на 28 август 2020 г., а проектирането на 5 ноември 2020 г. "Явно някой е ползвал машина на времето, след като е възложено проектирането около 2 месеца и половина по-късно и с машина на времето сме се върнали 3 месеца, за да възложим проекта с точност до стотинка", коментира Василев.

Още един случай - проектирането на път 3667 възложено на 29 април и пак на 29 април са възложени строително-монтажните работи.

За ремонта на виадукт на "Хемус" - проектирането е възложено на 30 юни, около месец преди това - на 29 май е възложено строителството.

В ремонта на пътя Кърджали - Асеновград пък са дадени 1 милион лева за подмяна на водопровод. Василев обясни, че става въпрос именно за 6-те метра тръба и чешмичка. В проекта изобщо нямало ВиК част.

Друг пример - при ремонта на магистрала "Тракия" били заложени 40 320 часа проектантски труд, а самото проектиране е изпълнено за 62 дни. Асен Василев сметна, че това би означавало екип от 82 проектанти да работят нон стоп два месеца.

Докладът отбелязва и драстични разлики в цените на километър ремонт. Например третокласният път Полски Тръмбеш - Обединение струва 831 000 лева на километър, а отново третокласният път Шабла - Каварна - 1,325 милион лева.

Най-евтин ремонт е правен в Ловеч - 112 000 лева на километър първокласен път. Най-скъпият ремонт е платен в Ямбол - 1,910 милиона лева първокласен път.

При второкласните пътища разликите били още по-фрапантни - от 68 000 до 2,100 милиона на километър.

Василев заяви, че към момента всички тези пътища са незаконни.

По време на брифинга в Министерство на финансите от МРРБ съобщиха, че вицепремиерът в оставка Гроздан Караджов сезира прокуратурата с доклада на междуведомствената работна група за извършване на проверка на констатациите в него. Също така и е разпоредил на ДНСК да провери всички констатации в доклада. Началникът на ДНСК днес издаде заповед да бъдат проверени на място и по документи всички проблемни пътни участъци, изредени в доклада. /news.bg/

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 3ax

FACEBOOK