Експерт: И три медицински хеликоптера са ни достатъчни

Снимка: БГНЕС

Нужно е да обучат и полицаите за действие при катастрофи

Шест, дори само три медицински вертолета могат да стигнат за територията на България. "Не ми се струва, че хората в заинтересованите министерства, които са четири, са достатъчно наясно какво трябва да се предприеме в кръга на организация, законодателство, координация. Прехвърлят си темата като горещ картоф. Работи се на парче”.

Това заяви пред БНР Виктор Иванов, активист за въвеждане на системата HEMS. Той изтъкна, че е важно да се прави разлика между въздушните линейки и планинското спасяване.

"Стандартът HEMS, който се прилага в много европейски държави, но не и у нас, регулира конституционното право на всеки гражданин да получи спешна медицинска помощ до 60 минути след подаване на сигнал. Няма значение дали това е по повод инсулт, инфаркт или катастрофа. Планинското спасяване е изолиран случай и по наши доклади би представлявало под 1% от общите мисии, които биха се случвали по въздух", каза Иванов.

Той изтъкна, че предстои да се изгради системата - нещо като триаж - дали да бъде изпратена линейка или хеликоптер.

"Ако се съобщи за инсулт в Смолянско и че пациентът трябва да бъде транспортиран до голяма болница, естествено е да се изпрати хеликоптер, защото при инсулт, ако не се окаже навременна медицинска помощ, последствията са сериозни”, обясни той.

По думите му, за реакция при катастрофи полицаите трябва да бъдат обучени да преценят нивото на спешност - дали да викат линейка, или хеликоптер. „Разликата - дали един пациент ще получи спешна помощ на първия, или на третия час - е огромна и животоспасяваща", каза Иванов.

Той даде пример с частна компания, която пет години организира сама тази дейност въпреки държавата. Те купуват вертолет, построяват три лицензирани площадки, но, според Иванов, държавата е попречила и през 2019 г. компанията продава хеликоптерите в Грузия.

Според него е реалистично до края на годината България да има първия медицински хеликоптер.

"Но това е само началото, защото едно е да имаш хеликоптер, друго е да имаш структура, която да го оперира, да имаш обучените екипажи. Много работа трябва да се случи, преди да дойде този хеликоптер. Тази дейност е урегулирана с регламент на ЕС и не търпи подобни импровизации. Тя трябва да е безопасна", обясни Иванов.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xf

FACEBOOK