Започнаха пътен възел "Кресна"! Шишков: Няма определено трасе! Арестуваха протестъри

Снимка: Infomreja.bg

Символичната първа копка, направена от багер, бе съпътствана от протест

Протест и първа копка се състоя на ЛОТ 3.2.2 от АМ „Струма“. Министърът на регионалното развитие – Иван Шишков, откри строителните работи на пътен възел „Кресна“.

Символичната първа копка, направена от багер, бе съпътствана от протест на екоактивисти, предвождани от Андрей Ковачев.

Церемонията, на която присъстваха кметовете на Кресна, Струмяни, Сандански, Симитли, премина бурно – с възгласи: „Шишков – лъжец!“, „Мафия!“, „Оставка!“, „Убивате Кресна!“.

В края на събитието се стигна и до арести, при които Андрей Ковачев и негови съмишленици бяха закопчани.

Още преди началото на церемонията значително количество полицаи и жандармеристи пазеха реда. Протестиращите с плакати „Магистрала извън Дефилето!“ и „Спасете Кресненското дефиле“ бяха на възвишение, далеч от отсечката, където направиха копката.

Правим малка стъпка, но за решаване на много голям проблем, който в годините назад беше останал без никакво решение. Последната част от АМ „Струма“, която да гарантира цялостна свързаност не само на регионите, но да гарантира и на България с Гърция, да гарантира по-безопасно движение. Това е изключително важен момент, но важен, за да направим така, че процесът да бъде необратим. Разчитаме на строителя и подкрепата на хората. Независимо от протеста днес, знаете за хората, които изгубиха живота си в Дефилето и това е важно да бъде решен като проблем. Важно е да откликнем на искането на голяма част от народа да завършим тази магистрала. И да може целят регион и всички да ползват магистралата – така, както е планирана, каза министър Шишков, пред официалните лица.

Това бяха – освен градоначалниците, областният управител на Благоевград – Стоян Христов, началника на АПИ, управителят на Областното пътно управление – Иван Кунев, заместник-министър Николай Шушков, заместник-кметове на Кресна и Струмяни.

Спокойствието в буферната зона – наситена с полицаи, се наруши, когато Шишков отиде да разговаря с протестиращите преди багерът да разрови земята, настояващи, че той лъже, че няма избрано трасе и че местният бизнес ще бъде „погребан“.

Шишков заяви: Разговарял съм вече с вас! Не знам защо не искате да ме разберете!

На самата церемония представителят на строителната фирма, избрана за да изпълни проекта, заяви: С вдъхновение сме за новата задача и че ще я изпълним безаварийно, качествено и в срок.

Свещеник направи молебен за здраве и безаварийна работа, но през цялото време протестиращите крещяха: „Анатема!“, „Вие сте дяволи!“, „Разкол на църквата!“, „Вън!“, „Какво освещаваш! Срам!“, „Грешници“. Чуха се и клетви, народни песни и ругаене.

Пред медиите – след първата копка, Шишков даде изявление:

Представям ви разрешението за строеж на този участък. Той е много малък, но е много важен като отсечка поради две причини: едната – нямаме избор на трасе.

Такова нямаме към момента и за мен не е ясно защо протестиращите протестират. Избрано трасе няма, но възелът е важен, защото той е част от последния ЛОТ на АМ „Струма“ и той прави процеса необратим, защото ако той беше обратим, това означава да изгубим поне още 5 години и да се върнем в изходна позиция. Мисля, че това никой не може да си го позволи. Мисля, че всички в България искат да бъде построена АМ „Струма“. Казах ясно, че трасето ще бъде избрано във връзка с екологичното законодателство, тоест най-щадящото природата трасе и това е основният критерий за избор на трасе.

Втората причина – стартираме тази част от магистралата, така че никога повече да не се върнем назад. Протестиращите казаха „25 години не се е направило нищо“. Тоест АМ „Струма“ трябваше да бъде планирана цялостно, а в момента я планираме така, че да я завършим. Магистралата бе емблематичен пример за „заспалите“ магистрали в страната, а тя сега малко по малко напредва със скоростта, с която законодателството изисква, но и със скоростта – с която не се бе случвала.

Тази отсечка, категоричен съм, не предопределя трасето. Трасето ще стане ясно до няколко месеца, то не може да бъде обявено сега, както протестиращите искат, защото има законови процедури.

В момента правим пътен възел, който не зависи от нито един от трите варианта. Ще направим недоизграден пътен възел. Упреците към кмета на Кресна също не са правилни, защото той не е предал никого в нито един момент и той помогна на държавата да се изгради магистралата, не е предопределил трасето. Според мен, не можем да чакаме повече – изгубиха се десетки човешки живота, а и в момента през Кресна минава цялото движение. Каквото и да е решението – движението няма да минава през Кресна. Не мога да повярвам, че хората не желаят да имат обходен път. Ако го нямаше днескашния ден, процедурата се връща с две години назад, което значи, че с две години назад ТИР-овете щеше да минават през Кресна. Влязохме в този проблем, в който никой не искаше да влезе.

Надявам се до няколко месеца трасето да бъде решено и в това темпо да се продължи да се строи магистралата.

Последният ЛОТ, ако бъде избрано трасето, при което и двете ленти да са над Дефилето, до 3-4 години магистралата трябва да е завършена. Ако бъде избрано трасето едното платно да е в Дефилето до Кресна, най-вероятно обходът на Кресна ще бъде изграден по-рано и това ще облекчи проблема в Кресна. И в двата варианта населението на Кресна ще бъде облагодетелствано. В това населено място се предвижда ТИР паркинг, всичко е предвидено и премислено.

Парадоксът е, когато част от хората, който имат обекти без разрешително за строеж, да протестират за обект с разрешение за строеж. Не може ресторантите да предрешават трасето, а природата. Ресторантите са на някого, природата – на всички, завърши регионалният министър.

Доизграждането на пътен възел „Кресна“ е етап от обект „Автомагистрала „Струма“ Лот 3.2.2, участък „Крупник - Кресна“ – ляво платно от км 389+100 до км 399+500, обходен път на гр. Кресна – част от дясно платно от км 396+137 (по километража на път І-1 /Е79/) до км 401+691.90≡397+000 от Лот 3.3 на АМ „Струма“, включително и пътни връзки“. Изпълнител на проектирането и строителните работи е ДЗЗД „Струма – 3.2.2“, в което участват: „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой интернешънал“ ЕАД и „ЕПОС – Емпреза Потругеза де Обрас Субтеренеас“ АД, Португалия, Порто Салво)“ ЕООД. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „Струма 2019-ППИ-СВС“, в което са „Пътинвест-инженеринг“ АД и „SWS engineering Spa“, Италия, Тренто.

Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xf

FACEBOOK