КЗП проверява мобилните оператори, АЗП иска оставка на КЗП, намеси се и омбудсманът

Снимка: Infomreja.bg

Мобилните оператори вдигат цените, не можем да прекратим договорите

Мобилните оператори вдигат цените. КЗП проверява, АЗП иска оставка на КЗП, намеси се и омбудсманът.

"Теленор" и А1 от Нова година вдигат цените по действащите към момента договори.

Засега третият мобилен оператор "Виваком" не е обявил повишение.

"За да продължим да предоставяме висококачествени услуги, месечните абонаменти ще се индексират със средногодишния Индекс на потребителските цени на НСИ за 2020 & 2021 с общо около 5%. Промяната ще се отрази във фактурата от фев'22", гласи съобщение на "Теленор".

Едностранното вдигане на цените по действащите договори мобилните оператори обясняват с предвидената подобна възможност в Общите условия към тях. Затова и не е възможно недоволните клиенти да прекратят договора си предсрочно, без да бъдат санкционирани с неустойки.

Комисията за защита на потребителите започна проверка на обявените намерения на мобилни оператори за повишаване на цените на телекомуникационните услуги по действащи договори с потребители. Проверката има за цел да установи дали планираните промени биха били в съответствие с клаузите в конкретните договори и с одобрените общи условия. Комисията поверява и коректността на представянето на новите параметри, периода и обхвата на прилагане.

Асоциацията за защита на потребителите (АЗП) пък поиска оставката на цялата Комисия за защита на потребителите (КЗП) и на председателя Димитър Маргаритов.

Причината, която изтъкват от АЗП - едностранното вдигане на цените от мобилните оператория, които се оправдават с инфлацията. Ръководството на КЗП отдавна не защитава интересите на хората и трябва да бъде сменено от новия Министерски съвет, коментира Пейо Майорски, председател на АЗП. Според него няма информация КЗП да е налагала някога санкции на мобилните оператори. Винаги най-ощетени са били потребителите и тази практика трябва да се промени, допълни Майорски.

Едностранното вдигане на цените по действащите договори от А1 и "Теленор" обясняват с предвидената подобна възможност в Общите условия към тях. Затова и не е възможно недоволните клиенти да прекратят договора си предсрочно, без да бъдат санкционирани с неустойки. Тези условия са в полза на мобилните оператори и показват, че потребителите нямат никакви права, обясни Пейо Майорски. Освен, че не могат да се откажат от договора без глоба, те не могат да преподпишат и изберат условия на по-ниски тарифи.

Промяната в цените на мобилните оператори засяга всички частни и бизнес клиенти, ползващи мобилни и фиксирани услуги. Тя ще влезе в сила през първото тримесечие на 2022 г., след като Националният статистически институт обяви официално инфлацията за 2021 г. Увеличение с 4-5% означава месечните сметки от 20 лв. да нараснат до 20.82 лв., а сметки от 30 лв. - да поскъпнат с 1.23 лв.

Асоциацията за защита на потребителите възнамерява да сезира Европейската комисия за промените в цените на мобилните оператори и за бездействието на КЗП.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до главните изпълнителни директори на трите мобилни оператора - Александър Димитров на „А1 България” ЕАД, Джейсън Кинг на „Теленор България“ ЕАД и Атанас Добрев на БТК ЕАД, в което апелира да не променят цените на телекомуникационните услуги в ситуацията на извънредна епидемична обстановка, защото това ще се отрази сериозно върху джоба на гражданите.

„На фона на предприетите от Народното събрание и правителството мерки за овладяване на екстремното повишаване на цените на горивата, за да не изпитат българските домакинства във време на струпване на кризи ценови шок, дойде новината за увеличението на цените на мобилните оператори. Това за омбудсмана е необяснимо, обезпокоително и несправедливо“, категорична е Диана Ковачева.

Повод за написване на писмото й бе новината, публикувана на Интернет страниците на „А1 България” и „Теленор България“, че от м. февруари догодина цените на месечните абонаментни планове ще бъдат индексирани със средногодишния индекс на потребителските цени за 2020 г. и 2021 г., публикуван от Националния статистически институт. „Теленор България“ ще индексира само цената на месечните абонаментни планове за мобилни услуги, докато индексацията при „А1 България“ ще засегне и фиксираните услуги, като до момента единствено от „Виваком“ (БТК ЕАД) няма такава информация. 

Омбудсманът недоумява как така решението за индексацията се взима по едно и също време заради нарастващата инфлация и ще се прилага не за една, а за две години. 

„Позовавайки се на предвидените клаузи в договорите и Общите условия за индексиране на цените, разяснявате последиците от предсрочно прекратяване на договор, а именно -  начисляване на неустойки. Въпросът, който възниква от изложеното е по какъв начин нарастващата инфлация, основно от цените на суровините на енергията, влияе на цените на телекомуникационните услуги“, пита проф. Ковачева.

Тя поставя акцент върху факта, че по времето на пандемията онлайн работата и онлайн обучението са немислими без услугите на мобилните оператори и че телекомуникационният сектор е един от печелившите у нас, доказва го и приходът от пренос на данни, който за първи път надхвърля този от гласови услуги.

„В Годишния доклад 2020 на Комисия за регулиране на съобщенията е отбелязано, че: „Българският пазар на електронни съобщения демонстрира устойчивост на фона на кризата с COVID-19, продължавайки своето възходящо развитие и през изминалата 2020 г.“ Едни от тенденциите, които се очаква да се запазят и през следващата година са увеличение на броя на абонатите на мобилен интернет, увеличение в броя на абонатите и приходите от пакетни услуги“, аргументира тезата си омбудсманът. 

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 9kd

FACEBOOK