Шишков: Тунелът "Петрохан" да мине на концесия, иначе няма да има пари за магистралите

Снимка: Infomreja.bg

Шишков увери, че са осигурени пари и са сключени договорите за зимното поддържане

Срокът за кандидатстване за 100% безвъзмездни средства за саниране на многофамилните жилищни сгради по Плана за възстановяване и устойчивост може да бъде удължен до месец май 2023 г. Това съобщи в предаването „Тази сутрин“ на БТВ министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Първоначално бе заложено първият етап на програмата да продължи до края на месец март догодина, но се водят преговори с Европейската комисия за удължаване на срока ѝ с два месеца, за да може повече граждани да се възползват от безвъзмездната помощ. При втория етап за кандидатстване етажната собственост ще има самоучастие с 20% от необходимите средства.

Министър Шишков информира също, че се очаква кандидатстването да стартира в края на следващата седмица. „Програмата е юридически готова. Всички проекти ще се оценяват по новата Наредба за енергийната характеристика на стридите, която приехме преди дни. Всички общини могат да кандидатстват. Големите блокове ще имат известно преимущество, защото ще постигаме по-сериозни енергийни спестявания, но по-малките имат възможност да спечелят повече бонус точки, ако постигнат 100% съгласие за участие в програмата“, посочи арх. Шишков.

Той допълни, че правилата са разписани така, че да има равнопоставеност между всички общини и средствата в размер на над 1,4 млрд. лв. да се разпределят равномерно в големите, средни и малки общини. „Целта ни е заради активността на някои местни власти, да не се възползват само жителите на няколко общини“, увери регионалният министър. Арх. Шишков призова сдруженията на собствениците и кметовете на общините да бъдат активни, за да не се допуска компромис с качеството на строителните дейности, които ще се извършват. Според анкета 48% от зрителите на телевизията имат претенции за качеството на ремонтните дейности по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради. В тази връзка министърът изрази мнение, че това се дължи на липса на интерес от сериозни фирми при старта на санирането по нея.

„Мястото на националната детска болница е в София. Все пак това е най-големият български град“. Така министър Шишков коментира в предаването идеята на общественици от Пловдив лечебното заведение да се построи извън столицата. По думите му завършването на магистралите в страната ще осигури отлична транспортна свързаност. Теренът в „Горна Баня“ има и добра връзка с обществения транспорт в София, с летището, а със завършването на Южната дъга на столицата ще има много добра свързаност.

„Ако се направи всичко, което е планирано, ще има смисъл.  Хубавата новина е, че има категорично решение и процедура за изработване на подробен устройствен план. Очаквам до 2 месеца да я завършим. Здравният министър подготвя задание за проектиране, а то е най-важното, защото каквото си поръчаме с него това ще получим. Реалното проектиране може да започне в рамките на 3 месеца и след това да започне строителството“, каза арх. Шишков.

„Ще предложа на политиците, защото аз не съм политик, да се мисли за построяване на тунел под Петрохан на концесия. Така ще скъсим със 70 км разстоянието Видин - София и ще дадем директна връзка с ГКПП „Кулата“, каза още регионалният министър. Според него проектът е от изключителна важност, но ако чака финансиране от държавата има опасност да се забави сериозно във времето. „Държавата трябва да построи магистралите „Хемус“, „Русе-Велико Търново“ и др. Ако трябва да чакаме 10 години, по-бързо ще стане чрез концесия“, увери той.

Арх. Шишков посочи, че служебното правителство е на път да превърне в реалност строителната илюзия около АМ „Хемус“. „Подготвил съм текст за търпимост на незаконното строителството в участъци 4 и 5. Само чрез тях можем да започнем да ги строим. Приключваме процедурите по отчуждаване на имоти за участък 6, след като в предишния служебен кабинет отчуждихме и терените за участъци  4 и 5. Имаме проблеми с проектирането на участъци 7, 8 и 9, в момента ги изчистваме с цялата концепция. За съжаление нямаме цялостни проекти за магистралата и  това е съществен проблем“, каза арх. Шишков. Той посочи, че голяма част от малкото български магистрали са проектирани със статут на скоростни пътища, затова има участъци с максимална скорост от 120 км.  Така например са проектирани новите 16 км от магистрала „Хемус“ между Буховци и Белокопитово. „Според мен скорост от 140 км/ч за нашите магистрали е много висока, но това е въпрос на анализ за пътна безопасност. Скоростта се определя от техническите параметри на магистралата, а не само от състоянието“, допълни той.

Министърът коментира и напредъка в изпълнението на АМ „Европа“, която въпреки името си е най-далеч от европейското мислене и начина на строителство. Аутобанът се проектира и строи от 2014 г., като за това време е построен само един участък – по средата. „За трасето от Сливница до София одобрих подробния устройствен план, който беше подготвен още в края на м.г.

За съжаление там загубихме 7 месеца, които няма как да върнем, и това забавяне най-вероятно ще доведе до загуба на европейските средства, осигурени за строителството, въпреки че работим усилено и целим максимално бързо да приключим отчужденията“, каза арх. Шишков. Освен това магистралата е била така проектирана през 2014 г., че да спира на 150 м от граничния пункт със Сърбия. „Това е част от абсурда и строителният хаос, допуснат от проектанта през 2014 г., цял низ от пропуски. Коригирах тези пропуски, за да изградим четирилентови пътища до границата. За съжаление няма как скоро да пътуваме до Белград по магистрала“, посочи министърът.

Арх. Шишков увери, че има стабилно финансово и юридическо обезпечаване на зимното поддържане на републиканските пътища. Осигурени са нужните средства, сключени са всички договори. Той благодари на пътните фирми, че не са опорочили процедурите с обжалвания и изрази надежда, че ще изпълняват съвестно подписаните договори.

В предаването той информира още, че се очаква до нова година да приключи един от етапите в довършителните дейности по интерконектора с Гърция. Министърът отново подчерта, че строежът не е завършен и именно разделянето му на етапи е направило възможно потичането на азерския газ.  „Строежът трябва да приключи така, както е проектиран.

Да има обект изпълнен на 100%. Два месеца цялото правителство работихме усилено, за да завършим тръбопровода и да имаме газ на приемливи цени. Гарантирахме преноса на газ, но ще държим строителят да завърши и останалите дейности; Хората не трябва да се притесняват, че все още завършваме етапите на строителство. Това не влияе на потреблението“, каза арх. Шишков и допълни, че предстои нова среща с фирмата в четвъртък следващата седмица.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода l9n

FACEBOOK