Министър Шишков: Спряхме лошите практики в строителството, но не и големите инфраструктурни обекти

Снимка: МРРБ, Пресцентър

За интерконектора с Гърция каза, че може да поеме повече газ от договореното

Следващата седмица ще бъде бъде издаден Акт 16 на Междусистемната газова връзка Гърция – България. За нея вече има Акт 15, който е необходим за въвеждане в експлоатация. Очаква се утре надзорът и строителят да внесат в ДНСК окончателен доклад за въвеждане в експлоатация. Взели сме предварително съгласие от общините, през които минава газовата връзка, както и документи от дружествата, от които е необходимо. Обектът ще бъде въведен в експлоатация за няколко дни, ако наздорът е представил всичко, което трябва. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в предаването „Денят започва с Георги Любенов“ по БНТ.  Той обясни, че инвеститорът е заявил пред него, че интерконекторът може да поеме по-голямо количество газ от договореното от държавата.

В миналия служебен кабинет се опитахме да спрем лошата практика, а не големите инфраструктурни обекти. За съжаление след седем месеца намерихме не категорично спрени лоши практики, а спрени обекти. Политиците използват магистралите повече за „сцена“, на която да се снимат, но накрая строителите бяха изгонени от нея. „Искаме да върнем на „сцената“ на магистралите строителите, а не политиците”, подчерта регионалният министър. Той е категоричен, че политиците оттук нататък ще трябва да се захванат с големия проблем да планират всички магистрали и да направят много ясен алгоритъм кога и как ще се строят те.
Министър Шишков коментира проблемите, свързани с участъците на АМ „Хемус“, и припомни също, че няма планиран възел между нея и обявената за национален обект магистрала от Русе до Велико Търново. Основен проблем при АМ „Хемус“ по отношение на първи до трети участък е, че вторият е възложен най-късно като строителство. Правят се срещи с всички строители, за да се направи ускорен график и магистралата да бъде построена в тези участъци.

Подложили сме на обществено обсъждане текстове за търпимост, за да може отговарящите на нормите инфраструктурни обекти, които държавата е възложила и допуснала да се строят незаконно, да бъдат обявени за търпими и така да продължи строителството им. Сред тях, освен 4 и 5 участък на АМ „Хемус“, има и язовири, посочи арх. Шишков. В редовния кабинет никой не обърна внимание на същността на този текст, така че ние ще го внесем в Народното събрание.

Участъците по „Хемус” между Велико Търново и Търговище обаче още продължават да са строителна илюзия. Той се съгласи напълно с добавеното от водещия Георги Любенов определение „фантазия” и обясни, че там наистина няма нищо. Оказва се, че трасето не може да бъде потвърдено и всъщност строим аутобан до определена точка и нататък нямаме ясна категоричност как ще я продължим и откъде ще мине. Това е целият проблем и този огромен строителен хаос ще трябва да се оправи. Министър Шишков отново посочи, че за съжаление хаосът след седем месеца редовно управление не е бил оправен. Затова сега е време да се върнат строителите на обектите, които бяха по някакъв начин „изгонени” оттам от политиците.

Работи се активно с Министерството на околната среда и водите, за да може да бъде решен проблемът с АМ „Струма” през Кресненското дефиле. Държавата беше поставена по недържавнически подход в много тежка ситуация. Министърът припомни, че има готов идеен проект за укрепване на свлачището преди тунел „Железница“, но за съжаление, това е единственото. Всъщност точно проблемът с това свлачище е най-големият абсурд, посочи той. И обясни, че тунелът ще бъде готов до месец, но лошото е, че не можем да го ползваме, защото за свлачището, което е открито още през октомври 2020 г., не се е правило нищо дълго време. Още през септември миналата година, по време на предишния служебен кабинет, когато арх. Шишков беше заместник-министър, бе възложил да се направи проект за укрепването му. Сега поне има идеен проект. Той поясни, че преди няколко дни е имал среща със строителя, за да уточнят по какъв най-бърз начин може да бъде пуснато движението поне в едната тръба на „Железница”, но това не може да стане с магическа пръчка.

До края на 2023 г. трябва да бъде завършена АМ „Европа“. Проблемният участък там е от Сливница до София. Учудващо е, че по време на редовния кабинет не се е случило нищо. Бях оставил на министър Гроздан Караджов писмо за съгласуване, за да може да се одобри подробният устройствен план на лота. Но това не стана. До десет дни ПУП на участъка от Сливница до София ще бъде гледан на върховен експертен съвет, който ще бъде свикан. „Имаше проблеми с кмета на Костинбрад, вече се срещнах с него и подписахме споразумение”, отбеляза той.

Инфраструктурните обекти бяха спрени не само като стоителство, а и като проектиране и процедури, което е най лошото. А колкото повече се бавим, толкова повече няма да има какво да строим. Строим малко, защото нямаме планиране за повече, обобщи регионалният министър.

Другата седмица изтича срокът на общественото обсъждане на Проекта на Методика за изменение на цената на договор за обществена поръчка при инфлация. С Постановление на Министерския съвет се очаква да се реши въпросът с индексакцията на цените, съобщи арх. Шишков.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2za

FACEBOOK