Министър Шишков: Ще направим анализ на състоянието на републиканските пътища

Снимка: Infomreja.bg

По думите му първо трябва да се направи диагнозата, която вече е направена от МРРБ и сега започва „лечението"

„Лошото възлагане и некачествения контрол на строителството се обръщат срещу кметовете и рикушират срещу създателите на този процес.“

Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в интервю за предаването „Неделя 150“ на Българското национално радио.

Той обясни, че този модел на възлагане на ремонти по пътищата трябва да бъде променен в бъдеще, затова екипът на ведомството работи усилено в тази посока.

„Ще направим анализ на състоянието на републиканските пътища, ремонтирани след 2018-та година до сега и ще проведем нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка (ТРП) като ще променим реда, по който ще се възлагат ремонтните дейности“, подчерта министърът. По думите му първо трябва да се направи диагнозата, която вече е направена от МРРБ и сега започва „лечението“.

Защото, когато се правят поръчки за текущ ремонт и поддържане, а на практика се правят основни ремонти на пътища, няма издадени разрешения за строеж и най-важното - няма реален качествен контрол. Затова е такова и състоянието на пътищата, стана ясно от думите на министъра.

„Смисълът на моето говорене е обществото да спечели от това, което правим. Трябва да гарантираме чрез законовите механизми такова качество, че да можем веднъж да използваме ресурса, който плащаме, и второ – да ги ползваме по-дълго време, не да ги ремонтираме след няколко години отново“, беше категоричен архитект Шишков.

В периода на управление на последното правителство на ГЕРБ фактите за основните ремонти са следните, разкри Шишков: Укрепване на път – 0,570 метра; основен ремонт на виадукт, два надлеза – един ремонт плюс нов селскостопански надлез, основен ремонт на пътища – 16,2 километра, два моста и осветление на кръговото на град Ахелой. Дори самият той сподели, че е изненадан от данните, които е получил. Фактите обаче са си факти.

Той отново припомни за огромните проблеми, които е наследил от предишни ръководства в МРРБ, като открои завършването на интерконектора с Гърция и строителството на магистрала „Хемус“.

„За магистрала „Хемус - бях казал, че е строителна илюзия. Проблемите там са заложени в начина, по който е започнал процесът още 2018-та – 2019-та година като са се дали огромни аванси от порядъка на 35% за шест лота без да има яснота, кога ще започне реално строителството им“, обясни регионалният министър и подчерта, че това е капан, който вече се връща в обществото, при това негативно!

По думите му за първите три лота на магистрала „Хемус“ е имало логика да се дадат аванси, но дори и за тях строителните фирми сега се опитват да преговарят за индексация. „Това означава, че механизма и голямото говорене, че чрез дадените аванси държавата ще спести пари няма логика“, поясни Шишков и разкри още, че за останалите шест лота на АМ „Хемус“ са дадени авансово около 700 млн.лв при положение, че за тези участъци дори няма готовност да започне строителство. Оказва се, че за 3 от тях даже няма проекти.

„Не се знае тези пари, кога ще влязат в обръщение, кога ще започне строителството и не вярвам тези фирми да са си купили материалите“, беше категоричен министърът.

В България няма условия да бъдат построени магистрали, констатира Иван Шишков. „Големият проблем, е че първо те са малко, и второ – огромна част не са планирани“, припомни още архитектът и допълни, че дори в момента страната ни да намери пари за изграждането им, няма проекти и няма готовност да се строи.

„Затова в момента одобряваме усилено и с бързи темпове идейни проекти, Подробни устройствени планове. Без това остава само говоренето на политиците!“, заяви още Шишков и съобщи, че ще бъде направен пълен анализ на пътищата. Липсата на контрол обаче продължава да е проблем, затова предстоят още проверки.

На въпрос на водещия къде ще отидат гласуваните от Министерския съвет  над 776 млн. лв. министърът даде ясен отчет: за зимното почистване за месеците януари и февруари - почти 158 млн. лв., плюс още около 150 млн. лв. за големите и важни инфраструктурни обекти в страната, а именно: за вече завършеното строителство и въведения в експлоатация участък от автомагистрала „Хемус“ между Белокопитово и Буховци; за един от лотовете на пътя Видин – Ботевград, където в рамките на 3 месеца се очаква да бъде въведен в експлоатация и да бъде пуснат участък от около 7 километра.

С част от сумата ще се финансира и укрепването на свлачище при тунел „Железница“ на магистрала „Струма“, което е още от 2020 г. и заради него бе спряно строителството. Вече са направени проекти и сега реално ще започне укрепването му, като целта е движението в участъка да бъде пуснато в посока от Гърция към София до 3 месеца. Част от средствата са и за строителни работи на участъка Калотина – Драгоман на магистрала „Европа“, който предстои да бъде пуснат в експлоатация.

Министърът обясни, че с 438 млн. лв. ще бъдат платени задължения за ремонти на пътища, възлагани в периода 2020 –  началото на 2021 година, за които не са били осигурени необходимите средства и това създаде напрежение между държавата и пътния сектор. Той подчерта, че това ще бъде направено само за ремонтите, за които е установено, че са текущи.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 3ax

FACEBOOK