Българските храни вече с трибагреник на опаковката

Снимка: Infomreja.bg

Промените в Закона за марките и географските означения са обнародвани днес в Държавен вестник.

С тях отпада възможността за национална регистрация на географски означения на земеделски продукти и храни, които попадат в обхвата на Регламент на ЕС 1151/2012 год. относно схемите за качество на селскостопанските продукти и храни. 

България и производителите трябва да подадат заявления в Европейската комисия за европейска защита на традиционните храни „Българско кисело мляко“, „Българско бяло саламурено сирене“, „Български кашкавал“, „Кашкавал Балкан“, „Карловска луканка“, „Карловски луканков салам“, „Лютеница Първомай“ и „Българска боза“.

„Регистрациите на географски означения за земеделски продукти и храни, които попадат в обхвата на Регламент (ЕС) № 1151/2012, извършени до влизането в сила на този закон, се заличават от деня на вписване на съответното наименование в регистъра на ЕК, но не по-късно от една година“, става ясно от публикуваните промени.

Патентното ведомство трябва да уведоми незабавно Международното бюро за заличените национални регистрации на географски означения за земеделски продукти и храни, въз основа на които са направени международни регистрации.

Българските производители тепърва предстои да подават искания за защита на наименованията пред ЕК. Засега заявление е подадено само от „Булконс“ за „Лютеница Първомай“ пред Министерство на земеделието, храните и горите.

Предстои документи да бъдат подадени за „Българско кисело мляко“, „Българско бяло саламурено сирене“, „Български кашкавал“, „Кашкавал Балкан“, „Карловска луканка“, „Карловски луканков салам“ и „Българска боза“. 

Закрилата на географските означения е особено важна, защото ако тя отпадне, наименованията на продуктите ще могат да се използват недобросъвестно и ще се нанесат вреди на потребителите, на репутацията на самите продукти и районите, в които се произвеждат.

По отношение на потребителите, географското означение дава гаранция за високо качество на продукта и възможност за избор на продукти с определено утвърдено качество, познато и ценено от него. За географското място, където се произвеждат продукти, защитени с географско означение, ползата е, че това води до глобално развитие на съответния район, благодарение на създаването на работни места, повишаване популярността на региона и последващо развитие на земеделие, индустрия и туризъм.

 

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода l9n

FACEBOOK