Едва 15% от потребителите в ЕС пазаруват трансгранично

Снимка: Infomreja.bg

„Ние с удоволствие ще рекламираме широко новите правила, защото приветстваме тяхното въвеждане, заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в сутрешния блок на ТВ „Европа” след решението вчера на Европейския парламент за отпадането на гео-блокирането при онлайн пазаруване. „Като национален орган, който има грижа за потребителите, това, че те разполагат с все повече права и че ще могат да се възползват от тези улеснения, може само да ни радва”, добави той.

Според Маргаритов данните на Европейската комисия, че едва 15% от потребителите на територията на ЕС пазаруват трансгранично, а 65% от онлайн търговците са прилагали т.нар. гео-блокиране показват, че то действително е било реален проблем. „Това означава, че Вие не можете да си купите нещо от германски сайт и се пренасочвате към сайт на територията на друга държава. Уловката е, че условията са различни, в резултат на което можете да закупите същата стока на друга цена или пък друга стока, а не пожеланата от Вас, тъй като тя не е налична във въпросния сайт”, обясни той ограничението, с което досега са се сблъсквали потребителите. Най-много са случаите на пренасочване към други сайтове при продажбата на битовата електроника – около 80%, както и на резервациите за хотели – 40%.

„Сега вече, когато един търговец предлага дадена стока на територията на ЕС, той е длъжен да гарантира достъпа на потребителите от целия ЕС до тази стока”, добави Маргаритов. Той посочи, че по отношение на доставките има някои тънкости, но е помислено и за това. „Когато въпросният търговец не доставя стоката до държавата, от която тя е поръчана, има и нов пакет правила, които се подготвят в сферата на доставката на колети”, поясни председателят.

Правилата за гео-блокирането ще започнат да действат до девет месеца, т.е. преди края на настоящата година.

Според Маргаритов времето е достатъчно търговците да пренастроят конфигурацията си и даде пример с мобилните оператори, които за няколко месеца успяха да се справят с промените във връзка с отпадането на роуминга в ЕС.  „Ние ще следим дали новите правила се спазват от българските търговци, а когато български потребители имат проблем с чуждестранни търговци в ЕС, на помощ ще се протече функциониращия към нашата Комисия Европейски потребителски център”, заяви Маргаритов.

Председателят на КЗП обърна внимание на това, че към момента обектите на авторско право са изключени от правилата за гео-блокирането: „Има клауза, която резервира възможността да се разпрострат и върху тези обекти. Но относно заплащането на услуги с онлайн съдържание пък има друг нов регламент, който ще се прилага от средата на месец март. Той дава възможност на потребители, които са закупили услуги за онлайн съдържание – спортни предавания, филми, електронни книги, в собствената си държава, да имат достъп до тях на територията на целия ЕС.”

В контекста на премахването на бариерите пред онлайн търгуването Маргаритов отбеляза, че приемането на всички варианти на плащане е важен момент. „Не се допуска търговецът да ограничи възможностите, по които да бъде заплатено. Всички налични на територията на евросъюза платежни инструменти могат да бъдат използвани”, подчерта той.

По повод отпадането на таксите за плащане с банкови карти в ЕС председателят на КЗП припомни, че такава забрана в България съществува от няколко години в Закона за платежните услуги и платежните системи. Но сега българските потребители могат да пазаруват все по-често от чуждестранни сайтове. „Не навсякъде в ЕС доскоро имаше такава забрана. Вие можете да си направите хотелска резервация и да установите, че освен цената за нея, Ви е начислена и такса”, обясни той.  Маргаритов цитира прогнозни изчисления на ЕК, според които новите правила за плащанията ще обхванат около 95% от транзакциите, като ще доведат до спестяване на около 500 млн. евро годишно за потребителите и коментира, че е налице пореден пример как правилата за потребителската защита се развиват в положителна посока. 

 

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода ae5

FACEBOOK