Съществува ли още двойният стандарт при храните?

Снимка: Infomreja.bg

Днес Комисията публикува резултатите от общоевропейска кампания за тестване на хранителни продукти, които показват, че някои продукти се продават под еднаква или сходна марка, но имат различен състав.

След своята реч за състоянието на Съюза през 2017 г. председателят Жан-Клод Юнкер е ангажиран с решаването на проблема с разликите в качеството на продуктите. Европейската комисия предприе различни инициативи, а днес публикува резултатите от проучване, в рамките на което продукти в ЕС бяха тествани чрез една и съща методика, за да се разбере по-добре каква е ситуацията с различното качество на храните.

Анализът на почти 1400 хранителни продукта в 19 държави от ЕС, извършен от Съвместния изследователски център – службата за научни дейности и познания към Комисията, показва, че 9% от сравнените продукти са се различавали по състав, въпреки че лицевата страна на опаковката им е била една и съща.

Други 22% от продуктите с различен състав са имали сходна лицева страна на опаковката.

В рамките на проучването не са забелязани последователни географски тенденции. Въз основа на новата разработена методика националните компетентни органи ще могат да анализират всеки отделен случай, за да определят дали има наличие на заблуждаващи практики, които са забранени съгласно законодателството на ЕС за защита на потребителите.

Тибор Наврачич, комисар по въпросите на образованието, културата, младежта и спорта, отговарящ за Съвместния изследователски център, заяви:

Някои европейци смятат, че марковите хранителни продукти, които купуват, са с различно, може би по-лошо качество, в сравнение с тези, които се предлагат на друго място. Комисията призова нашите учени да помогнат за извършването на обективна оценка на тези различия в рамките на единния пазар. Резултатите са смесени – радвам се, че не бяха открити доказателства за разделение Изток – Запад по отношение на състава на марковите хранителни продукти, но в същото време у мен буди притеснение фактът, че една трета от тестваните продукти се продават под еднаква или сходна марка, но имат различен състав. Комисарят по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете

Вера Йоурова каза: На европейския единен пазар не може да има двойни стандарти.

С новите закони за санкциониране на разликите в качеството на храните и засилване на правомощията на органите за защита на потребителите разполагаме с необходимите инструменти за прекратяване на тази практика. Европейските потребители ще могат да пазаруват напълно спокойни, че купуват това, което виждат.

Основни констатации

В рамките на проучването бяха анализирани 1380 проби от 128 различни хранителни продукта от 19 държави от ЕС. Извадката обаче не е представителна за голямото разнообразие от хранителни продукти на пазара на ЕС. В проучването бе установено следното: В повечето случаи съставът е отговарял на начина на представяне на продуктите: 23% от продуктите са били с еднаква лицева страна на опаковката и еднакво съдържание, а при 27% от продуктите разликите в състава им в различните страни от ЕС са били съпроводени от различна лицева страна на опаковката.

● 9% от продуктите, представени като еднакви в целия ЕС, са имали различен състав: те са имали еднаква лицева страна на опаковката, но различен състав.

● Други 22% от продуктите, представени по сходен начин, са имали различен състав: те са имали сходна лицева страна на опаковката, но различен състав.

● При използването на еднаква или сходна опаковка на продукти с различен състав не се наблюдават географски тенденции. Освен това разликите в състава, открити в тестваните продукти, не означават непременно разлики в качеството.

● Действия на Комисията по този въпрос IP/19/3332 След като председателят на Комисията Жан-Клод Юнкер засегна въпроса за качеството на продуктите в своята реч за състоянието на Съюза през 2017 г., Европейската комисия предприе различни инициативи: изясняване кога наличието на разлика в качеството на продукти е заблуждаваща практика чрез законодателството в рамките на наскоро одобрения Нов търговски механизъм за потребителите; 

● Установяване на обща методика за тестване на хранителните продукти; публикуване на набор от насоки, които помагат на националните органи да прилагат законодателството на ЕС за защита на потребителите и в областта на храните;

● Заделяне на над 4,5 млн. евро за решаване на този проблем; тестване на продукти в целия ЕС чрез една и съща методика, за да се разбере по-добре каква е ситуацията с различното качество на храните.

Следващи стъпки

Днес Европейската комисия дава начало на нова покана за представяне на предложения с общ бюджет 1,26 млн. евро, чиято цел е укрепване на капацитета на потребителските организации да тестват продукти и идентифицират потенциално заблуждаващи практики.

Крайният срок за участие е 6 ноември 2019 г.

Контекст

Съгласно законодателството на ЕС предлагането на стока като идентична на стока, предлагана на пазара в други държави членки, при положение че тази стока се различава значително по отношение на състава и характеристиките си, без за това да има основателни и обективни причини, може да представлява нелоялна и незаконна заблуда на потребителите.

В изследването, извършено от Съвместния изследователски център, се описва ситуацията на пазарите на деветнайсетте участващи държави от ЕС по време на проучването (ноември – декември 2018 г.). Кампанията за тестване на продукти бе част от отговора на Европейската комисия на притесненията, свързани с разликите в качеството на храните.

Продуктите бяха подбрани на базата на предложения на държавите членки въз основа на жалби, получени от органи и асоциации за защита на потребителите. Тестването се извърши по хармонизирана методика, разработена от Съвместния изследователски център в сътрудничество с държавите от ЕС. Тя дава възможност за съпоставимо вземане на проби, тестване и интерпретиране на данните в целия Съюз.

Всички държави членки бяха поканени да съберат информация за състава на избраните хранителни продукти, предлагани на техните пазари. Деветнайсет държави изпратиха информация за 113 маркови продукта и 15 продукта с търговска марка на разпространителя. Като първа стъпка, този анализ се основава на информация от етикетите на продуктите и на външния вид на лицевата страна на опаковките.

Публикуваният днес доклад ще предостави по-добра основа за обсъждане на разликите в качеството в ЕС. Същевременно са необходими по-нататъшни стъпки за подобряване на представителността на анализа и за по-добро разбиране на връзката между състав и качество.

В проучването участваха България, Германия, Гърция, Дания, Естония, Испания, Италия, Кипър, Латвия, Литва, Малта, Нидерландия, Полша, Словакия, Словения, Унгария, Франция, Хърватия и Чехия. 

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода l9n

FACEBOOK