Факултетът по изкуствата към ЮЗУ "Неофит Рилски" с успешно приключен международен проект

Екип от изследователи към Югозападния университет с водещо участие на преподаватели от Факултета по изкуствата и привлечени експерти от Стопанския и  Природо-математическия факултет ползотворно приключи своята работа по международния проект „План за развитие на социалното предприемачество“. Проектът е съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие и от националните фондове на страните, участващи в програмата за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ V-А “Гърция-България 2014-2020”.

Негова основна цел е да се  подпомогне развитието на социалното предприемачество в граничния регион – област Централна Македония в Гърция и Благоевградска област в България. От гръцка страна в проекта участват: Областната управа на регион Централна Македония, Гърция - водещ партньор;  Македонският университет в гр. Солун – департаментът по Бизнес-администрация; Тракийският университет „Демокрит“ в гр. Комотини – департамент по икономика /изследователски фонд/, а от българска страна -  община Якоруда и Югозападният университет „Неофит Рилски“, гр. Благоевград – Факултетът по изкуствата.

На 20.12.2019 г. в гр. Солун бе проведено заключителното заседание на партньорите по проекта. Особено бе подчертана ползотворната работа на изследователите от Югозападния университет „Неофит Рилски“, които със своята компетентност, творчески подход, иновативни идеи и всеотдайност значително са обогатили теоретичните и практически резултати от работата по проекта.

Проектът стартира през м. октомври 2017 г. с анализ на ситуацията в сферата на социалното предприемачество в Благоевградска област. Анализът показва незадоволително състояние на социалното предприемачество у нас, доколкото България се нарежда на последно място сред държавите от ЕС, с много висок отрицателен прираст по развитие на платената заетост в социалната икономика - минус 32,4%  /което означава намаляване с 32,4% на социалните предприятия в периода 2010 -2015 г./, два пъти по-ниска заетост в социалната икономика  /2,8% от общата заетост/, докато средно за ЕС тя е 6,3%.Анализът включва изследване на  различни аспекти от качеството на живот в граничния регион: икономика, бизнес-среда, инфраструктура, демография, образование, здравеопазване, околна и  социална среда. Бе реализирано и емпирично изследване за състоянието на социалното предприемачество в Благоевградска област.

Резултатите  от него показват силна отдаденост от страна ръководителите на социални предприятия на социалната кауза, но и недостатъчни постижения в стопанския аспект сна дейността - над 70% от социалните организации се финансират само чрез проектна дейност, дарения и субсидии. Сред причините за това се очерта недооценяване  на предварителния, проучвателен етап при  създаването на социално предприятие и особено недостатъчно познаване на пазара /където битрябвало да се продават социалните произведения или услуги/.

Резултатите показват и недобро познаване на целевите групи – обект на дейността, което би позволило по-точно дефиниране на най-належащите потребности на хората и съответно – търсенето. Също така се усеща известен дефицит на творчески подходи и  иновативност – на въпроса  какво трябва да се промени /или усъвършенства/, за  да се създадат по-добри условия за работа на социалните организации,  на първа позиция излиза отговорът „Да се създадат стимули за формиране на  иновативно мислене и нагласи“.

Комуникацията между социалните предприятия и с местната власт се оценява от  респондентите  като интензивна, но анализът показва, че тя е е сравнително еднообразна и  еднопосочна. Недостатъчно се работи и за повишаване информираността на обществото за възможностите и ползите от социалното предприемачество - малко организации  създават и поддържат свои сайтове в социалните мрежи, чрез които да рекламират дейността си.

Въз основа на анализа бе подготвен регионалния план и стратегия за развитие на социалното предприемачество. В него са залегнали дейности както за директно подпомагане създаването на социални предприятия,  търсене на възможности за  осигуряване на финансова и друга необходима помощ за тях, организиране  на обучителни програми за ръководителите, но и създаване на условия за стимулиране на по-общите фактори, влияещи върху състоянието на социалното предприемачество - развитие на гражданската активност, разширяване на добровочеството и дарителството, повишаване на предприемаческия дух, разгръщане на иновативността,  преодоляване на институционалната и публична незабележимост на социалната икономика, засилване  междусекторната активност на социалните предприятия – по посока на сътрудничество с местната и държавна администрация, с други социални предприятия, с медиите, разширяване дейността на социалните предприятия  в полза на местните общности, акцент върху развитието на социалните предприятия от сферата на културата и изкуствата, както и в сферата на културния туризъм.

За стимулиране на сътрудничество в мрежа между социалните предприятия  бе създадена специална методика, включваща разнообразни подходи, както и евентуални възможни участници съобразно целите на сътрудничеството - граждански  организации, кооперации, социални предприятия, звена от областната и общинска администрация, публични институции от сектор Социални дейности, звена от сектори Здравеопазване, Образование, Заетост, Култура, Туризъм,  местните общности, звена от бизнеса, медиите, църквата и пр.

Важен аспект от работата по проекта бе разработването на  програма за обучение на ръководители на социални предприятия.  Бяха подготвени  консултативни пакети за обучение на ръководители на социални предприятия. Основните теми, включени  в консултативните пакети, са посочени като най-необходими от самите ръководители на социални организации, а именно: Финанси, пазари и продажби в сферата на социалното предприемачество; Организация и управление на социалното предприемачество; Актуални проблеми и законодателство в областта на социалното предприемачество; Иновативност и креативност;  Социално предприемачество в областта на културното наследство и културния туризъм. Всеки от пакетите включва по 5-7 теми, придружени с презентации.

В периода 15 – 18 май бе организирано в ЮЗУ „Неофит Рилски“ бе организирано обучение на ръководители на социални предприятия, което се радваше на особен интерес от страна на ръководителите на социални организации.

Изследователите от Югозападния университет отделиха специално внимание на информационната и рекламна дейност, за което допринесе и широката палитра от експерти към Факултета по изкуствата. Бяха подготвени пет видеоклипа /със средна продължителност 30 мин./ на добре работещи социални организации в региона.

Публикуван бе и сборник „Социална икономика и социално предприемачество“ /над 200 стр./  в който са включени материали от гръцки и български изследователи и практици в сферата на социалното предприемачество в граничния регион. В пресата са публикувани над 10 информационни материала, на 14 май 2019 г. в сутрешния си блок Радио Благоевград представи дейността на проекта; своевременно са разпространявани прессъобщения и пр. Изследователи от екипа докладваха резултати от проекта в три национални и една международна конференция.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 8as

FACEBOOK