100-годишният юбилей на Благоевградския театър се оказа огромен проблем
Вапцарови страсти се вихрят в Драматичен театър „Никола Вапцаров“ в навечерието на 100-годишнината от основаването на културната институция.
На фона на всички битови и ежедневни проблеми, вихрещи се в град Благоевград, театрали и режисьори спорят за много по-духовно извисени теми като „Тревожната ситуация около отбелязването на 100-годишния юбилей на Благоевградския театър“.
Под това мото на пресконференция режисьорът, пристигнал специално от Ню Йорк, Ставри Карамфилов събра свои привърженици и колеги, за да обсъдят – донякъде помежду си, защо спектакълът му няма да види бял свят на сцената на 100-годишния театър.
Самият творец сподели, че му е отнело 4 месеца да сътвори "Евангелие по Никола" по текстове на Никола Вапцаров. Той се прибрал специално от САЩ и предложил проекта си на изпълнителния директор на театъра Маргарита Манчева. Първоначалното „Да“ се превърнало в заветно „Не“, а според Борислав Владиков - директор и главен художествен ръководител на Драматичен театър "Никола Вапцаров" от 1984 до 1991 г., Не-то е дори безвъзвратно и опетняващо историята на театъра.
Според Карамфилов обяснение от Манчева няма – съобщено му е, че проектът няма да бъде реализиран. Според Манчева обаче, в изявление, дадено на 29-и август на пресконференция за началото на новия театрален сезон и отбелязването на годишнината, има 4 точки от договора между режисьора и театъра, които са нарушени.
Част от тези „нарушения“ е липсата на актьори от Благоевградския театър и наемането на софийски актьори, които да играят в спектакъла. Също така огромен е финансовият въпрос, който не покривал всички разходи по проекта. Имало и "художествени различия".
Първоначално са заложени 30 хил. лв., от които 7 000 лв. хонорар за Карамфилов, за поставянето спектакъла на сцена. Поради „окастряне“, както каза Карамфилов, на проекта и необходимостта от още средства, са отпуснати още 15 хил. лв., но и те били недостатъчни. С 1000 лв. е увеличен и хонорарът на Карамфилов, защото той имал разходи по пътуване от София до Благоевград, както и срещи по „ресторанти и кафенета“ с актьори, за които не му било платено. Нямало и подходяща благоевградска актриса, която да изиграе баба Елена - майка на Вапцаров.
От срещата докъм 50-ата минута не стана ясно откъде точно е породен проблемът между враждуващите среди – едната Карамфилов, който се чувства безкрайно огорчен, от другата – ДТ – Благоевград, чиято позиция към 29-и август е ясна – Карамфилов е нарушил договора по поставянето на проекта и вместо сега да има репетиции – има конференции.
Според Карамфилов, това не е поредният път, в който негов спектакъл се реже. В Ню Йорк се шегувал с приятели, че трябва да кандидатства за Рекордите на Гинес за най-много „отрязани“ спектакли.
Владиков също е разговарял с директора на театъра по темата. Задал и въпроса дали решението е нейно, или е принудена от властта – тоест от община Благоевград, да го вземе. Минчева категорично отговорила, че е взела това решение и то е в интерес на театъра, чийто бюджет не е безконечен.
„Сега Те седят в театъра, а Ние – простосмъртните, сме тук“, каза Владиков в подкрепа на разделението, породено преди годишнината.
„Няма да се върне това, което е замислено“, каза още той.
Борислав Владиков е сезирал с отворено писмо от 22-ри август за проблема председателя на Комисията по културата и медиите при 44-то Народно събрание - Вежди Рашидов, министъра на културата - Боил Банов, и кмета на Благоевград - Атанас Камбитов, подкрепено от 29 български интелектуалци.
На пресконференцята бяха още доц. Златко Павлов, Любима Димитрова, Албена Мерджанова и Мирослава Захаринова - по-скоро безмълвни.
А най-ярката фраза, изказана от Владиков, бе: „Вапцаров бе разстрелян за пореден път“.
Дали културата в Благоевград е на изчезване – то това не стана ясно, защото проблемът с постановката е само част от общата картина – празен театър – откъм разбирателство, актьори, зрители и любов. Така изглежда отстрани.
Изкуството умря! Да живее изкуството! – б.а.