Тримесечният срок за засичане на приходите от тол започва да тече от 27 март

Снимка: МРРБ

Петя Аврамова: Да не политизираме процеса по въвеждане на тол системата

Договореният в началото на януари тримесечен срок за наблюдение на размера приходите от тол системата ще започне да тече от 27 март. Това съобщи заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков след среща с представители на транспортния бранш. На нея бе обсъдено изпълнението на постигната вчера договореност относно устройствата за тол таксуване. Двата национални доставчика на услуги ще предоставят с нулева ставка цената на бордовите устройства и поддръжката им, каза Нанков. Срещите продължават, като утре такава ще се проведе и с доставчиците на декларирани данни.

36 хил. са наличните бордови устройства. Има почти 8 хил., за които са сключени договори и те ще бъдат анексирани. 4 хил. са вече монтираните устройства.

5 доставчици на декларирани данни са минали тестовете за интеграция с тол системата и предстои да сключат договори. Тече процесът на интеграция на всички останали, които са заявили интерес.

От 1 март няма да има винетки за тежкотоварните превозни средства. Те ще могат да пътуват с маршрутни карти и поетапно да се оборудват с бордови устройства или GPS тракери, каза още Нанков.

След вчерашната среща с премиера сме удовлетворени. Нашите искания по отношение на бордовите устройства и GPS тракерите бяха удовлетворени. Изненадани сме, че днес има протест срещу тол системата. Национално представените организации от бранша се разграничаваме от него, заяви Йордан Арабаджиев – председател на Съюза на международните превозвачи. След като сме създали партньорски отношения, ще си изпълним задълженията. Исканията са необосновани. Оттук насетне нашата цел е системата да заработи, каза още той.

Повече от 6 месеца работим в екип с МРРБ. Няма да позволим някой да саботира този труд, каза и Илиян Филипов.

Да оставим експертите да си свършат работата по въвеждането на тол системата. Надявам се на синхронизирани действия, както с превозвачите, така и на пълна подкрепа от политиците. Нека да не политизираме процеса, да не търсим конфронтация по такава важна тема, защото разчитаме на тези приходи за осигуряване на безопасността на пътища.

Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по време на изслушване в Народното събрание днес във връзка с въвеждането на смесената електронна система за плащане на такси за ползване на републиканските пътища.

Системата започва работа на 1 март. Повече отлагане няма да има, защото всички елементи са в пълна готовност, подчерта Аврамова. В обхвата ѝ са 3115 км от 20 хил. км републиканска пътна мрежа. Така безплатни за тежкотоварния трафик ще са близо 17 хил. км.

Министърът информира, че инфраструктурата на системата включва 295 стационарни и 105 мобилни контролни точки. На Агенция „Митници“ са предоставени 45 работни станции за проверка „на изход“ в зоните на ГКПП. Извършена е и интеграция с МВР – Пътна полиция с цел мобилните им патрули да могат да участват активно в процеса на правоприлагане.

Ползвателите на мрежата имат три възможности за таксуване – маршрутни карти, GPS тракери и бордови устройства, обясни министърът. Досега чрез националните доставчици на услуги са осигурени на склад 30 хил. бордови устройства, вече има сключени 4500 договора, в различна фаза на дистрибуция са 8200 бордови устройства, съобщи още министърът.

Очаква се първоначалните начини за плащане да са с маршрутна карта, приоритетно за транзитно преминаващите. Затова АПИ е осигурила 34 допълнителни работни места за продажба на маршрутни карти и 58 терминали за самообслужване в зоната на граничните контролно-пропускателни пунктове.

Транзитният трафик у нас и в чужбина е информиран за направеното до момента по въвеждане на тол системата. Няма да излъжем очакванията на хората въпреки яростния отпор и опитите на опозицията да подклажда напрежението, каза Аврамова.

Министърът коментира, че завишеният електронен контрол е притеснил хората, но напомни, че обхватът на винетната система не е променян от въвеждането ѝ.

Всички искаме да се движим по безопасни пътища, очаквам да имаме консенсус по темата тол и винетка. Целта на тол системата е да има повече приходи за ремонт и реконструкция на база по-справедливия модел. Досега основната тежест беше за леките автомобили, а не за тежкотоварните. Това е несправедливо, заяви министърът.

Във връзка с обявен за днес протест на някои превозвачи срещу размера на тол таксата Петя Аврамова коментира пред медии, че повече отстъпки няма да има. Такива са направени по отношение обхвата на системата и размера на таксите. Сега ще се направи и друга – да ползват без наем и такса обслужване GSP тракери и бордови устройства. Очакваме българските превозвачи да бъдат коректни и в следващите дни, поетапно, да се оборудват с устройствата. В първите дни очакваме да се ползват маршрутни карти, коментира Аврамова.

Към момента има двама доставчика на услуги – „Конкорд смарт инфраструктура“ и „Интелигентни трафик системи“. В АПИ са подадени заявления за вписване от 14 доставчици на GPS услуги. Пет от тях вече са преминали тестове за съвместимост и могат да сключат договори.

Министърът напомни, че според уверенията на транспортния бранш при сегашните обхват и цени на толуване ще бъдат събрани заложените 450 млн. лв. Ще бъде направен анализ на приходите и ако има риск те да не бъдат получени, ще се коригират както обхватът, така и таксите. Март ще бъде преходен. Април ще бъде месецът, в който ще има яснота какви са приходите от тол такси и още през май могат да бъдат предприети действия по обществено обсъждане на нова тарифа или нов обхват на пътищата, ако е необходимо.

Очакваме постъпленията от тази система, за да подобрим и пътната безопасност, каза още тя.

Има 14 подадени заявления от общини за освобождаване на републикански участъци от винетна такса. Две са обработени и днес с решение на Министерския съвет от обхвата на републиканската мрежа, за която е необходима винетка, са изключени 115 км отсечки от Столична община и 40 км от Варна. Двете общини поемат ангажимента  да участват в поддържането на тези участъци. В тях влизат Северната скоростна тангента и Софийския околовръстен път, които обаче няма да бъдат освободени от тол такса.

Ние поддържаме републиканската пътна мрежа с парите от винетни такси, от 1 март – и с приходите от тол такси. Общините поддържат общинската пътна мрежа с приходите от пътния данък. Оказва се, че те искат определени пътища да бъдат освободени от винетни такси, а ние трябва да имаме средства да ги поддържаме. Затова трябва да се намери разумният баланс, каза Аврамова.

На въпрос дали са изчислени загубите за държавата от отлагането на тол системата министърът коментира, че все още няма данни колко ще бъдат приходите от тол такси. Предстои да бъде направен такъв анализ.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода sj2

FACEBOOK