Реката край Николичевци и Ябълково заприлича на лунен пейзаж

снимки: вестник "Наблюдател"

Година и седем месеца вече жители на Николичевци, Скриняно и околните села са принудени да изминават по-дълъг път до града или до нивите си, заради все още неремонтирания  Николичевски мост, съобщи вестник "Наблюдател". Той беше съборен от придошлите води на река Бистрица през ноември 2009 г., заедно с моста при с. Гърляно. Оттогава насетне депутати и областен управител се надпреварват да посочват на думи нови и нови пускови срокове за съоръжението. Първият беше през декември нималата година, та до днес – вече може би 7 или 8-ми. Действащ мост обаче още няма.

„Гражданска защита", представлявана от Стефко Бурджиев, през 2009 г. иска за пътя при с.Гърляно - 156 000 лв. с ДДС; а за моста при с.Николичевци - 370 000 лв. с ДДС. Сега първият обект е възложен от Агенция "Пътна инфраструктура", по предложение на местните властимащи на стойност 1 011 000 лв. с ДДС, а вторият обект на стойност 1 680 000 лв. с ДДС или общо с 2 165 000 лв.по-скъпо, като искането за пари е обосновано от същата „Гражданска защита". По-късно сумите са намалени съответно на 842000 лв. за пътя при Гърляно и 1,4 млн. лв. за моста при Николичевци.

Договорите са чрез директно възлагане, за което се изисква наличие на извънредни обстоятелства, почти година по-късно, въпреки че областен управител Любомир Анчев разполага с данни от „Спешна помощ" и ОД на МВР, че няма извънредни обстоятелства. В града се заговори, че на изпълнителите – „Люко-К” и Стройпроект, обединени в консорциум, вече е изплатена цялата сума от близо 1,6 млн. лв.–от тях 1,4 млн. лв. за изграждане на нов мост и още над 160 хил. лв. за разрушаването на стария мост.

Жителите на село Николичевци обаче са притеснени от липсата на мост вече втора година. За да стигнат до града, пътят им се удължава с близо 2 км. „Това е разход на гориво и на време”, коментират местните. Важно е и това, че земята на селото е останала отвъд разрушения мост. Сега, за да стигнат до имотите си, жителите на Николичевци трябва да обикалят през града.
Заради големите разминавания в сумите и начина на възлагане на обществената поръчка започнаха прокурорски проверки, които трябва да кажат, трябваше ли да се блъска стария мост, а на негово място да се строи нов и всички документи, процедури и изисквания на закона спазени ли са.

На мястото на разрушения Николичевски мост днес се изгражда напълно нов, с дължина около 44 метра, ширина - 9,5 м./ две ленти за движение/, стойност на строително-монтажните работи - 1 900 000 за изграждане на ново съоръжение.
За сравнение мостът “Чавдар” в София ще бъде затворен за два месеца, за да се ремонтира. “След 2 месеца ще имаме изцяло преасфалтиран мост с нови тротоари и парапети”, обясни кметицата на София Йорданка Фандъкова. Ремонтът на 340 м от моста ще струва 1,75 млн. лв.- с 300 000 лв. по-ниско от индикативната стойност на проекта. Строителните работи предвиждат отстраняване на бетонното покритие и на компрометирания бетон и нова обработка по повърхностите на напречните греди.

Ще бъде направено цялостно отстраняване на всички пластове настилка до достигане на стоманобетонната пътна плоча по цялата широчина на моста. Ще се монтират нови отводнители. Ще се извърши подмяна на деформираните парапети. Ламарина под плочата ще се обработи с антикорозионно покритие. Дилатационните фуги ще се подменят. Върху почистената и отремонтирана стоманобетонна пътна плоча ще се положи изравнителен бетон, хидроизолацията и асфалтобетонна настилка. Предвижда се изграждане на нови тротоарни блокове и осветление. Настилките на металните стълби и стълбищни площадки също се подменят с нови.
В същото време в Николичевци строителите са вкарали реката през една тръба и отгоре са направили път и разорана целина от коритото на реката. Строителството при нас не е два месеца, както в София, а продължава вече една година.
И още едно сравнение, имайки предвид отпуснатите средства за ремонти и строежи на двете съоръжения. Мостът в София ще се ремонтира и подменя за 206 лв. на кв.м, а моста в Николичевци излиза 4500 лв.

Освен продължителността на дейностите и неудобството, което изпитват жителите на околните села, строителите са превърнали реката в района на строежа на лунен пейзаж. Да не говорим за поразиите, които днес се правят по поречието на река Бистрица в с.Ябълково, под предтекст, че се изграждат диги за по-голяма сигурност на хората там, реката и екологията в района са обезобразени. Питаме се къде са екологичните организации и РИОСВ в момента? Защо всички мълчат, а поразиите продължават?
 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xf
loading...