Разлики в качеството на храните: Проучване на Европейската комисия

Снимка: Infomreja.bg, архив

Разликите в хранителните продукти не следват географски модел

Европейската комисия публикува резултатите от втората част на сравняването на качеството на хранителни продукти в ЕС, предлагани на пазара под една и съща марка — проучване, проведено от Съвместния изследователски център (СИЦ).

Първата част на проучването, публикувано през 2019 г., бе съсредоточена върху разликите в състава на хранителните продукти. Тя установи различия — за около една трета от изпитваните продукти — не непосредствено видни от информацията на лицевата страна на опаковката, а от съставките.

Целта на втората част на представеното вчера проучване бе да се установи, дали тези разлики в състава могат да бъдат доловени от човешките сетива.

Констатациите не променят това, което установи първата част от проучването: разликите в хранителните продукти не следват географски модел. В същото време представените резултати показват, че сетивни разлики се забелязват ясно там, където съществуват големи разлики в състава на продуктите.

Например, могат да се възприемат значителни разлики в съдържанието на захар в зърнените закуски, влияещи върху общата сладост на продукта. Обратното, когато разликите в състава са малки, експертите не са могли да ги усетят, например, малки вариации в съдържанието на мазнини в картофения чипс. Като цяло в 10 от 20-те изследвани продукта са установени вкусови разлики.

Проучването бе проведено като пилотен проект за тестване на 20 продукта, които са показали разлики в състава в първата част на проучването. Проби от всеки продукт бяха закупени в 5 - 10 различни държави членки. Тъй като изпитващите са специално обучени за такива изследвания, е вероятно обикновеният потребител да не улавя непременно същите разлики.

Дали разликите могат да бъдат установени от експертите, зависи не само от това, дали различията в състава са големи или малки, но и от видовете използвани съставки: може да се открие разлика между различните синтетични подсладители в оранжада, докато различните естествени подсладители в газираните безалкохолни напитки не са били открити.

В същото време следва да се отбележи, че потребителите не основават решението си да закупят даден продукт изключително на сетивното преживяване, а могат да бъдат повлияни и от други елементи, като например разходи.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xf

FACEBOOK