Протести на превозвачите блокираха шест гранични пункта

Снимка: БГНЕС

Националният протест, организиран от бранша на превозвачите в България, затвори за два часа граничните контролно-пропускателните пунктове - Капитан Андреево, Лесово, Калотина и Видин-Кулата (Дунав мост-2) и моста при Русе, съобщава News.bg. ГКПП "Кулата" бе затворен с жива верига. Протестът е тясно браншови, и не е политически, категорични са организаторите, които изявиха своята позиция в пресклуб БТА.

От Съюза на международните превозвачи - Пловдив, Националното сдружение на българските превозвачи, транспортните компании, членове на КРИБ, Съюз на българските транспортни работници и Асоциацията на българските износители бяха категорични, че искат мерки за подобряване условията на превозвачите. Надяват се да стане по-бързо преминаването през граничните пунктове. Организаторите дадоха един месец срок на институциите трайно да разрешат проблема.

Средният престой на един камион е от 12 до 24 часа при изключително лоши условия, обявиха превозвачите. Освен социално-хуманен проблемът е и икономически като по техни изчисления икономиката ни губи на ден по 300-400 хиляди лева от преки загуби и около 1 млн. лева от косвени.

Превозвачи затвориха граничния пункт "Кулата" с жива верига, съобщи БНР. Решението за ефективни протести е било взето от кризисния щаб на браншовите организации в международния транспорт, малко преди 10.00 часа. Тази сутрин преминаването през границата е било изненадващо спокойно и безпроблемно. На "Кулата" не е имало чакащи камиони, съобщиха шофьори.

До 12 часа е блокиран "Дунав мост" на ГКПП "Русе - Гюргево". Преминаването е невъзможно на входа и изхода на пункта. Около 20 леки и два товарни автомобила на представители на браншовите организации на превозвачите са спрели в едната лента за движение през граничния пункт "Видин - Калафат", но пунктът остава отворен.

Пет-шест часа от българска и от румънска страна - това създава затруднения с работно време, с адреси, товарни, разтоварни и дефакто бърка транспортния бизнес, защото всеки, който желае да му се предложи стока, плаща за услугата, но ние тук нямаме никаква конкретика и не знаем колко време ще продължи блокадата, която се създава от само себе си, от големия трафик.

Ние нямаме против, че трафикът е голям, разказват превозвачите. Това, което ни смущава е, че са малко служителите, които обслужват колите, - от своя страна това създава затруднения по цялата верига. Транспортът е свързана дейност - товарене, разтоварване, търговска мрежа, включително и крайният потребител страда в един момент, коментира пред кореспондента ни в един от протестиращите превозвачи. 

В 10 часа превозвачи блокираха граничен пункт "Капитан Андреево". През пункта не се пропускат камиони на изхода, като сутринта за кратко беше блокирано и движението на леки автомобили. От МВР съобщиха за проблеми при преминаването и през контролно-пропускателния пункт "Калотина".

На граничен пункт "Лесово" пропускателният режим е нормален. Документите на тежкотоварните автомобили се обработват без забавяне. Досега към "Гранична полиция" не е подавана информация от превозвачи за блокиране на пункта.

По-рано българските превозвачи предупредиха, че ще предприемат протестни действия на основните гранични пропускателни пунктове. Причината за протеста е нетърпимото, според тях, положение на границата от последните няколко месеца. Шофьорите чакат по 40-50 часа, за да преминат границата. До този момент никой не им е предоставил официално обяснение защо се налага това чакане. От бранша настояват за ефективно работеща автоматизирана система за проверка и контрол на граничните пунктове.

Целта на протеста е да покаже, че от бавното пропускане през границата страда цялата българска икономика, заяви пред БНР заместник-председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов.

"Това си е едно постоянно нещо, което ние не можем да си го обясним. Проведохме срещи с държавните структури, които отговарят за КПП-тата. Абсолютно никакво обяснение не дадоха. Ние престанахме да смятаме нашите загуби, защото не смятаме никъде плюсове, а отвсякъде се трупат минуси. Така че... ефектът за бизнеса е... не само за транспортния бизнес, а и за икономиката на страната", заяви Лалов.

На много от местата край пътя, кадето им се налага да чакат, няма осигурени тоалетни, вода, нито обекти, от които може да се закупи храна. Това не само поставя превозвачите в "нечовешки условия", но и нанася щети на българската икономика за стотици хиляди левове, твърдят от Съюза на международните превозвачи, Националното сдружение на българските превозвачи и още няколко браншови организации.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 7jk

FACEBOOK