Празничната атмосфера вече е завладяла Професионалната гимназия по механизация на селското стопанство „Пейо Яворов“. На 60 – годишнината от създаването на учебното заведение бяха посветени днешните две значими прояви в училището – представяне на биографията и творчеството на Яворов на четири езика и интердисциплинарен открит урок.
„Аз не живея, аз горя“ – този цитат от творчеството на поета – патрон на училището, беше избран за мото на първата проява. На английски, немски, руски и френски език учениците декламираха най-известното стихотворение от интимната лирика на поета – „Две хубави очи“.
Програмата включваше не само устно, но и писмено слово. Със специално изработени разноцветни табла, изписани на английски език, по оригинален начин бяха представени специалностите в училището. Надписът на 8.А клас гласеше: „Ние сме агроеколози – ние ще спасим природата!“, на 8.Б и 9.А, специалност „Електрически превозни средства“ – „Ние сме бъдещето!“, на 8.В и 10.В, специалност „Горско стопанство“ – „Гората – това сме ние!“ Представителите на специалност „Производство на кулинарни изделия и напитки“ бяха избрали за начало текста: „Готвенето е нашата страст!“, а тези от „Данъчен и митнически посредник“ – „Ние сме Вашата сигурност!“
Интерес предизвика и играта с публиката, свързана с автомобилите, произвеждани в различни страни по света.
Темата на интердисциплинарния урок беше: „Кръговратът в природата и организирането на кухнята и ресторанта“. Той се проведе пред старши експерт по природни науки и екология – Анета Стоянова, и старши експерт по професионално образование и обучение – инж. Антоанета Николова от РУО – Благоевград.
Урокът беше наблюдаван и от директора на училището – Ангел Живков, заместник – директорката Светла Товирова и от учителския колектив.
За онагледяване на кръговрата в природата беше избран химичният елемент азот. Неговите положителни и отрицателни страни станаха ясни чрез находчивото му представяне като обвиняем в „съдебен процес“. Учениците бяха разделени на два отбора – обвиняеми и защитници. Първите трябваше да докажат вредите на азота върху природата и човека, а вторите – ползите от него. Ученическите разсъждения бяха подкрепени от схема на кръговрата на азота и от подходяща презентация.
Урокът даде и практически познания, свързани с подбора и правилната обработка на зеленчуците, които консумираме.
Естествено беше направена връзката със заведенията за обществено хранене и с начина, по който сервитьорите трябва да подреждат приборите върху масите.
Урокът завърши с получаване на обратна информация за наученото в часа.
В изказванията си старши експертите от Регионалното управление на образованието изтъкнаха разнообразието от методи, използвани в урока, и пожелаха на учениците повече спокойствие и увереност в бъдещата им работа.