Омбудсманът поиска КЕВР да провери „Топлофикация София“ заради "надути" за парно

В становището си омбудсманът е категорична, че е недопустимо такова драстичното повишаване

Омбудсманът Диана Ковачева поиска проверка на „Топлофикация София” ЕАД заради големият брой жалби и сигнали, които само за два дни постъпиха в институцията от граждани, протестиращи срещу високите  сметки за парно за м. ноември. 

В становището си омбудсманът е категорична, че е недопустимо такова драстичното повишаване на разходите на домакинствата за отопление и топла вода и то в условията на извънредна епидемична обстановка и спад на доходите на заетите в редица сектори.

Вчера „Топлофикация София“ обяви, че средното увеличение е с 29% спрямо същия месец за миналата година.

Според омбудсмана силно повишените сметки за м. ноември 2020 г. са поредното доказателство за необходимостта от спешно намаляване на цените на топлинната енергия още от 1 януари 2021 г. за всички битови клиенти на топлофикационните дружества с основно гориво природен газ.

 „Обръщам внимание, че драстичното увеличение на ноемврийските сметки включва завишени цени на природния газ в цените на топлинната енергия. При реална цена на газа за месеца - 28,21 лв./мВтч, в сметките от „Топлофикация София“ ЕАД горивото е начислено и се плаща от гражданите по 30,04 лв./мВтч“, подчертава отново доц. Ковачева. 

Аргументът на омбудсмана е, че на практика цената на природния газ е по-ниска от това, което потребителите на услугата ще трябва да заплатят и затова настоява тя да бъде съобразена с реалностите.

В писмото си до председателя на регулатора инж. Иван Иванов доц. Ковачева подчертава още, че надплащането е за цялото второ полугодие на 2020 г., а не само за  м. ноември. 

„Към днешна дата тези средства без съмнение представляват надвзет приход за „Топлофикация София“ ЕАД, изваден от джоба на гражданите. Очаквам да определите размера на този надвзет приход и да ме информирате по какъв начин и кога надплатените средства ще бъдат възстановени на крайните клиенти“, категорична е доц. Ковачева.

Тя настоя и за спешно преразглеждане на променената през пролетта на т.г. Наредба № 5 за регулиране на цените на топлинната енергия с цел максималното им доближаване до реалностите разходи на топлофикационните дружества. 

„Разпоредбата на чл. 22, ал. 1 от Наредбата ограничава възможностите за изменение на цените до един път на 6 месеца по време на регулаторния/ценовия период.“, пише омбудсманът.

Според нея е важно да се предприемат действия 6-месечечният срок да се намали на поне 3-месечен срок - период, който се е прилагал преди тазгодишните промени в Наредбата и е доказано работещ при сегашната система за дялово разпределение с едно годишно отчитане на уредите. 

„Използвам случая да Ви информирам, че в множество жалби до омбудсмана през последните месеци битови клиенти на „Топлофикация София“ ЕАД сигнализират за повишаване на специфичния разход на енергия за подгряване на 1 куб. м топла вода, както и за нарастване на дела на енергията, отдадена от сградната инсталация“, посочва още омбудсманът. 

„Топлофикация София“ ЕАД има задължението да извършва настройка и управление на абонатните станции в съответствие с действително инсталираните топлинни товари на сградните инсталации. 

Общественият защитник изтъква, че неспазването на това задължение увеличава загубите на енергия вътре в сградите – етажна собственост, които загуби се плащат отново от гражданите.   

В тази връзка омбудсманът поиска от регулатора да извърши извънредна проверка на „Топлофикация София“ за спазване на чл. 5, т. 4-8 от действащите Общи условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди. Става въпрос за спазване съответствието между потреблението на топлина енергия в сградата и управлението на абонатните станции.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xd

FACEBOOK