Община Кресна инициира дискусия с граждани и експерти за строежа на магистрала "Струма" през дефилето

Община Кресна стартира за своите граждани поредица от инициативи, с подкрепата на Българската асоциация за селски и екологичен туризъм, Българския ловно-рибарски съюз, Екологично сдружение "Марица 2004", Сдружение "Зелен товарен транспорт", Федерацията на потребителите в България, Сдружение "Кластър уелнес БГ" и Сдружение "Протект-проект", насочени към защитата на тяхното суверенно право да търсят и получават информация за изграждането на АМ "Струма", което представлява за тях законен интерес. 

Чрез разпространение на печатни материали и в директна среща с гражданите, която ще се проведе на 30.06.2016 г. (четвъртък), водещи български учени, експерти и представители на НПО в областта на екологията, сеизмологията, строителството, товарния транспорт и психологията на личността ще разяснят на хората рисковете за община Кресна, свързани с прибързано взетото преди много години решение за изграждане на дълъг тунел през Кресненското дефиле. 

За жителите на община Кресна, а и за хората от Благоевградска област би било изключително важно да научат, че при избора на вариант с 15 км тунел не са били отчетени редица рискове от екологично и чисто човешко естество. 

Не е помислено за ефекта от депонирането на огромната по обем изкопната маса от тунела, която ще образува земен насип с размерите на пясъчните сипеи "Мело" и може да промени до неузнаваемост ландшафта на Кресна. Още по-лошо е, че в тази маса от скали и пръст ще има сериозно присъствие на радиоактивни елементи с директно отражение върху живота и здравето на хората.

Не е помислено за ефекта от ежедневното преминаване на тежкотоварна техника и самосвали с изкопната маса по главен път Е-79 в района на Кресна, което буквално ще го унищожи, а средства за реновирането му в проекта за изграждане на АМ "Струма" липсват! Така, за години наред, дребните търговци в Кресна и село Долна Градешница ще бъдат лишени от поминък, а той дава хляб на повече от 30 % от местното население.

Не е помислено и за изключително неблагоприятния геоложки строеж на масива и преминаване на трасето на дългия тунел през най-високата сеизмична област за България – 9 степен. 

Не е помислено за тежките екологични последици от дренирането на един бъдещ 15 км тунел, което буквално ще обезсуши трапецовидната зона над него, причинявайки екологична катастрофа за растителните и животински видове по цялата му продължителност. И още и още... 

Освен това изграждането на дълъг тунел през дефилето ще струва на българските данъкоплатци близо 1 млр. лв. повече, без да се слага в сметката, че строителството му може да продължи дълго след изтичане на програмния период и така България да загуби евросредствата за неговото изграждане. 

Проведеното преди близо две години "публично обсъждане" на вариантите за строителството на АМ "Струма" с жителите на Кресна е било изключително непрофесионално проведено, формално по своя характер и по същество, взетото тогава решение работи изцяло против интереса на гражданите и на местното регионално развитие, коментираха от общинската администрация.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода sj2

FACEBOOK