Министър Вълчев от ЮЗУ: Ефектите от образованието са невидими, но дългосрочни

Снимка: Infomreja.bg

Всяка година добавяме нещо във финансирането на училищата и на образованието в университетите.

Финансирането е само един от инструментите, с който подпомагаме и регулираме системата. И в училищното, и във висшето образование основна цел е да осигурим равен достъп до добро образование.

Това заяви министърът на образованието и науката – Красимир Вълчев, който днес изнесе публична лекция пред студентите от ЮЗУ в Благоевград.

В училищното образование цел е всяко едно дете да бъде обхванато и да има образование, докато нямаме такава цел във висшето образование. Въпреки това ние трябва да осигурим равен достъп до висшето образование. Осигуряваме го като финансираме издръжката на обучението. Тази издръжка от няколко години се диференцира не само в зависимост от професионалното направление, а в зависимост от комплексна оценка за качество и реализация, допълни министърът.

Темата на лекцията е именно „Образованието като публично благо. Финансиране на системата на образованието в България“.

Лекцията е част от традиционно провежданите публични лекции и гостувания, организирани от Стопанския факултет, на утвърдени общественици и експерти от сферата на финансите, публичните политики и икономиката.

Отделно от това имаме инструменти, които са насочени за подпомагане на достъпа на инструментите за висше образование – а те са стипендиите, финансирането на храненето в студентските столове, на пребиваването в общежитията. От 2010 година има и система за студентско кредитиране, която е банково базирана. При нея студентът може да си вземе заем, независимо от имущественото му състояние. Тоест имаме равен достъп до тези заеми, каза още Вълчев.

Тази система е необходима, тъй като има регламентиран модел на споделено финансиране, при който студентите поемат част от цената на обучението си в държавна поръчка. Догодина това, което ще добавим като инструмент за насърчаване на студентите, е да правят политики в определени области. Финансираме и материално-техническата база, която е изградена в миналото от държавата, сега голяма част се финансира от самостоятелните бюджети на ВУЗ-овете, уточни образователният министър.

Отделно от това финансираме и научната дейност. Миналата година увеличихме стипендиите на докторантите и направихме 11 национални научни програми – увеличихме средствата за Фонд „Научни изследвания“, увеличихме средствата за т.нар. „Национална пътна карта“.

Образованието много трудно се оценява в обществената възвръщаемост на средствата, защото ефектите от образованието са невидими, но дългосрочни, каза и пред студентите Вълчев.

Държавата максимално легализира приема в държавните висши училища и той достигна максимума си през 2014 – когато близо 80% от среднообразованите се включват в системата на висшето образование. Една такава система бе нежелателна и доведе до нерационално търсене на висше образование само заради дипломата, но не и за придобиване на знания и умения в търсене в областта на различни науки.

За съжаление в педагогическите и инженерните науки, където има очакван най-голям недостиг, дори в природоматематическите, въпреки либерализацията имаме дефицит, заяви министърът.

Ние предприехме да увеличим приема в професионалните направления като механизъм да обвържем търсенето на образование с търсенето на пазара на труда, каза още той.

ЮЗУ е един от 5-те широкопрофилни университета. Но ние правим оптимизация за по-малко профили във ВУЗ-овете. ЮЗУ обучава в най-много профили, което е добре, но и притеснително заради намаляващия брой студенти. ЮЗУ е създаден като специализирано училище, като стремежът е и останалите такива да се върнат към профила на специализация, категоричен бе Вълчев, запитан за бъдещето на университета в Благоевград.

 

Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 9kd

FACEBOOK