От търговските войни печелят тези, които не участват

Снимка: Infomreja.bg

„Така наречените „търговски войни“, които по същество представляват въвеждане на различни ограничителни тарифи или мита върху определени групи стоки между държавите, създава проблем за потребителите. В най-добрия случай води до по-малко предлагане, а това рефлектира върху цените на дадените стоки.“

Този коментар направи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов за портала Novini.bg. Той изрази мнение, че България, като по-малка държава, все още не може да се каже, че е засегната от подобни спречквания между държави.

„Ако говорим за търговската война САЩ-Китай, първоначално потребителите бяха успокоени от това, че често използвани в бита стоки, като смартфони, например не попадат под ударите на новите мита, които САЩ въведоха спрямо Китай, но се оказа, че всъщност има доста употребявани от потребителите стоки, които са включени в списъка – смарт домашни устройства и дори модерните напоследък електрически скутери“, конкретизира Маргаритов.

По думите му основният извод, който се налага от воденето на подобни „войни“, е че от тях могат да спечелят тези, които не участват. „Много се надявам, че ЕС ще прояви необходимата мъдрост и такт, за да не се стига до подобна размяна на санкции, които да засегнат и българския потребител“, каза още той. Според Маргаритов, като не съвсем естествени икономически процеси, подобни „войни“ могат да нанесат доста сериозни щети върху икономическото развитие на участващите държави за години напред. Той даде пример с търговската война през 60-те години на миналия век между САЩ и Европа. „Европейската икономическа общност, все още млада тогава, показва мускули и това се отрази на американската автомобилна индустрия поне 25 години напред, поставяйки я в доста трудни времена“, посочи Маргаритов. И допълни, че „по-добрият начин би бил, ако се избяга от тези неща или ако ние сме от страната на печелившите, а именно – не участваме в подобни търговски войни“.

Председателят на КЗП коментира и новите европейски правила за пакетните пътувания. По думите му генерално новото е, че с тях потребителите ще бъдат защитени, както когато резервират традиционните пакетни туристически ваканции, така и когато запазват други форми на комбинирано пътуване. Това се отнася и за т.нар. персонализирани пакети, при които пътуващият сам изибра офлайн или онлайн различни елементи от един пункт за продажби. „Много типичен пример би бил, при който резервирате самолетни билети или хотелско настаняване и бивате насочени към друг сайт, от който можете да си запазите кола под наем. Ако досега тези елементи бяха разделени и съответно отговорността беше разделена между различни търговци, то новите правила приравняват закупуването на тези две отделни неща, но все пак свързани, към пакетните пътувания“, разясни Маргаритов. Той уточни, че вече отговорността ще се носи от този, който е обявил първоначалната оферта или е препратил към свързаното място.

Сред новостите са и въвеждането на стандартен формуляр за предварителната информация за пакетното пътуване и свързаните услуги, както и повишаването отговорността на търговеца при некоректно изпълнение на предплатените услуги.

При сезонните намаления основното констатирано от КЗП нарушение е, че стоката никога не е продавана един месец на старата цена, посочи още Маргаритов. Тя или изобщо никога не е продавана на по-висока цена, или оферираният процент не съответства на действителното намаление на цената. „Така се създава у потребителите погрешно впечатление, че си купуват нещо много изгодно. Затова съветът е да не се предоверяват на високите проценти намаление, а да гледат реалната цена на съответния продукт и да съпоставят“, препоръча председателят на КЗП.

 

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 9kd

FACEBOOK