110 млн. лв. повече за повишаване на безопасността по републиканските пътища през 2021 г.

Снимка: МРРБ

Работи се усилено по АМ „Хемус“, която трябва да бъде завършена през 2024 г.

През следващата година МРРБ ще получи над 400 млн. лв. повече за изграждане на нови пътни отсечки, за преодоляване на проблемите със свлачищата по републиканската пътна мрежа като 110 млн. лв. от тях са за текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в предаването „Офанзива“ на Канал 3. И добави, че пътната безопасност е елемент от ремонта на всяка пътна отсечка и от строежа на километър магистрала.

При ремонта се подменят мантинели, знаци, полага се хоризонтална маркировка. Само през тази година са възложени приблизително 1744 км маркировка, 1421 км мантинели и около 15 800 пътни знака, каза Аврамова, опровергавайки твърденията, че не се отделят средства за пътна безопасност. Всички пътища, които пускаме в движение след ремонт, са с подобрена безопасност и изцяло нова маркировка и мантинели, коментира Аврамова.

Работи се усилено по АМ „Хемус“, която трябва да бъде завършена през 2024 г. Въпреки пандемията, строителният бранш и заетите в държавната администрация не са спирали работа. Работи се също по вертикалната връзка Видин – Ботевград, по АМ „Европа”. Работим не само за магистралите, в ремонт са 986 км републикански пътища.

Най-много средства в стълба „Зелена България“ на Националния план за възстановяване и устойчивост са за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, за еднофамилни жилищни сгради, за публични и промишлени сгради и за улично осветление. В подмяната на уличното осветление може да се включат видеонаблюдение и други средства, които общините преценят.

При многофамилните сгради работата ще започне с тези, които са направили усилие и вече са сформирали сдружение на собствениците и техните документи чакат финансиране от Българска банка за развитие и Оперативна програма „Региони в растеж“. Те няма да бъдат автоматично пренесени. Ще има методика за приоритизиране, така че да се обърне внимание първо на тези, които имат най-много нужда от мерки за енергийна ефективност и в същото време ще се направи разпределение на ресурса по общини, според необходимостта, така че да не се получи концентрация на средства, обясни министърът.

Няма да има съфинансиране от собствениците. Мерките за енергийна ефективност ще включват не само топлоизолация и подмяна на дограма, а също и монтаж на съоръжения за възобновяема енергия. Търсим ефекта на спестяване на средства на гражданите, които живеят в тези сгради, и в същото време икономическия ефект от повече работни места, повече работа в строителния бранш, каза Петя Аврамова.

Призивите за оттегляне на Закона за ВиК не са коректни. Той не е внесен никъде. Публикуван е за обществено обсъждане и сега е моментът всички заинтересовани да дадат становища, каза още министърът.

В отговор на въпрос за предвиждана национализация на общинската ВиК инфраструктура министърът коментира, че това е политическо говорене. Никъде в законопроекта не е посочено това, а напротив - изрично е посочено, че инфраструктурата във ВиК сектора запазва публичния си характер и тя е общинска и държавна, обясни тя.

Единственото, което се променя и което 11 от 265 общини не възприемат, е да има един оператор на една обособена територия. Търсим иконимии от мащаба и аз предлагам тези 11 общини да преосмислят своето виждане, защото водата не е на една или на две общини, а е на всички български граждани и тя трябва да бъде ползвана солидарно и солидарно да се заплаща нейната цена. Не може тези, които живеят до извора да плащат по-малко, а тези, които живеят по-далеч да плащат повече, посочи Аврамова.

В проекта е предложено да има една постоянна такса във формирането на цената на водата. Сега се плаща за доставка на вода, за пречистване. Тази постоянна такса е за постоянните разходи на ВиК оператора, които се правят, за да може във всеки един момент при пускане на чешмата в нея да има вода. Предложението е с цел да има повече средства за ремонт и подмяна на амортизирани водопроводи, каза още министърът. В отговор на въпрос дали това няма да оскъпи цената, тя обясни, че това не е приставка към нея, а е вътре в стойността на водата.

Министърът коментира още, че в законопроекта се запазва социалната поносимост на цената на водата. В него е залегнало и  предоставяне на водни помощи. Размерът им се предвижда да се определи с наредба.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 8as

FACEBOOK