Автогенната тренировка по време на пандемията

Гл. ас. д-р Теодор Гергов, снимка: Личен архив

Тя действа успокоително при страх, стрес, безсъние и хронична умора

Някои граждани се интересуват как влияе автогенната тренировка по време на коронавируса, тъй като техни приятели я практикуват и казват, че тя действа успокоително при страх, стрес, безсъние и хронична умора.

Научно е доказано, че тя тренира мозъка, подобрява паметта, мисленето и засилва вниманието, т.е. чрез нея се постига релакс и се засилва желанието за действие. Нормализира дишането и сваля холестерола. Всеки трябва да намери своя индивидуален подход за упражнения и със силата на мисълта да постигне желания резултат.

Автогенната тренировка има 100-годишна история и е разработена от немския учен проф. д-р Шулц, който я изследва в продължение на 20 г., с която се постига спокойствие и саморегулация.

Смята се, че тя дава стабилна база за промени и в бъдеще към хора, отговорни към себе си.

По този повод разговаряме с гл. ас. д-р Теодор Гергов, преподавател в ЮЗУ "Неофит Рилски" - Благоевград. Ето и неговото научно мнение:

„Последната година светът е изправен пред огромно предизвикателство. С ескалиращото разпространение на COVID-19 нараства притеснението и паниката сред обществото. Информационният поток е изцяло доминиран от стряскаща информация, свързана с вируса, което допълнително нагнетява напрежение и страх.

Как обаче да намерим баланс между добрата защита и бягството от страха, който ни стагнира и задушава? Как да се предпазим не само от коронавируса, но и от потенциалната опасност да станем подвластни на негативни психични тенденции?

Една от техниките, която може да помогне в такива случаи е автогенният тренинг. По своята същност той е работещ психотерапевтичен метод, който повишава възможностите на организма, контрола върху функциите на тялото и спомага за минимизиране на ежедневния стрес. 

Първоначалната му цел е постигането на пълна релаксация /телесна и душевна/ на фона, на която се подават внушения за усещане на тежест и топлина.

Постигането на пълна релаксация спомага подадените мислени утвърждения да започнат да действат. Автосугестията може да продължи и с други послания в зависимост от нашите цели и моментно състояние.

Автогенният тренинг води до разтоварване и отпускане, спомага за укрепване на съпротивителните сили на организма, подобрява здравословното състояние. Чрез него се постига повишаване на концентрацията, увеличаване на работоспособността, отслабване на напрежението и облекчение на психосоматичната симптоматика.

Възможни са и други стратегии за справяне:

  • Доверявайте се на обективни източници на информация. Информацията може да донесе утеха, само ако е подплатена с факти. Много често тревожността е резултат от човешката непоносимост към несигурността, отколкото от страха от самата болест;
  • Спазвайте установените правила. Концентрирайте се върху нещата, които са Ви подвластни;
  • В ситуация на изолация, останете свързани с близките си. Намерете начини за общуване и споделяне на преживяванията си;
  • Разнообразявайте темите си на разговор;
  • Правилното и контролирано дишане помагат. В моменти на силен стрес и тревожност хипервентилацията (учестено дишане) и невъзможността човек да си поеме дълбоко въздух, е често срещан проблем;
  • Не фиксирайте върху потенциална симптоматика. Постоянното търсене на признаци на разболяване само ще усили тревожността.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xd