Инспектори влизат в ролята на „тайни клиенти”, ловят нелоялни практики

Димитър Маргаритов, снимка: КЗП

„Контролна покупка”, „таен клиент” и „проверка под прикритие” са някои от прийомите, с които Комисията за защита на потребителите (КЗП) си служи в своята контролна дейност за установяване на различен тип нелоялни практики на търговци, разкри председателят Димитър Маргаритов в предаването „Резонанс” по телевизия „Евроком”.

„Контролната покупка е всеки случай, при който нашите екипи трябва да „закупят” дадена стока, за да установят дали представеното намаление, промоционалната цена или обявеното като ексклузивност на офертата отговаря на истината. Т.е. да се стигне до касовия апарат, където тази покупка да бъде маркирана и да се види всичко наред ли е или някъде по трасето има проблем”, каза Маргаритов. Той допълни, че тези „покупки” не натоварват бюджета на институцията, тъй като не водят до извършване на разходи. След като бъде „свалена маската” и стане ясно, че това е контролен орган, който извършва проверка, се прави сторниране.

Другият прилаган от Комисията похват – „таен клиент”, нашумя и през миналото лято покрай таксите от типа „празен стол”. „Нашите инспектори влизат в ролята на потребители, които посещават някакъв ресторант, например, разглеждат цените в менюто, поръчват си… Виждат има ли някакви допълнителни услуги, които се таксуват. Ако не е обявено, не може изведнъж да дойдат и да Ви кажат – платете още някакви пари, защото двама от гостите, за които са резервирани места, не са дошли”, поясни председателят на КЗП. 

За определен тип проверки инспекторите на КЗП наблюдават „под прикритие” какво се случва в даден търговски обект, за да установят евентуални законови нарушения. „Много типичен пример в това отношение е продажбата на тютюневи изделия на лица под 18 години. Проверяващите присъстват в обекта и наблюдават, влиза гражданин – малолетен или непълнолетен, прави опит да си закупи цигари и ако му бъдат продадени, служителите на контролния орган се легитимират, извършват допълнителна проверка и установяват съответното нарушение”, обясни Маргаритов.

Председателят на КЗП подчерта, че във всички тези случаи важен елемент са т.нар. документални проверки. „За да можем да обезпечим нашите актове с максимално надеждни доказателства и те впоследствие да не паднат в съда, за радост това не се случва често, ние изискваме документи, разглеждаме ги, съставяме съответните преписки, в които се съдържа цялата фактическа информация относно всеки един конкретен случай”, посочи той.

Подобни проверки Комисията осъществява по сигнали на граждани, както и при свои кампании във връзка с големи празници като Коледа, Нова година, Великден или в дни за промоции и намаления като „Черния петък”, например.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода l9n

FACEBOOK