Колко ще ни струват разговорите в страните от Западните Балкани?

Снимка: Infomreja.bg

Смятам, че няма да има мобилни оператори, които ще продължат да поддържат настоящата си ценова политика след влизането в сила на споразуменията за намаляване на таксите за тези услуги в роуминг с шестте страни от Западните Балкани, заяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по ТВ „Европа”. „В условията на изострена конкуренция всеки би имал интерес да предложи най-изгодните условия на своите клиенти. А, когато говорим за разлики в пъти, е ясно, че който не го направи, няма да може да работи нормално“, коментира той.

След Срещата на върха в София стана ясно, че от това лято започва поевтиняване на таксите за разговори и трафик на мобилни данни в роуминг с Албания, Босна и Херцеговина, Македония, Черна Гора, Сърбия и Косово. „Към момента има баснословни цени, могат да достигнат до 15 евро за мегабайт за интернет и до 3 евро за минута разговор, например в Македония, която е на един час път“, припомни Маргаритов и отбеляза, че се предвижда разширяване на действащо споразумение от 2014г. между мобилните оператори на четири от държавите на Западните Балкани. „Целта е още през лятото на 2019г. да говорим за цени от порядъка на 40-50 евроцента за мегабайт, а 2021г. за 20 цента, дори и за по-малко“, добави той.

Председателят на КЗП обясни, че макар да нямат силата на Регламент и все още тези държави не са част от Европейския съюз, тези споразумения представляват международни договори с определени срокове в тях и с подписването им съответните оператори ще трябва да приведат дейността си в договорените параметрите.

„Намаляването на таксите за роуминг в страните от Западните Балкани е част от закономерен процес. Ако прескочим границите на Европейския съюз и погледнем инициативите на ООН и случващото се и в Америка, ще видим, че потребителите общуват все повече и повече и виртуалните граници между тях падат с всеки изминал ден. Всичко това е процес, който и от гледна точка и на потреблението, и на бизнес интересите се развива доста динамично и институциите имат само един полезен ход – а именно час по-скоро да регламентират нормативно нещата, така че те да не се развиват от само себе си. В този смисъл европейските институции си вършат добра работата и можем само да се радваме, че това се случва по време на Българското председателство“, посочи Маргаритов.

Според него, сред като този процес отне близо 10 години на ЕС, сега всички виждат, че промените са положителни. „Около два пъти са се увеличили потребителите, които при пътуване в Европейския съюз спокойно ползват не само мобилните си телефони за разговори, но и за използване на мобилни данни в Интернет. Също толкова повече са хората, които не се притесняват да включват телефоните си, когато преминават границите на някоя от държавите-членки“, каза още Маргаритов.

На въпрос на водещия дали ще има изпреварващи действия и по отношение на онлайн търговията с тези страни чрез въвеждане на някои изисквания на европейското законодателство преди официалното им присъединяване към Съюза, Маргаритов обясни, че и към момента в ситуациите с участие на търговци от страните-членки потребителите имат защита чрез националните институции или Европейските потребителски центрове. „До голяма степен и сега законодателствата са хармонизирани, а където не са – определено се върви в тази посока“, добави в заключение Маргаритов.

 

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода ae5