Инж. Атанасов: Готови сме през май да стартираме търга за участъка на „Струма“ през Кресненското дефиле

Снимка: Infomreja.bg

Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов получи плакет по случай 135-та годишнината от създаването на пътната администрация.

Отличието бе връчено от председателя на УС на Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ Николай Иванов при откриването на международната конференция „Нови технологии и добри световни и европейски практики“. На нея участваха министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов, заместник-министърът на вътрешните работи Стефан Балабанов и инж. Веселин Давидов, член на УС на АПИ.

С вълнение приемам тази награда, тъй като пътната агенция е полагала и ще продължи да полага огромни усилия в пътната безопасност,  каза инж. Атанасов.

Днес е символична дата, защото след двадесет годишно прекъсване продължава строителството на АМ „Хемус“ в направлението от София към Варна, в участъка от Ябланица до Боаза. Надявам се в рамките на 2018 г. да стартират всички процедури по строителството на АМ „Хемус“ до Велико Търново, включително и на най-тежките участъци от АМ „Русе – Велико Търново“. Вече е в ход обществената  поръчка за участъка Мездра-Ботевград, а в края на април-средата на май ще стартират процедурите за строителство и надзор на участъка през Кресненското дефиле, за да завършим АМ „Струма“, съобщи инж. Атанасов.

Той подчерта, че строителството на автомагистралите е изключително важна част от пътната безопасност и за намаляване на жертвите по пътищата. Там където можем да предотвратим катастрофи, ние го правим. Пример за това е участъкът Бургас-Созопол, на който загиваха между 13 - 15 души всяка година,  от десет години там няма сериозно пътно произшествие. Такъв беше и участъкът от София до Божурище, който също сме обезопасили, каза председателят на УС на АПИ.

Инж. Веселин Давидов участва в първата сесия на форума и представи приоритетите на агенцията за пътната безопасност през призмата на новия модел на финансиране на пътищата. Той припомни, че в България от 2006 г. функционира винетна система и към настоящия момент тя не е най-справедливият  начин на таксуване при ползване на пътищата.

Инж. Давидов посочи, че един товарен камион над 12 т преминава през България за 12 евро, докато в други държави дава много по-голям финансов принос за съответните пътни инфраструктури. Той посочи, че две трети от приходите от винетната система през 2017 г., които са в размер на 350 млн. лв., се формират от леките автомобили.

Инж. Давидов цитира и проучвания от 90-те години на Европейската асоциация по пътни настилки, които показват, че щетите по пътната настилка, причинени от преминаването на един тежкотоварен камион над 12 т се равняват на натоварването от преминаването на 140 хил. леки автомобила. Получава се така, че тежкотоварните автомобили, които в най-голяма степен разрушават пътната настилка, допринасят в най-малка степен за тяхното финансиране. Целта ни е с внедряването на тол системата да се постигне един по-справедлив модел на таксуване, така че средствата за пътища да нараснат поне 3 пъти. Това ще ни даде в много по-голяма степен възможност да финансираме пътната безопасност,  подчерта инж. Давидов.

Той посочи още, че основна причина за ниската ефективност по отношение на отстраняване на констатираните дефекти по пътищата е недостигът на средства. Оценката на необходимите и разполагаемите средства за отстраняване на констатираните дефекти по пътищата, направена от областните пътни управления, по инициатива на Института за пътища и мостове, показва, че са необходими 2,5 пъти повече средства за извършване на дейностите по текущ ремонт и поддържане. Разчитаме с въвеждането на тол системата да обърнем този модел на финансиране, като увеличим приноса на тежкотоварните автомобили от транзитния трафик през страната, заяви инж. Давидов.

Международната конференция е част от календара на Българското председателство на Съвета на ЕС 2018 г. и се проведе с подкрепата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Конференцията е организирана от Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“, Международната пътна федерация и Европейската пътна федерация.

 

КОМЕНТАРИ

Кольо Фичката21:53 - 27.03.2018
Не разбирам от строителството, но най удачния вариант за магистрала беше чрез изграждане на тунел , каквито има в много страни. След време ще се отчете че това което се прави е безумно. Трябваше Е 79 да остане алтернативен път и цялата магистрала да се качи по маршрута през Влахи , Ощава, Брежани и излиза при Симитли. Не се сещам как в Кресненското дефиле ще се обезопаси магистралата по отношение на падащи камъни, скални отломки. Видяхме тази година , какво се случи в Смолянско при по големи слачища. Но с изграждането на отсечката по платното на Е 79 може да се гепят повече пари. Две от лентате са готови.
Код за сигурност, въведете кода sj2

FACEBOOK