Борисов огледа разкопките и поиска благодарност. Решението - след месец

Снимка: Infomreja.bg

Министър-председателят Бойко Борисов огледа разкопките край село Покровник, не даде крайно решение, но поиска благодарност от благоевградчани.

Премиерът бе посрещнат от група протестиращи, които и днес държаха плакати с надпис: „SAVE Скаптопара“. Те поставиха директно исканията си пред него, като многократно заявиха, че не искат да се спира строежът на магистралата, а напротив, но заедно с нея да бъдат съхранени на мястото си и археологическите находки.

"Виждате, че всички първо благодарят за това, че започнахме да строим „Струма“, за това, че видяха какво има в местността. И сега ще търсим решение, което да запази археологията така, както навсякъде в България направихме. Това, което казват инженерите и археолозите, е, че нагоре (над разкопките, които в момента се проучват) са много повече ценностите, но да се произнесат, да ми предложат варианти", коментира Борисов.

Заедно с него на огледа бяха министърът на регионалното развитие и благоустройството, Николай Нанков, шефът на АПИ - Дончо Атанасов, министърът на транспорта Ивайло Московски, кметът на Благоевград Атанас Камбитов, депутатът от ГЕРБ Даниела Савеклиева, председателят на Общинския съвет Радослав Тасков.

„Милиарди излиза „Струма“. Сега вместо да кажете „Благодаря“, че толкова много работи се направиха за региона, двама-трима излизат да се злобат, което започва да ме ядосва и мен. "Кажи „Благодаря“ за това, че дойдохте и го намерихте! И че ще го развиете, за да стане по-хубаво!", се обърна Борисов и към възрастна дама, настояваща, че от 62 години никой нищо не прави за съхраняването на селището.

Бяха предложени много варианти, сред които построяване на тунел, който инж. Атанасов каза, че няма да струва по-малко от 81 млн. Според премиера единият вариант е да се разчисти всичко нагоре и да стане голям комплекс, а другият: "да слизаме надолу, но то ще е същото“.

„Рискът да сме близо до Струма е голям от инженерна гледна точка, но ако трябва ще го направим и това. Тогава пък няма да останат пари за разкопките. Ще смятат сега, един месец съм им дал срок археолози и инженери, ако трябва да я местим, ще я местим, ще отчуждаваме, колко ще се забавим. Това не е добра новина за другите данъкоплатци, защото те казват: „На Благоевград отидоха толкова при за саниране, за какво ли не и сега и археология им правите, и магистрала им правите, а на Север...", иронично добави министър-председателят.

Той отбеляза, че вече са похарчени 20 млн. за отчуждаване, както и 3 млн. и 100 хил. за разкопки. "Сега, ако слезем надолу пак наново да започнем, пак ще се забавим. Затова седнете и намерете най-добрия вариант", призова Борисов.

Днес разбрал защо преди него не са се строили магистрали. „Няма ядове! Не строиш, не се занимаваш. Сега толкова археология изкарахме, че се чудим как да я пазим и развиваме. Започвам да ги разбирам предшествениците! От 1975 г. са знаели, че тук има исторически находки, но комунистите са си орали и не ги е интересувало това нещо. Те не са правили и магистрала“, каза премиерът.

„Нека на всички да е ясно, че ако няма гаранция, че тази магистрала ще стане до 2023 г., т. е. ако сега трябва да се препроектира изместване на трасе, отчуждаване, включително и археология, което пак е свързана с разход, то до 2023 г. не ние, а Европейската комисия ще ни задължи да преместим поетапно парите за други проекти, които гарантирано ще станат в програмния период“, каза от своя страна министър Московски.

„Ще се събираме и ще решаваме! Вариантите са, ако може на въжета да я вържем да виси, ще е най-добре, но не може. Ще търсим възможност или отдолу да обикаля, но и ако и там попаднем на същото, какво правим? Това е проблемът!“, заяви още Борисов.

В момента е сформирана експертна група в Министерството на културата, която предстои да вземе решение по казуса, а Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще се съобрази с мнението на археолозите, като ще бъдат предприети посочените от тях мерки и ще се осигури финансиране – дали за консервация на находките, преместване на трасето или друго решение.

 

ОЩЕ СНИМКИ ВЪВ ФОТО МРЕЖА 

 

Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg

КОМЕНТАРИ

Ралица18:35 - 05.05.2018
Мисля, че никога по-силно не се е показвала простотията на това леке, станало премиер, тъкмо с подкрепата на "комунистите", за дето говори. Този трябваше да си ходи отдавна. Няма елементарно възпитание и уважение на история и наследство, да не говорим за мнението на общността в Благоевград. Човек, който не може да оцени и развива историческото богатство на една страна, не може и за секунда да се нарича лидер, водач. През годините излязоха достатъчно доказателства за кражбата на средства в изграждането на пътища. Т.нар. оперативни програми за строежа на магистрали са удобното кранче за кражба. За 9 години предвид милиардите пари от Европа, все още имаме дупки навсякъде и некачествен строеж; защо ли? - защото се краде масово, и половината от необходимите за качествено изграждане материали не се слагат, но се изписват, и отиват директно в фирмения обръч на властта. После да се чудим защо в Западна Европа не се рушат магистралите, а тука на 3-тия месец излизат пукнатини. Не те искаме, леке такова! Ходи си с добро, Борисов.
Код за сигурност, въведете кода 9kd

FACEBOOK