Екоактивисти протестират в София, искат магистрала извън Дефилето

Снимка: Infomreja.bg

Поводът за протеста е среща на комитета по петициите на Европейския парламент с български граждани

На 24 февруари, понеделник в 16:45 ч. гражданска коалиция „Да спасим Кресненски пролом“ организира протест пред сградата на представителството на Европейската комисия в София (ул. Раковска 124) за спасяване на хората и природата на Кресна и Кресненски пролом от планирания строеж на автомагистрала „Струма“ през дефилето. Протестиращите изискват институциите да гарантират спазването на европейските закони, като напомнят, че има трасета за строежа на АМ „Струма“ извън пролома, които единствено са в съответствие с тези закони. Изцяло източен вариант на магистралата или вариант с тунел осигуряват пътна безопасност и регионално шосе за жителите на град Кресна, като нямат унищожително въздействие върху уникалната природа на Кресненския пролом и най-ценните земеделски земи и лозя на град Кресна. 

Поводът за протеста е среща на комитета по петициите на Европейския парламент с български граждани, която ще се проведе на 24-ти февруари. Коалицията „Да спасим Кресненски пролом“ припомня, че през декември 2019 г. комитетът затвори петицията на местни хора от град Кресна. С нея жителите на града апелираха сегашният път Е-79 през пролома да остане като локален, а АМ „Струма“ да се построи изцяло извън дефилето. Петицията беше подкрепена от над 800 жители на община Кресна, а европейска онлайн подписка събра 211 346 подписа. На 18 февруари 2020 г. 588 жители на община Кресна, подкрепени с решение на общинския съвет от 4 февруари, внесоха нова петиция със същите искания – този път до ръководството на Европейската комисия. 

Еврокомисията вече е инвестирала стотици милиони евро в строежа на транс-европейската магистрала по долината на р. Струма, но отказва да осъществи активен контрол и да окаже въздействие върху правителството да се избере трасе на магистралата, което да заобикаля Кресненския пролом и град Кресна. През октомври 2019 г. самата Комисия заяви, че „Избраният вариант за инвестиция (наречен G10-50) не е достатъчно обоснован поради недостатъци в анализа на околната среда, но и поради съображения за прогноза на трафика”, а издадената екооценка от 2017 г. нарушава европейските директиви. В отговор българското правителство се отказа от парите за лот 3.2. за автомагистралата и има риск обществото да плати цената

Организаторите на протеста допълват, че между Симитли и Кресна нарасналият трафик убива и хората, и природата. Протестиращите настояват час по-скоро да се построи единствената законна алтернатива, която решава всички тези проблеми – магистралата извън пролома.

Като част от борбата за работеща съдебна система, организаторите ще подкрепят протеста на хора, борещи се срещу произвола на частните съдебни изпълнители, като двете демонстрации ще се обединят. 

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода a2g