На провелата се вчера дискусия „За делника на образованието”, организирана от Областния съвет на БСП-Благоевград, в хоровата зала на Народно читалище „Никола Вапцаров”, се събраха учители, директори и преподаватели от целия регион.
Те успяха да зададат своите въпроси и да коментират какви трудности срещат в малките населени места пред Народния представител ПГ БСП за България и преподавател в УНСС- Николай Цонков и пред доц. Атанаска Тенева, която е преподавател в Университета по хранителни технологии в Пловдив и член на Изпълнителното бюро на Националния съвет на БСП.
Народният представител Николай Цонков коментира, че е от влизането на новия закон за предучилищното и училищно образование, всички учителите и директори дори и от област Благоевград се срещат с редица трудности.
„Бих искал да маркирам някои проблеми, които се забелязват. На първо място ще отбележа образователните стандарти, които трябваше да бъдат приети още с влизането на закона. Но все още голяма част от тях не са разработени. Пример за това е наредбата за физическата среда. Механизма за финансиране на училищата. Очевидно той не работи и трябва да бъде променен, още повече в началното образование и подмяната на завършващите ученици. Този проблем създава изключително много трудности на общините, и поради този факт много училища бяха затворени. Бих искал да чуя вашето мнение относно учебните програми, учебното съдържание на учебниците и такива ли трябва да бъдат те? Възникват нормални въпроси и бихме искали да чуем как могат според вас те да бъдат решени”- коментира Николай Цонков.
Доц. Тенева заяви, че през новия закон и това което се случва днес в българското училище, се забелязва продължаване една отдавна констатирана от социолозите тенденция, че училището продължава да възпроизвежда неравенства. „Всички си спомняме скандала от това лято с различните видове учебници. Проблемът с неравенството е свързан ако щете и с достъпа до училище”- сподели тя.
„Бих искала да подчертая темата на рейда на Българската Социалистическа Партия за „Делника на образованието”, тъй като преди началото на учебната година всички колеги, с които разговарях, директори, учители, работещи в сферата на образованието, казваха, че основното предизвикателство е постановление 737 – за достъпа до училищно образование и обхвата на децата в училище", заяви тя.
„Аз бих казала, че ние имаме проблем-политически, стратегически и свързан със сигурността за обхвата на децата", бе категорична доц. Атанаска Тенева
„Удовлетворена съм, че на тази среща виждам не само представители на началните училища, детските градини и висшите училища, а виждам представители и на местната власт и партийните ръководства. Това показва, че проблемите на делника на българското училище вълнуват не само дейците на образованието, а са съществен приоритет и на Българската Социалистическа Партия”- отбеляза доц. Тенева.
Доц. Тенева сподели пред аудиторията, че когато Изпълнителното бюро на БСП е обсъждало проблемите в образованието преди началото на новата учебна година, една от основните тези е била за разпределяне и поемане на отговорностите на различните равнища на управление.
„Ако на национално равнище законът е готов и имаме претенции към стандартите, към учебното съдържание, към нормативната уредба като цяло, то възниква въпросът какво се случва с прехвърлянето на собствеността, да речем на професионалните гимназии. Какво се случва с професионалното образование и обучение? Държавата през закона делегира отговорности на местната власт, но създадени ли са условия към октомври 2017 г. да се поемат тези отговорности ?”, бе категорична тя.