Проверяват пътищата, строени с европари

Снимка: Infomreja.bg

Европейската сметна палата провежда одит на финансирането от ЕС на мрежата от пътища, свързваща държавите членки и техните региони. Одиторите ще разгледат дали действията на Европейската комисия и отпуснатите средства осигуряват напредък на държавите членки към навременно завършване на мрежата и по-добра свързаност за гражданите.

Сметната палата публикува днес документ за представяне на текущ одит относно пътищата, свързващи европейските региони. Документите за представяне на текущ одит разкриват информация относно одитна задача, която е в процес на извършване. Те имат за цел да бъдат източник на информация за лицата, заинтересовани от конкретната одитирана политика или програми.

Пътният транспорт все още е основната форма на сухоземен транспорт на хора и стоки в ЕС и се очаква да запази тази позиция в обозримо бъдеще, посочват одиторите. Изграждането на пътища и подобряването на тяхната достъпност има значение и за стимулирането на икономически растеж. Към 2016 г. в транспортния сектор работят повече от 11 млн. души — над 5 % от работната ръка в ЕС.

През 90-те години Комисията си поставя за цел да разработи трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T), която включва и пътна инфраструктура. Нейната цел е до 2030 г. да бъдат завършени девет основни коридора с дължина около 40 000 км. от Балтийско море до Атлантика и от Скандинавия до Средиземноморието.

Тези коридори имат най-високо стратегическо значение за постигане на целите на политиката и представляват по-голямата част от основната мрежа. Освен това е поставена цел за завършване на широкообхватната мрежа до 2050 г., която ще осигури достъпност и свързаност на всички региони в Европа. Финансирането от ЕС за пътна инфраструктура в периода 2007—2020 г. възлиза на около 82 млрд. евро, половината от които са изразходвани за основната и широкообхватната мрежа. Основните бенефициенти на това финансиране са централно- и източноевропейските държави членки. „В последните десетилетия финансирането от ЕС е помогнало да се подобрят транспортните връзки между държавите членки и техните региони, но в пътната мрежа все още съществуват пропуски, липсващи връзки и места с недостатъчен капацитет,“ заяви Джордже Пуфан, членът на Европейската сметна палата, който отговаря за одита.

„Съществува риск цялата основна мрежа на ЕС да не бъде завършена навреме.“ Завършената пътна мрежа между държавите членки и техните региони може да съкрати времето за транспорт на пътници и стоки, като същевременно увеличи капацитета и подобри пътищата. Пътната мрежа за целия ЕС обаче все още е непълна.

Държавите членки в Централна и Източна Европа например не са добре обслужени от връзки изток-запад, нито са свързани помежду си. Одиторите ще разгледат дали основната мрежа за ЕС напредва съгласно планираното към навременно завършване, както и дали Комисията следи за изпълнението на следните въпроси:

o националните пътни планове да дават приоритет на завършването на основната мрежа навреме и тя да бъде поддържана в добро състояние;

o финансирането от ЕС за пътища да е насочено към приоритета за завършване на основната мрежа. Ще бъдат извършени проверки в България, Чешката република, Полша и Испания. Очаква се одитният доклад да бъде публикуван в началото на 2020 г. Бележки към редакторите Деветте транспортни коридора са: Атлантически, Балтийско-адриатически, Средиземноморски, Северно море-–Балтийско море, Северно море-Средиземно море, Изток-Източно Средиземноморие, Рейнско-алпийски, Рейнско-дунавски, Скандинавскосредиземноморски. Предишните одити на ЕСП в областта на транспорта включват преглед на мобилността и транспорта, както и специални доклади относно високоскоростните железници и товарния железопътен транспорт, морския транспорт и транспорта по вътрешните водни пътища, летищата и управлението на въздушното движение, както и разходите, свързани с пътища, градски транспорт и правата на пътниците. Понастоящем ЕСП извършва одит на градската мобилност в ЕС. 

 

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xd

FACEBOOK