Днес “трабант”-ът навършва емблематичните 60 години от създаването си

Снимка: novini.bg

Днес една от емблемите на социалистическата автоиндустрия навършва 60 години. На 7 ноември 1957 г. в Източна Германия е произведен първият “трабант”, предават Darik и вестник “Труд”. Картонената кола с пушещ двутактов двигател бързо става обект на подигравки и главен герой във вицове, но днес е ценна придобивка за много колекционери на ретро автомобили. Българският национален клуб “трабант” съществува от 2004 г. и е най-многочислената организация сред всички клубове у нас, посветени на колите от соца.

Членовете му  показаха 45 реставрирани и модифицирани автомобила още през м.май тази година. Производството на превърналата се в легенда източногерманска марка е спряно през 1990 г. За 30 години от завода са излезли 3 096 999 автомобила. “Трабант” е една от най-успешните експортни стоки на ГДР и заедно с по-големия си братовчед “Вартбург” формира около половината от износа на социалистическата страна.  

Днес „трабант”-ът е ценна придобивка за много колекционери и привърженици на ретро автомобили. А цената му през последните 2-3 години цената му рязко е скочила нагоре, разкрива Ангел Пеев, председател на Национален клуб “трабант”. 60-тата годишнина на картонения автомобил ще бъде отбелязана и у нас. Двамата варненци се стягат за празничния „трабант” фест, който ще се проведе в Павел баня на 11 ноември.

Картонените им коли не се застояват много в гаража, а тази събота ще запърпорят към малкото градче в Южна България. На феста ще вземат участие автомобили от различни краища на страната. Сред тях ще са две лимузини и „трабант” 4х4. Първата кола, която Пеев купил през 1987 г„ била .трабант” комби.

Преди 13 години трябвало да реши с какъв автомобил ще изпрати сина си на абитуриентския бал. “Взех едно трабантче за 300 лева, оправих ходовата част и го дадох на един художник да го нарисува с мотиви от анимационен филм. Стана много хубаво“, разказа Ангел. Днес той притежава четири реставрирани автомобила от източногерманската марка.

Казва, че възраждането на подобна кола отнема същото време и средства, както и при другите ретро возила, тъй като частите са редки и скъпи. Произвеждат се в работилници в Германия и Унгария или се купуват на старо от други ентусиасти чрез специализирани интернет форуми.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 7jk

FACEBOOK