Невинаги големият процент намаление е гаранция за изгодна сделка

Снимка: Infomreja.bg

С около 10% се увеличава броят на жалбите и сигналите в Комисията за защита на потребителите (КЗП) в тези дни на годината и малко след празниците, тъй като понякога е необходимо известно време, за да може човек за прецени, че е бил ощетен, каза председателят Димитър Маргаритов по ТВ „Европа”.

Най-често хората се оплакват, че са станали жертва на нелоялна практика. „Някой се е опитал да ни измами – с фалшиво намаление, с продажбата на подаръчен комплект от стоки, които поотделно могат да се купят по-евтино и т.н.

Понякога преценката на потребителите в условията на празнична приповдигнатост може да доведе до там, че и самите те по някакъв начин да се заблудят”, добави Маргаритов. Затова той препоръча, „колкото и да е напрегнато, в някаква степен да не обръщаме внимание на всичко, когато става въпрос за пари, за цени, да съпоставяме различните оферти и да преценяваме и да вземем информираното си решение именно на тази база”.

Председателят на КЗП напомни, че невинаги големият процент намаление е гаранция за изгодна сделка. „Възможно е и това е нормална пазарна логика – някой да продава по-евтино спрямо друг, без непременно това да е свързано с някакъв гръмък анонс: „-20%, -50%, -70%” и т.н.

Ние можем и трябва дори, пазарувайки от търговската мрежа, да изискваме от търговците в наше присъствие да тестват стоката, която купуваме, да се уверим, че тя е в състояние да работи и представлява точно това, което си представяме. Защото, за разлика от търговията в интернет, когато закупим нещо от магазинната мрежа, нямаме правото на отказ. Можем само в случай на дефект да предявим рекламация и тогава търговецът не е длъжен веднага да ни върне парите, а има други стъпки, които трябва да бъдат извървени, за да се стигне да и до там. Най-често това е свързано с ремонта на стоката и привеждането ѝ в съответствие с нормалните изисквания”, обясни председателят на КЗП.

По данни на Института за анализи и оценка в туризма 540 000 българи ще пътуват по Коледа и Нова година. Съветът към тези, които са резервирали ресторант или хотел и срещнат някакви неудачи, е да реагират веднага на място и да поискат услугата да се приведе в съответствие с условията на офертата. Маргаритов заяви, че ако търговецът не е в състояние да го извърши, това е нарушение, които при всички случаи подлежи на санкция. Но възможно решение на ситуацията за потребителя е компенсация чрез някакви допълнителни услуги.

Често разковничето за решаването на спорни ситуации – и на първоначалния етап при преговарянето с търговеца, и в случай че се стигне до намесата на контролния орган, е запазването на документите и кореспонденцията между потребителя и този, който е продал услугата. Чрез тях може да бъде доказано какво точно е договорено и какъв е характерът на възникналото несъответствие. 

"Освен на предвидените по закон санкции, ние разчитаме, че благодарение и на медиите, и на все по-активната позиция на самите потребители в последните години, доста често търговците виждат, че е по-добре да направят някаква крачка, с която да се опитат да компенсират, да удовлетворят своите клиенти”, коментира Маргаритов.

Днес и утре, както и на 29 и 30 декември КЗП ще има дежурни екипи за извършване на проверки по сигнали. Консултации могат да бъдат получени на телефона на потребителя 0700 111 22.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода i2d

FACEBOOK