Детайлът крие рисковете при потребителските сделки

Снимка: Infomreja.bg, архив

Невъзможността за пряка комуникация с администратора на електронния магазин, липсата на информация за правата на потребителите и дори понякога наличието на правописни грешки са най-честите признаци, че сме попаднали на некоректен търговец.

Това посочи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по телевизия Bulgaria On Air при коментар на разкриващите се рискове с интензифицирането на търговията в онлайн средата. И добави, че динамиката на отношенията предполага, че на терена могат да се появят недобросъвестни играчи, които имат за цел преди всичко да вземат някакви средства, без да изпълнят поетите от тях ангажименти.    

Маргаритов препоръча плащанията при онлайн покупки да стават с кредитна карта. „Тогава в по-голяма степен можете да разчитате и на съпричастността на банката с проблема, който би могъл да възникне в резултат на нелоялна търговска практика”, обясни той.

Примамени от много изгодна оферта, потребителите понякога не забелязват детайла, посочи Маргаритов в отговор на въпрос на водещата Ганиела Ангелова коя е основната допускана грешка при онлайн покупки.

„Детайлът крие рисковете. Например, че има допълнителни немалки разходи за доставката. Или недостатъчно ясно е обяснено, че при запазването на хотелска резервация може да се наложат допълнителни плащания за част от услугите или за нещо, което е иманентно свързано и по този начин вие само бихте могли да ползвате основната услуга”, поясни председателят на КЗП. 

Според Маргаритов българският потребител повишава културата си на пазаруване и реагира при проблеми, което е свързано и с по-отвореното общуване между хората в интернет среда, където информацията бързо се разпространява.

„Много е важно, и това помага на контролните органи да си свършат по-добре работата, да се реагира веднага и на място. Особено при резервации – когато видите, че очевидно има разминаване между офертата, с която са ви примамили да отидете в мястото за настаняване и реалните условия, да се отправи претенция към стопанисващия обекта. Ако от там няма реакция, да се потърси съдействието на институциите”, каза той. И добави, че контактът с КЗП е лесен и може да се случи по различни комуникационни канали – на телефона на потребителя 0700 111 22, през интернет страницата на Комисията или в нейно регионално представителство.

Председателят на КЗП настоя потребителите да реагират при всеки опит правата им да бъдат накърнени. Така ще получат съдействие от институцията, а нарушителите ще бъдат наказани. В противен случай проблемът ще остане нерешен и това ще даде стимул на търговеца да продължи да практикува некоректното си поведение, виждайки че „номерът му минава”.

В студиото на „Денят On Air” Маргаритов коментира, че макар да не е симптоматичен, както в предишни периоди, основният проблем в туризма все още е разминаването на обещаното с реалното. Той припомни обаче, че жалбите в туризма са едва 5% от всички оплаквания в Комисията и подчерта, че при десетките хиляди регистрирани официално работещи места за настаняване все някъде – чисто статистически, е възможно да възникне проблем.

„По-важното е институциите да са готови да реагират адекватно. Мисля, че в последно време всички конкретни примери, които можем да дадем, са именно в тази посока”, завърши председателят на КЗП.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 9kd