ДБ: Магистрала „Струма“ – скоростният път към провала на ГЕРБ

Снимка: Infomreja.bg, архив

България е заплашена да върне цялото безвъзмездно финансиране от 1,3 млрд. лв. за построените досега участъци

Правителството на ГЕРБ и Обединени патриоти се отказа от европейските средства за строежа на магистрала “Струма” през Кресненския пролом, като оттегли формуляра за отпускане на €267 млн. от Кохезионния фонд на ЕС. Така България е заплашена да върне цялото безвъзмездно финансиране от 1,3 млрд. лв. за построените досега участъци заради недалновидната политика на управляващите. 

Това обявяват в своя позиция от "Демократична България". Те припомнят, че за участъка през Кресненския пролом има приет ОВОС за дълъг тунел или за пълен обход от изток още през 2008 г.

12 години по-късно в дефилето нищо не е построено.

През 2016 г. Агенция пътна инфраструктура (АПИ) промени становището си за тунелите и пълния обход, като реши, че е по-добре едното платно с две ленти в посока София да се качи горе в платото на Пирин покрай селата Ощава и Стара Кресна, а другото да остане по сегашния път покрай река Струма в самия пролом, посочват от ДБ. Ето и целия им коментар по казуса с магистралата:

"Дефицитите на тази идея бяха забелязани както от обществеността – местните жители, бизнеса и природозащитниците, така и от самата Европейска комисия:

  1. Опитват се да ни пробутат скоростен път с две платна с по две ленти вместо магистрала; 
  2. Създава се предпоставка за още повече катастрофи – оставането на едното платно в дефилето и пускане на еднопосочен трафик в него по двете ленти ще увеличи средната скорост и риска от инциденти в този вече опасен участък; агенция пътища не е провела за сегашния път през пролома нито една от задължителните процедури по европейските директиви за гарантиране на пътната безопасност;
  3. Преминаването на пътя през дефилето е свързано с опасност от свличане на скална маса върху преминаващите автомобили;
  4. Не са потърсени оптималната цена и ефикасност за обществото: качването на другото платно в платото на планината с множество тунели, като някои от тях дори се предвижда да бъдат дублирани, би струвало значително повече на километър инвестиция отколкото качването на двете платна;
  5. Затварянето на Кресна в „ключ“ между две еднопосочни високоскоростни пътни платна при оставане на магистралата в дефилето ще има негативни последствия за качеството на живот, здравето и мобилността на местните жители, ще нанесе щети и на традиционния поминък и земеделието. Лишаването от достъп до двупосочен локален път на Кресна ще доведе до удължени маршрути за аварийните МПС със специален режим на движение, включително ще затрудни достигането до болниците в Благоевград или Сандански, както и до местата с потенциални аварии, пожари и т.н,  
  6. Оставането на едното платно в пролома ще направи невъзможен рафтинга и екологичния туризъм около реката, а затрудненият достъп до селата ще унищожи селския туризъм в района;
  7. Така изпълненият проект ще довърши съсипването на Кресненския пролом, събрал уникално богатство от видове в две Натура 2000 зони.

Предложението на АПИ за разделяне на платната така и не получи обосновка защо този вариант би бил по-добър от първоначално съгласувания при широк публичен консенсус дълъг тунел или от варианта за пълен източен обход, при който и двете посоки на движение се качат в източна посока на платовидния терен на Пирин. 

Това поставя въпроса дали не сме свидетели на поредния натиск за забавяне и осакатяване на магистралата от изпълнители, които нямат капацитет за построяването на дългия тунел или не могат да реализират големите печалби от две платна нова магистрала, за разлика от апетитното едно платно и „изправянето“ на завоите в дефилето.

Многократно българското общество е било заплашвано от ресорните министри или самия министър-председател, че ако не довършим цялата магистрала “Струма”, ще изгубим европейското финансиране за нея. От действията на правителството обаче изглежда, че то поставя интересите на строителното лоби над тези на българските граждани. Вместо да изпълни проекта по финансово ефективен, благотворен за региона и щадящ природата начин, България кандидатства за европейско финансиране за по-малко от половината от този нов проект, като в документацията присъстват дори повече мостове и тунели от предварително предвидените. 

С поредното безумно решение на АПИ страната ни е поставена пред опасността да изгуби получените за вече построеното досега средства от 1,3 млрд. лв. от ЕС и да инвестира нови приблизително 1 млрд. лв. само за едно платно, които ще бъдат платени от българските данъкоплатци, а пък последните ще получат полумагистрала.

Европейските средства за строителството са гарант за истински контрол и спазване на европейските правила и норми, защото в противен случай ще бъдем свидетели на нарушения като незаконното изгребване на материали от речното легло на река Вит при строителството на магистрала “Хемус”.

От Демократична България заявяват, че единственият разумен вариант за довършване на магистрала “Струма” е трафикът да се изнесе изцяло от Кресненския пролом и да се изградят или двете платна в ниската западна част на Пирин, или да се направи дългият тунел, предвиден в решението по ОВОС  през 2008 г.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода aa6