България отново в негативните класации за авторското право

Това сочат данните на Световения доклад на CISAC за събраните авторски възнаграждения 2018, който беше публикуван днес. България също присъства в доклада, но в негативен контекст, заради неефективното прилагане на Частното копиране. 

“Частното копиране е важен сегмент от компенсациите за авторите, но растежът му е ограничен от липсата на правно прилагане дори в страни от ЕС като България и Словения” – пише в доклада. Причината – сериозната съпротива от мощни потребители – отбелязват от CISAC.

Извън тези притеснителни за страната ни сигнали за възможни предстоящи санкции, заради неприлагането на Европейското законодателство - цифрите са обнадеждаващи. 

В световен мащаб приходите от частно копиране са скочили с 28,4% на годишна база и вече достигат 342 млн. евро през 2017 г. (в България от частно копиране не се събира нито лев). Събираемостта от частни копия е нараснала с 151% от 2013 г. насам.

Компенсациите от дигитални права са се увеличили почти три пъти  - с близо 166% за последните 5 години. Тенденция, която се подсилва от бума и нарастващото потребление на видео стрийминг услуги. Въпреки това приходите са далеч под реалното използване, констатира доклада, защото едва 13% от авторските възнаграждения на творците идват от дигитално използване.

Телевизията и радиото остават най-сериозните ползватели на музика с 40,8% дял от събраните авторски възнаграждения. И тук се отчита ръст с 3,2%, въпреки натиска върху тарифите от телевизионните оператори, отбелязва доклада. 

Европа е с най-високи приходи от авторски възнаграждения – с 4,349 млн. евро или 52% от световните приходи. На второ място идват САЩ и Канада със скок от 7,2% или 2 123 млн. евро. 

“Растежът в приходите показва, че членовете на CISAC придават ново значение и стойност на труда на милионите творци, чиито права защитават в целия свят” – това заяви генералният директор на CISAC Гади Орон и допълва: “Те реагират на бързо променящата се технология, лицензират цифровите услуги по нови гъвкави начини и обработват трилиони бази с данни. И те се борят за най-добрите условия за лицензиране и възможно най-високи възнаграждения в един свят, където мощните потребители са решени да избегнат или да сведат до минимум справедливото заплащане за труда на милиони творци.”

Европейският парламент подкрепи творците и изпрати съобщение на света, отбеляза от своя страна президентът на CISAC и пионер на електронната музика Жан-Мишел Жар. "CISAC е в основата на битка за бъдещето на над 4 милиона автори по целия свят. Аз съм страстно замесен в тази борба. Европа призна, че е време за промяна: не е приемливо със закон да се защитават големите монополи и да се поддържа системна несправедливост за творците. Сега има послание, което трябва да достигне и до останалата част от света. То трябва да бъде чуто и последвано и от останалите правителства.”

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 8as